Bouwverslag: Steelstring gitaar 000 van Walnoot, Esdoorn, en Vuren

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Aangezien ik zowel gitaar speel als met hout knutsel, moest het er een keer van komen om mijn eigen gitaar te maken. Ik doe dit onder begeleiding bij Outback Guitars in Bemmel. In dit draadje zal ik foto's van het proces plaatsen. Hopelijk is het leerzaam voor andere (of minimaal leuk om te volgen).

Onderdelen
  • Model: 000
  • Zij- en achterkant: Europese walnoot met een lichte vlam
  • Bovenblad: Vuren (Sitka spruce)
  • Hals: Esdoorn met een kern van walnoot (toch Rick? :-O)
  • Toetsen: Walnoot (weet nog niet welke)
  • Brug: Zelfde als de toetsen

Buigen zijkanten
De zijkanten zijn met de hand gebogen en via twee blokjes van mahonie aan elkaar gelijmd. De 000 is al goed herkenbaar. Op de foto ernaast ligt de hals te wachten. Die is voor latere zorg.

20170227_104041.jpg

Detailfoto van de noten zijkant:

20170227_104106.jpg

Achterblad
Even een fotootje van het achterblad. Er zitten wat vlammen in, en wat contrast tussen kern en spint.

20170227_104355 (1).jpg
 
P

Pel

Guest
Heel interessant Meron ga het als leek zeker volgen, even een vraag, wordt de achterkant van de gitaar dat mooie gevlamde noten, eigenlijk als je ze bespeeld niet in het zicht komt? Dat vind ik een beetje raar ik dacht de de voorkant de kant waar de snaren zitten ook het mooiste hout zou komen?

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Tof, Meron!

@ Pel: hout van het bovenblad is in 99% van de gevallen naaldhout, en daar weer 80% "gewoon" blank sparren. Dit vanwege de uitstekende sterkte tot gewicht relatie en de mooie resonantie. Een fijnnervig blad sparren (of anderszins) kan door het lage gewicht makkelijker in beweging worden gebracht dan een relatief zwaar blad van hardhout. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op, zoals bepaalde Mahonie of Koa. Het hout van de zij-en achterkant zie je dan weliswaar wat minder, maar dat is er wel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@BossyRangs: Het buigen gaat met behulp van een ovale stang die rond de 200 graden celcius wordt. Het hout maak je nat en buig je dan rond de stang. Door de warmte en het water buigt het hout redelijk makkelijk. Langzaamaan breng je zo de vorm erin. Er is wel een mal aanwezig, maar deze gebruik je als referentie en niet om het hout in te persen. Als beide zijden dan op vorm zijn, klem je het geheel in de mal en laat je het een tijdje rusten. Tijdens het drogen wil het hout namelijk wel eens terugbuigen.

@Pel: wat Rizz zegt. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

@Rizz: Thanks!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het bovenblad is de belangrijkste 'verbinding' tussen de snaren en de resonantieruimte - die brengt de lucht in de gitaar aan het trillen. Voor het bovenblad zijn de akoestische eigenschappen dus belangrijker dan de visuele. De wanden en bodem zijn feitelijk 'containers' die alleen maar de vorm van de klankkast moeten bepalen (ze trillen wel mee, en hebben dus wel invloed, maar in veel mindere mate dan het bovenblad) - daar kun je dus je materiaalkeus gerust op visuele eigenschappen baseren. Net als bij blaasinstrumenten - de klank wordt feitelijk bepaald door de vorm van de trillende luchtkolom - alle 'gezeur' over invloed van de materialen op de klankkleur van een blaasinstrument daargelaten (overigens is het materiaal bij houten blaasinstrumenten belangrijker dan bij koperen blaasinstrumenten, omdat bij houten instrumenten de oppervlakteeigenschappen van het materiaal, en daarmee de reflecties in het instrument, en dus de vorm van de staande golf van de keuze van de houtsoort, en de afwerking ervan afhankelijk zijn - een perenhouten blokfluit klinkt echt anders dan een van grenadiel, bubinga, of olijfhout. Bij koperen blaasinstrumenten zijn de verschillen in akoestische eigenschappen tussen de verschillende metaallegeringen (messing, goudmessing, roodmessing, brons, berylliumbrons (mag geloof ik niet meer), etc.) minimaal. Je kunt ze meten, maar de meeste mensen zullen het verschil niet horen. klankverschillen in trompetten worden eerst en vooral bepaald door de vorm van het mondstuk, dan door de vorm van de toeter (inclusief allerlei randzaken zoals de afwerking van de ventielen) en pas in de laatste plaats door het materiaal van het instrument - in extremo wordt er wel eens geroepen dat ook een trompet van smeerkaas klinkt als een trompet...
 
