Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Houten tandwielen

Houten tandwielen

Hallo,
    Wie kan mij vertellen hoe ik houten tandwielen kan maken en van welk hout kun je dit het beste doen? Ik wil een orrery gaan maken en daarvoor ben ik tandwielen nodig en het liefst wil ik dit van hout doen.

Re: Houten tandwielen

Op de website van Matthias Wandel (http://woodgears.ca/ : An engineers approach to woodworking) vind je heel wat info en zelfs een online tandwiel-generator. De stand-alone versie van die generator is te koop via zijn site, en zeker de moeite waard als je van plan bent wat ingewikkelder tandwiel-werk te verrichten.

Groetjes

Peter

Dit is wel een heel interessant project. Tandwielen kun je van multiplex maken of van massief hout. In dat laatste geval vaak niet uit 1 stuk, maar uit 4 kwarten, die tegen elkaar aan gelijmd worden, om de draad in het hout zo veel mogelijk in de richting van de tand te houden. Als je wat googled op wooden clocks kom je wel het e.e.a. tegen.
    Ik moest wel even zoeken wat een orrery is; ik kende het alleen onder de naam planetarium. Voor de liefhebbers van houte orrery's http://www.woodenorrery.com/.
    Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt hoe je je orrery gaat maken!

jaap

Hallo,
    we hebben in het verleden wel houten tandwielen uitgefreesd.
    In autocad gebruik ik daarvoor het programma gear factory, een plugin voor autocad.

De hoekjes moeten alleen zo zijn dat ze met een 3mm frees zijn uit te frezen.
    Heb je een bouwtekening met de tandwielverhoudingen?
    Groet,
    Jules

Forum Rechten