Hangend Schaven Kabinet

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Tja het moet natuurlijk geen vitrinekast worden!!! Schaafjes in dergelijke kastjes worden niet gebruikt en zijn alleen voor de mooi.
Mijn schaven zijn werkpaarden en worden gebruikt! :) :)
Glas in de deurtjes zou wel mooi kunnen zijn alleen niet heel praktisch (glasbreuk en je kunt niets aan de binnenzijde ophangen) en zo zijn ze ook niet zo prominent in het zicht! :)
Zal binnenkort nog een update doen met fotootjes, het kastje hangt inmiddels aan de muur, moest wel het een en ander opnieuw organiseren en indelen.
Voor de vijf laden die nog gemaakt moeten worden zal ik de komende weken geen tijd vrij kunnen maken in verband met huidige opdrachten.

O ja hier een het fotootje van het achterschot met op de voorgrond mijn mitre infill schaaf (had geen foto van alleen het achterschot genomen) en de kast hangt nu en de plankjes zitten er in en de deurtjes zijn dicht. :)
IMG_3718.jpg

groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Roeland:Tja het moet natuurlijk geen vitrinekast worden!!! Schaafjes in dergelijke kastjes worden niet gebruikt en zijn alleen voor de mooi.
Mijn schaven zijn werkpaarden en worden gebruikt!:):)

Okay, begrijp de hint Roeland als ik eventueel besluit zo'n kastje te maken wordt het er een met glas tenslotte heb ik show paardjes.:rolleyes:

Maar vertel is.........heeft de camara nog aan gestaan laat is effe zien hoe ver je bent ?
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou het kastje hangt!!

Paneel deurtje ingeschaafd.
IMG_3720.jpg

Scharniertjes afgetekend, ingehakt ik heb messing gefraisde scharniertjes gebruikt eenvoudig en strak
IMG_3721.jpg

Nog op de bokjes maar de deurtjes hangen nu moet eerst het kastje worden afgehangen voordat ik de deurtjes definitief kan in schaven.
IMG_3724.jpg

Maar eerst in de lijnzaad olie zetten.
IMG_3738.jpg

En hij hangt op zijn plekie nu kan ik de deurtjes exact aanschaven.
IMG_3745.jpg

IMG_3747.jpg
IMG_3748.jpg
IMG_3750.jpg

Heb nog geen handgrepen worden waarschijnlijk eigen maaksel voorlopig 2 schroeven ingedraaid de deurjes sluiten middels messing kogelsnappertjes.
In het open vak onder komen dus nog 5 laden, drie laden boven en 2 laden onder gezwaluwstaart natuurlijk.
Maar dat zal even op zich laten wachten tot ik weer tijd heb.

Detail van de zwaluwstaarten van het korps totaal 14 per zijde dus 28 staarten in totaal.
IMG_3751.jpg
IMG_3752.jpg

Tot zover dit verslagje als ik met de laatjes start post ik opnieuw wat foto's.

groetnis, Roeland
 

Berm

Actieve deelnemer
Erg mooi en functioneel Roeland. Past ook mooi in je werkplaats. Daar zul je veel plezier van hebben. Leuk om te zien dat de kast qua kleurcode een echo is van de schaven die je maakt ! Dat doe je vast onbewust, diep vanuit jezelf.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ben toch best wel benieuwd of de laden er al in zitten dus misschien tijd voor een update .

Nee de laatjes zitten er nog niet in maar ben gisteren begonnen met het op maat zagen van de onderdelen.

Het stapeltje hout voor de laatjes
IMG_3874.jpg

De la frontjes
IMG_3875.jpg

Aftekenen van de zwaluwstaarten met m'n zwaluwstaarthoutje waarbij ik de schuinte kan aftekenen en haaks kan overhalen.
IMG_3876.jpg

Zagen van de staarten in m'n Moxonvise
IMG_3877.jpg

En het uithakken van het afval tussen de staarten
IMG_3878.jpg

De tien lazijden zijn klaar om op geschoond te worden zodat ik de huizen kan aftekenen.
IMG_3881.jpg

Tot zover ben ik gister gekomen en vandaag kan ik niet verder in verband met andere verplichtingen

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Inmiddels een stukje verder, ben vergeten om een foto te maken, alle huizen afgetekend en uitgehakt.

Hier zie je een aantal laatjes "droog" in elkaar.
IMG_3887.jpg

Nu alle verbindingen van de lade's passen is het zaak om de groeven voor de bodempanelen te schaven (met m'n kleine Record sponningschaaf)
IMG_3894.jpg

Dit gaat bijzonder rap tegen de tijd dat je je frais hebt ingesteld en proef hebt gedraaid zitten ze er al in zonder stof en lawaai.
IMG_3895.jpg

De laatjes zijn verlijmd en wederom hiervan vergeten een foto te maken. Nu kunnen de La bodems worden ingeschaaft deze zijn smal verlijmd en van Lariks gemaakt.
IMG_3898.jpg

Met mijn nieuwe paneel schaaf de paneeltjes op maat geschaafd en voorzien van een bossing.
IMG_3899.jpg

Het bodempaneeltje word vastgezet middels 2 gleufschroefjes aan de onderzijde.
IMG_3901.jpg

De drie boven laatjes hangen! Door middel van middenlopers, had ergens in het proces een foutje gemaakt met het middelste laatje het lafrontje is omgedraaid en de houttekening loopt nu niet meer door. Gelukkig valt het niet op maar zo had ik het niet in gedachten
IMG_3910.jpg

La en laloper flink in het kaarsvet gezet(paraffine) voor minder wrijving en slijtage.
IMG_3912.jpg

De onderste laden lopen gewoon op de bodem en tussen de 2 laden zit een slingerlat de bovenste laden functioneren als wiplat.
IMG_3918.jpg

Het geheel loopt en nu nog iets verzinnen wat als kast en la greepjes gaat functioneren, voor zolang gaat het met deze schroefjes ook.
De zwaluwstaartjes van deze laatjes verdienen geen schoonheidsprijs heb ze op snelheid gemaakt wat ook wel weer een uitdaging was.
Meestal ben ik akelig precies en het was voor mij prettig om dit een keer los te laten.
De rede dat ik niet voor glij wip en slingerlatten heb gekozen is dat ik de laatjes zo groot mogelijk wilde houden en geen onnodig regelwerk wilde aanbrengen. Heb er in ieder geval weer wat opbergruimte bij. :)
Zal straks de la fronten nog even in de lijnolie zetten.

Groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Volgens mij is hef best mooi geworden. Moet alleen effe wennen aan het vak chinees :glij ,wip, slingerlatten ?
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Mooie kast Roeland, bedankt voor je verslag en de foto's! Wat ik me nog afvraag, heb je de ladebodem vastgezet in de lade, om te voorkomen dat deze "vrij" kan bewegen? En ik ben natuurlijk benieuwd naar foto's van het eindresultaat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.