Hangend Schaven Kabinet

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gisteren gestart met een project dat ik al eerder wilde uitvoeren, een mooi hangend kastje voor mijn schaven en ander hout bewerkings gereedschap. Nu liggen mijn schaven op en naast de werkbank wat ook wel makkelijk is maar zo'n mooi kastje is natuurlijk wel chiquer en stof vrij
De tekening heb ik een aantal weken geleden even snel geschetst op een (reclame) envelop met wat maten en een vlotte berekening van het benodigde hout.

IMG_3605.jpg

Ik had nog drie delen beukenhout liggen 2 duims (52mm) dik en wat mansoniahout ook 2 duims. Het korps van de kast word van massief beukenhout gemaakt welke gezwaluwstaart worden, de deuren worden een paneel in frame constructie (stijlen en dorpels) met pen en gat verbinding, de panelen worden van mansoniahout. De la-fronten worden evenzo van mansonia gemaakt met half verdekte zwaluwstaarten voor en achter met zwaluwstaarten. Ben er nog niet over uit hoe de laatjes gaan lopen (midden geleider of la-loper,wip- en -slingerlat).

De delen beuken op ruige lengte afgekort
IMG_3604.jpg

Daarna de delen gevlakt en gehaakst en geschulpt en daarna op dikte geschaafd
IMG_3606.jpg

Dit worden de boven en onder zijden en zijkanten van het kastje, gepaart en wel
IMG_3608.jpg

Het strijken van de zijkanten zodat ik een goede lijmnaad bekom
IMG_3607.jpg

Eerste paneel is verlijmd, ik gebruik hierbij lammelo's om het hout gelijk te houden en om de lijm opstelling simpel te houden.(het heeft geen enkele constructieve waarde)
IMG_3609.jpg

Nu zijn alle zijden verlijmd.
IMG_3612.jpg

En kan ik het mansonia machineren. Bijna de zelfde werkwijze vlakken haaksen en in 4 delen schulpen, gelijk ook de la fronten en achter en zijkanten gemachineerd. De panelen worden 8mm dik en de la-fronten 16mm(ivm half verdekte zwaluwstaart) en zijden en achterzijde 10mm dik.
IMG_3610.jpg

Na het uitzoeken van de mooiste stukken deze verlijmd dit worden de panelen die in de 2 deurtjes komen
IMG_3611.jpg

Al het hout wat benodigd is voor dit kastje.
IMG_3614.jpg

En nu komt het mooie handwerk!!! Zij paneel in de Moxonvice en zwaluwstaarten aftekenen.
IMG_3616.jpg

Staarten zagen met m'n japanse zaagje en het afval wegzagen met m'n spanzaagje (coping saw)
IMG_3618.jpg

Na het opschonen van de staarten, de huizen aftekenen
IMG_3620.jpg

Rechter bovenzijde van het kastje past
IMG_3621.jpg

IMG_3622.jpg

Rechter onderzijde past ook
IMG_3626.jpg

Tot zover ben ik nu met het kastje. De indeling is als volgt twee afsluitbare paneeldeuren met daarachter 3 verstelbare (schuine)planken middels keeplatten en woutermannen(voor mijn schaven), aan de binnenzijde van de deurtjes komen zeer waarschijnlijk wat beitels en afteken gereedschap te hangen. Daaronder 5 lade's voor klein (snij)gereedschap. Het kastje word middels een geïntegreerde haaklat en contralat opgehangen. De reden dat ik voor verstelbare planken kies is dat de indeling flexibel blijft en ik kan een plank meer of minder aanbrengen.

groetnis, Roeland
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Mooi project, ik zit alweer met smart te wachten op het vervolg. Kijk aub wel uit met het mansonia hout. Het is een houtsoort die hoog op de lijst van toxische soorten staat.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Dat ziet er erg mooi uit. Leuk ook dat je Nederlandse termen gebruikt in plaats van het veel gebezigde Engels. Te vaak lees ik half Nederlandse en half Engelse zinnen zoals "met m'n low-angle schaaf de tails van de dovetails glad te schaven...."

Het lijkt me goed als we met z'n allen de oerhollandse termen blijven gebruiken, zeker op een forum als woodworking.nl (oh jee... Engels) als wij het niet doen, dan verdwijnen die termen nog sneller uit ons taalgebruik.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dat ziet er erg mooi uit. Leuk ook dat je Nederlandse termen gebruikt in plaats van het veel gebezigde Engels. Te vaak lees ik half Nederlandse en half Engelse zinnen zoals "met m'n low-angle schaaf de tails van de dovetails glad te schaven...."

Het lijkt me goed als we met z'n allen de oerhollandse termen blijven gebruiken, zeker op een forum als woodworking.nl (oh jee... Engels) als wij het niet doen, dan verdwijnen die termen nog sneller uit ons taalgebruik.

+1

Ook mijn mening.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat ziet er erg mooi uit. Leuk ook dat je Nederlandse termen gebruikt in plaats van het veel gebezigde Engels. Te vaak lees ik half Nederlandse en half Engelse zinnen zoals "met m'n low-angle schaaf de tails van de dovetails glad te schaven...."

Het lijkt me goed als we met z'n allen de oerhollandse termen blijven gebruiken, zeker op een forum als woodworking.nl (oh jee... Engels) als wij het niet doen, dan verdwijnen die termen nog sneller uit ons taalgebruik.

is www.houtbewerkersforum.nl een optie?

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.