Hangend Schaven Kabinet

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rendew Bekijk Berichten
Zit te wachten op het vervolg !!!
En ook op jouw variant.... met video

jaap

Na Kissie 1 , 2 en 3 nu Kassie 1.... top Rendew die gaan we volgen....

Roeland, prachtig werk weer, die hangt over 100 jaar nog wel... mooi om vakmensen aan t werk te zien... en dan realiseren dat je een heel deel van die schaven ook nog zelf gemaakt hebt...
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Inmiddels een stukje verder, ben vergeten om een foto te maken, alle huizen afgetekend en uitgehakt.

Hier zie je een aantal laatjes "droog" in elkaar.
Bekijk bijlage 62786

[...]Groetnis, Roeland

Hoi Roeland, dit wilde ik je al lang geleden vragen. Waarom maak je bij de bovenstaande laatjes de doorgaande zwaluwstaarten "oversize"?

Bij een karkas of kist oid, iets wat aan de buitenkant van het stuk zit snap ik dat. Je kan dan de pinnen en staarten achteraf flush schaven tot het perfect is.

Maar omdat de lade strak in de kast zelf moet passen is dat toch een lastiger manier van werken? Of mis ik iets (ongetwijfeld)?

Groet Robert
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb deze gave kast gister gezien, mijn mond viel open van verwondering.

Een prachtige kast, vakkundig en professioneel gemaakt.

Gr Danny
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
De onderste laden lopen gewoon op de bodem en tussen de 2 laden zit een slingerlat de bovenste laden functioneren als wiplat.......
....De rede dat ik niet voor glij wip en slingerlatten heb gekozen is dat ik de laatjes zo groot mogelijk wilde houden en geen onnodig regelwerk wilde aanbrengen......

Tijdens het zoeken kwam ik op dit topic. Best weer leerzaam, maar eh.... net als Rendew wilde weten: wat zijn glij-, wip en slingerlatten?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Tijdens het zoeken kwam ik op dit topic. Best weer leerzaam, maar eh.... net als Rendew wilde weten: wat zijn glij-, wip en slingerlatten?

Omdat de wip- en slingerlatten mij bleven intrigeren en ik op internet niet verder kwam, heb ik toch even het studieboek er op nageslagen.

Lade.jpg

In de schematische weergave van het frame met lade is:
- rood, de wiplat
- geel, de slingerlat
- blauw, de loper
En als je het zo nakijkt, is het allemaal weer logisch.... :cool:
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dankjewel , komt er eigenlijk opneer dat je de lade insluit zodat het niet op-en-neer en niet meer zijwaarts kan bewegen.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik versta toch nog altijd niet hoe de bovenste lade in het midden blijft hangen (ik ben dan ook een knuppel).

Enfin, blijft ze uberhaupt hangen, of loopt ze op de onderste twee?
 
P

Pel

Guest
Jimbo de lade loopt op het blauwe latje, vandaar de naam loper.

groet Pel
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Jamma, om te beginnen gebruikt Roeland lopers in het midden v/d schuif (als dat dan nog loper heet, maar bon, dat ter zijde(*)), waarbij ik me dan al niet meer kan inbeelden waarom er nog een wip- en slingerlat nodig is: de centrale loper klemt immers in alle dimensies.

(Ik spreek hier uiteraard over de bovenste drie schuiven, en het is de middelste die ik niet kan vatten; bij de onderste twee lijkt me alles duidelijk)

En dan is er nog de kwestie waar/hoe die middenloper(s) voor de centrale schuif zijn bevestigd. Daar moet toch nog een tussenschotje o.i.d. aan te pas komen?

Enfin, eigenlijk heb ik gewoon een foto zonder de schuiven geplaatst van doen.


(*) Edit: "middenloper", volgens Roeland.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Jamma, om te beginnen gebruikt Roeland lopers in het midden v/d schuif (als dat dan nog loper heet, maar bon, dat ter zijde(*)), waarbij ik me dan al niet meer kan inbeelden waarom er nog een wip- en slingerlat nodig is: de centrale loper klemt immers in alle dimensies.

(Ik spreek hier uiteraard over de bovenste drie schuiven, en het is de middelste die ik niet kan vatten; bij de onderste twee lijkt me alles duidelijk)

En dan is er nog de kwestie waar/hoe die middenloper(s) voor de centrale schuif zijn bevestigd. Daar moet toch nog een tussenschotje o.i.d. aan te pas komen?

Enfin, eigenlijk heb ik gewoon een foto zonder de schuiven geplaatst van doen.


(*) Edit: "middenloper", volgens Roeland.

Wat je dus wilt weten van Roeland is hoe hij de middenlopers van de middelste la in de bovenste rij heeft bevestigd ;)
Een foto zonder laden zou dat meteen duidelijk maken...
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Omdat de wip- en slingerlatten mij bleven intrigeren en ik op internet niet verder kwam, heb ik toch even het studieboek er op nageslagen.

Bekijk bijlage 73111

In de schematische weergave van het frame met lade is:



- rood, de wiplat
- geel, de slingerlat
- blauw, de loper
En als je het zo nakijkt, is het allemaal weer logisch.... :cool:

Precies en als je meerdere laden onder elkaar hebt dan is van de bovenste lade de glijlat ook de wiplat voor de onderliggende lade.
Met een midden loper combineer je drie functies in een nl wip- slingerlat en loper in een deze optie is wat meer slijt gevoeliger vooral bij hogere belastingen.

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier wat foto's van de geleiding van de bovenste middenlade welke uitgevoerd is met middenloper en half verdekte zwaluwstaarten met overstek aan beide kanten

IMG_5040.jpg

IMG_5041.jpg

En van de onderste lade detail slingerlatje lade uitgevoerd met half verdekte zwaluwstaarten met aan een kant overstek (kant van het slingerlatje)
De bovenste laden functioneren dus als wiplat voor de 2 onderste laden

IMG_5042.jpg

Moet nog steeds grepen monteren op de laden en deuren nu zit er nog steeds een schroef in om de laatjes en deurtjes te bedienen.

Groetnis, Roeland
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bedankt voor de extra foto's. Helemaal duidelijk nu (zoals gedacht met een "tussenschot" voor de middenloper).
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Hoe heb je nu die groeven voor die wipslingerdingesen in de zijkant van de la gemaakt? Op de foto's lijkt de la helemaal gelijmd in elkaar te zitten zonder groef maar het lijkt me veel simpeler hem voor de verlijming er in te schaven - dan kan je lekker doorhalen.

Wat me bij dit systeem ook een uitdaging lijkt is het passend maken. Moet je nu eerst al die groeven maken en dan de bijpassende latten op maat hier op afstemmen, of andersom?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Alleen de bovenste drie laden lopen op midden-lopers de onderste twee lopen op de la-onderzijden op de bodem van de kast en hebben dus geen middenloper en of groef.
Voor het in elkaar zetten van de lade breng je de groef aan middels een sponningschaaf, nadat de sponning klaar is schaaf je de lat aan zodat hij soepel door de sponning loopt zonder spelling, daarna het laatje in elkaar zetten. Dan kun je de latjes in het korps vastzetten/bevestigen en als je het dan goed gedaan hebt schuift het laatje probleemloos open en dicht. :)

Groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.