Triplex fineer lijmen op Multiplex

Gewoonmich

Nieuw lid
25 dec 2015
17
2
Ik volg dit forum al enige tijd en ben hobbymatig met hout bezig.

In onze boot ben ik het interieur wat aan het aanpassen. Ik heb met multiplex wat kasten bij gemaakt en wil het nu netjes afwerken met een mahonie fineer. Ik had daarom fineer op een rol gekocht en deze met bison tix op de multiplex gelijmd. Maar omdat je het niet goed kan aandrukken (persen) vind ik het eindresultaat niet geweldig.

Heb daarom triplex fineer 3,6mm gekocht en wil deze nu op de multiplex lijmen. Welke lijm is hier het beste geschikt voor? Het moet op bestaand multiplex en op nieuw.

En weet iemand ook een goed adresje voor de aanbevolen lijm? (Dankzij dit forum ben ik ook al bij Ecotools terecht gekomen voor zaagbladen)

Hoor graag van jullie,

Michel
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
kan met meerdere soorten lijm
plaat op plaat zou je titebond III kunnen gebruiken
Je kan het ook met epoxy doen (heel klein beetje indikken met easorsil) met een rollertje aanbrengen (panelen tegen elkaar en de volgende dag zit het muurvast
Wel even zorgen dat je voldoende materiaal hebt om de plaat te klemmen/stempelen tegen die daar achter
 

tuoh

Oud hout
Als je niet kan persen of klemmen is een contactlijm toch de aangewezen lijm. Eens het fineer op de plaat gekleefd is kan je best alles eens aanslaan met een hamer en blokje, of eens aandrukken met een rubber rol. Of je kan hiervoor ook een zogenaamde "fineerhamer" gebruiken.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik ben ook een bootjesman en vaar met een houten boot (kolibri 800). Je hebt gebouwd met gewoon multiplex en gaat nu fineren. Je had het jezelf veel gemakkelijker gemaakt, als je gewoon met mahonie multiplex van bijv. Bruijnzeel gewerkt had. Je hebt dan direct een buitenkant die je kan lakken. Je plaatmateriaal is dan wel wat duurder, maar je bereikt veel eenvoudiger het gewenste resultaat.
 

Gewoonmich

Nieuw lid
25 dec 2015
17
2
Ik ben ook een bootjesman en vaar met een houten boot (kolibri 800). Je hebt gebouwd met gewoon multiplex en gaat nu fineren. Je had het jezelf veel gemakkelijker gemaakt, als je gewoon met mahonie multiplex van bijv. Bruijnzeel gewerkt had. Je hebt dan direct een buitenkant die je kan lakken. Je plaatmateriaal is dan wel wat duurder, maar je bereikt veel eenvoudiger het gewenste resultaat.

Die platen heb ik ook gebruikt waar mogelijk. Maar er is ook nog wat bestaand kast en bank werk die niet compleet veranderd of vervangen heb. Deze wil ik ook weer netjes maken. Daarom had ik fineer op rol besteld. Maar over dit eind resultaat was ik niet tevreden. Daarom nu wel een dunne (3,6mm) triplex plaat met fineer gekocht en deze wil ik over de bestaande kasten lijmen.

Las hierboven epoxy, dat lijkt me inderdaad geschikt nu ik er over nadenk. Is het ook gelijk beter beschermd tegen vocht. Heb mijn buitenhout ook al in de epoxy gezet met daar over heen nog enkele lagen blanke lak. Scheelt erg veel onderhoud.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Ik ben ook een bootjesman en vaar met een houten boot (kolibri 800). Je hebt gebouwd met gewoon multiplex en gaat nu fineren. Je had het jezelf veel gemakkelijker gemaakt, als je gewoon met mahonie multiplex van bijv. Bruijnzeel gewerkt had. Je hebt dan direct een buitenkant die je kan lakken. Je plaatmateriaal is dan wel wat duurder, maar je bereikt veel eenvoudiger het gewenste resultaat.

zou idd ook voor die keuze zijn gegaan Dulcinea,,

maar als het dan niet anders is .. pak ik epoxy,,, en klemmen kan eigenlijk altijd wel lijkt me,,, al is het een pvc pijp iets krommen tegen iets wat er tegenover zit of dergelijke,,

beetje crea en je kom er wel.. michel

suc6
 

Gewoonmich

Nieuw lid
25 dec 2015
17
2
Inmiddels alweer 2 jaar verder. En de dunner platen plakken met epoxy over de bestaande kast wanden heeft gewerkt. Zit nog steeds mooi vast en ziet er mooi strak uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.