P

Pel

Guest
@Rizz en Henk, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Groet Pel.
 
Hoi Meron,

Ja dat is wel iets heeeeeel anders. Prachtig hout heb je gekozen.
Ik heb pas een filmpje op youtube gezien van een gitaar bouwer.......... Samen met zijn leerling bouwde hij ook akoestische gitaren.

Wat een vakmanschap. Echt niet zo maar een object. Veel bouw wijze en constructie manieren bepalen aan het eind de klank.
Ik hoop dat je hem wel voor Open dag hout af hebt, kun je mooi zorgen voor de muzikale begeleiding :cool:.

Ik ben benieuwd naar de volgende stappen.

Gr Edwin
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hier is weer een update. Het boven- en onderblad zijn goed op orde en ik ga ze binnenkort aan de zijkant lijmen.

De ribben zitten er allemaal op, maar moeten nog deels op dikte worden gebracht.

Hier het bovenblad. De ribben zijn van vurenhout en het stuk onder de brug is van noot.

20171207_195333.jpg

Het onderblad, van noot, bevat een strip van taxus om de lijmnaad te verstevigen.

20171207_194953.jpg

Ter hoogte van het gat, heb ik in die strip een logo gemaakt. Hetzelfde logo komt ook in de kop. Deze heb ik uitgesneden en daarna gevuld met bruine epoxy. De lijnen waren te dun om fineer in te leggen, dus dan is dit een goede tweede optie.

20171207_195013.jpg

De zijkant staat ook klaar:

20171207_195233.jpg

Over de toetsen heb ik lang nagedacht. Eerst dacht ik aan noot, maar dat vond ik toch te zacht. Toen bij Rick groenhart gekocht, maar daarvan vond ik de uitstraling te flets.

Uiteindelijk is het weer het oude vertrouwde taxus geworden. Een mooi stuk met een beetje spint erbij.

20171207_195127.jpg

Ik ben nu al bijna een jaar bezig. Ik doe het rustig aan. Ondertussen ga ik ook door met houtsnijden en mijn kistjes. Het is tenslotten een hobby...
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Het is mij niet gelukt het bouwverslag goed bij te houden, dus we maken hierbij een sprongetje naar het eindresultaat. Ik ben er erg tevreden mee. Hij speelt prettig en het geluid is mooi warm.

Hij is afgewerkt met Tung-olie. Het bovenblad (sitka-spruce) heeft hierdoor een iets vlekkeriger uiterlijk gekregen, maar dat is niet storend. Het noot en esdoorn is erg strak geworden.

20190428_130654.jpg
20190428_131041.jpg
20190428_131005.jpg
20190428_131023.jpg
20190428_131257.jpg
20190428_105520.jpg
20190428_131143.jpg
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hij is schitterend geworden. Ik zag een dier in de achterkant (hals naar beneden) mooie tekening zit er in
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Het noten achterblad is schitterend met die mooie gespiegelde tekening!
Misschien moet je het voorblad nog een keer polijsten?
Verder heel mooi geworden met de natuurlijke houtkleuren.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Thanks!

@Rizz: Hij klint erg goed. het is een warme klank met veel volume. Alles is ook prima in balans.
@Eric55: Ik heb al een extra keer gepolijst, maar daarmee gaan die vlekken er niet uit. Het zou ook best gewoon de tekening in het hout kunnen zijn. Met olie trek je die er vaak wel uit.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Deze gitaar is echt prachtig geworden, ben er best een beetje jaloers op. Op het moment zelf bezig met een elektrische gitaar, maar geloof niet dat ik dit ga evenaren :)!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.