Zaaglint gebroken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Mijn zaaglint van mijn lintzaag brak vandaag op de las. Is dit gewoon pech, een lint dat niet goed gelast is? Het is een 3/8 lint,het gewicht dat de zaagspanning regelt staat op zijn lichtste stand. Ik was een vuren latje aan het doorzagen. Het was het eerste lint dat ik er op gezet had. Ik gebruik mijn lintzaag vooral als bijzettafeltje bij mijn boormachine en er was dan ook nog niet veel mee gezaagd. De wielen zijn 350mm. De zaaggeleiding staat ook goed in lijn.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Als er op andere plaatsen nog meer scheurtjes is zitten is het geen pech, maar waarschijnlijk overbelasting. Ik heb me dat ook wel afgevraagd, omdat mijn zagen ook nog wel eens op of bij de las knappen, maar vaak zitten er dan toch nog meer scheurtjes in. Vandaar dat ik nog steeds meer geknapte zagen weg gooi dan versleten zagen.....
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als hij van Tuff is zou ik contact opnemen met Ian.
Mag normaal niet op de las breken.
Zitten er al meer scheurtjes in, dan wordt het iets anders, dan is de zaag te strak gespannen, overbelast of bv verkeerd geslepen (bv, vijl met te scherpe hoeken).
Hij kan natuurlijk ook gewoon op zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Het is een lint van ian. Ik heb hem opgegeven wat de maten van de zaagmachine zijn en wat voor materiaal ik er mee dacht te zagen. Het lint dat op de zaag zat toen ik hem kocht was ook een 3/8 mm zaagblad, maar daar was het scherpe wel vanaf. De zaagspanning lijkt me ook niet te hoog. Ik heb het schuifgewicht op de kortste stand staan en de machine is uit de tijd dat de bladen nog hardgesoldeerd werden. Ik zal de uiteinden maar afknippen en de zaag hardsolderen, Kijken hoe lang dat weer houd. Ik vind het zonde om een blad weg te gooien waar nauwelijks mee gezaagd is.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb ook linten van Ian van 3/8 en heb een machine met een kleiner wieldiameter dan jij Chevy (3-wielige Flottjetje met wieldiam. 20 cm). Ik gebruik een tamelijk lage spanning, denk ik (hoge spanning kan mijn machientje niet aan) en mogelijk is daarom mijn situatie onvergelijkbaar met jouw situatie. Hoe dan ook, ik heb alleen bij hoge uitzondering breuk; bijna altijd is het lint eerder stomp.(Ik herslijp nooit).

mvg
klaas0639

PS:
Ik gebruik 2110mm x 3/8” x 4tpi SuperTuff Premium; 2110mm x 1/2" x 3tpi SuperTuff Premium en
2110mm x 1/2" x 3/4 Vari-Tooth SuperTuff Premium. Al deze drie types zijn tamelijk dun, nl.0,5 mm.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik ga er maar van uit dat het een productiefoutje bij het lassen is geweest. Mijn zaagspanning is volgens mij niet erg hoog. Ik heb ook nog een 1/4 zaagblad en dat zou volgens ian ook geen problemen geven. Ik heb er nu een 5/8 blad op gelegd en ook dit blad zaagt prima op dezelfde lage spanning. Dit blad is wel een stuk korter, dus er is bij ian iemand die niet zo goed kan meten, maar ik kan gelukkig een heel eind stellen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Neem contact op met Ian.
als het blad op de las breekt wordt dit gratis opnieuw gedaan.
Op wat voor machine ligt het lint?
Je voelt niet ook met je vinger of het blad de juiste spanning heeft?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Breuk op de las komt door een slechte las, of niet goed ontlaten na het lassen. Ik heb het ook wel eens gehad, wij hebben een lasapparaat aan de lintzaag hangen en kunnen zelf zagen lassen. Haarscheuren in een zaag heb ik nog nooit gezien, maar de zagen voor metaal zijn meestal wel iets dikker, en we gebruiken meestal bimetaal zagen, die zijn wat robuuster.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
De zaagmachine is een kirchner uit het begin van de vorige eeuw. De wielen zijn 14 inch. Ik gebruik bij de zaaglinten tot nu toe de lichtste instelling van het gewicht. Bij deze oude lintzagen wordt de zaagspanning niet met een veer ingesteld,maar met een hefboom waar een gewicht over heen schuift. Ik heb geen probleem met zagen, het lint loopt netjes met de tanden over de rand van het rubber en ik kan er netjes recht mee zagen. Ik was alleen wat verbaasd dat zo'n zaagblad zo snel brak. Je zou denken dat de bedrijven die die zaagbladen maken het proces inmiddels wel onder controle zouden hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik heb ook nog met zo'n lasinstallatie op de machine gewerkt. Deze zaten vaak op metaalzaaglintzagen. Daarmee was het vaak een gok of de las lukte. Maar dat is 35 jaar geleden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Iedereen bedankt voor zijn reacties. Ik was verbaasd dat het blad zo snel stuk was,maar ik begrijp uit de reacties dat zagen lassen nog steeds een beetje geluk hebben is. Zo'n blad kost weinig en ik was er verder wel tevreden over,dus ik zal er bij de volgende bestelling een paar reserve mee bestellen. Als het blad dan knapt kan ik met een volgend blad verder zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.