Zelfbouw zaag/freestafel met freeslift, Incra LS Positioner en Incra Miter

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dank je. Dat zit handiger in elkaar dan bij mijn machine. Hier zit het aan te drukken punt heel dicht bij je spil.

Hier kan je ook makkelijk een digitale uitlezing op zetten.

Wat ik heb werkt goed, vandaar dat ik deze van mijn oude zaagtafel heb hergebruikt voor de nieuwe. Het voordeel tegenover de Festool-versie is dat ik bij mijn versie de hoogte van boven kan instellen. Ik heb wel eens aan een digitale hoogtemeter gedacht, zoals deze Wixey. Maar ik vind het nog te duur, dus ik gebruik deze goedkope van Aliexpress.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Sander van GereedschapPro heeft dit project onder zijn "Tool Tests" opgenomen. Zie deze link.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Via google img search zag dit topic er veelbelovend uit, maar helaas zijn de foto's niet meer beschikbaar.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Helaas zijn de afbeeldingen verdwenen door een aanpassing bij Photobucket en blijkbaar kan ik de posts niet aanpassen, waardoor ik d elinks niet kan aanpassen. Ik plaats de foto's maar opnieuw. Het ontwerp:

Zaagtafel-DEF-1_zpsome6t3zm.jpg


Zaagtafel-DEF-2_zpsrxfraghe.jpg


Zaagtafel-DEF-4_zpsmu0ho0wp.jpg


Bouwen van het frame van aluminium profielen van Item24:

IMG_0477_zpslgw9vykq.jpg


IMG_0480_zpspwiwqg6v.jpg


IMG_0497_zps9c4eaxqm.jpg


IMG_0496_zpsu73bvqzs.jpg


IMG_0495_zpsbiwnbhtw.jpg


IMG_0494_zpsakexonup.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik wilde een Incra miter gebruiken, maar de Festool CS70 heeft geen miter slots. Dus heb ik die er zelf ingemaakt:

IMG_0502_zpszwb3hh0s.jpg


IMG_0504_zps914q8kn6.jpg


IMG_0503_zpswc6bhgr3.jpg


IMG_0505_zpshyc0n4kd.jpg


IMG_0506_zpspnxu3ifl.jpg


IMG_0544_zpsys7elopx.jpg


IMG_0547_zps0sejvvut.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het geheel werd bekleed met 2 x 6 mm HPL. En gelijk werd gekeken waar de Incra LS Positioner komt:

IMG_0557_zpsu9fzxfoj.jpg


Er zit een tafelextensie bij, die zowel als verlenging als verbreding kan dienen:

IMG_0558_zpsgrz50sbh.jpg


Er komt ook een frees met freeeslift in. Natuurlijk moest ik bekijken waar deze moest komen:

IMG_0560_zpson4sdfex.jpg


De bouw van de freeslift is gebaseerd op de freeslift in een Festool CMS-module en bestaat uit een CNC-spindel en reststukken hout en HPL.

IMG_0577_zpsjm5b3qys.jpg


IMG_0581_zpsf7imthur.jpg


IMG_0585_zpsz3degl2b.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bevestigen van de Incra LS Positioner:

IMG_0589_zps3stnqhab.jpg


IMG_0591_zpsyhovnglj.jpg


De HPL ligt gelijk met het bovenblad van de CS70

IMG_0590_zpsckz2izsm.jpg


Mijn Festool OF1010 bovenfrees hangt netjes:

IMG_0594_zpsshp3f4p8.jpg


Nog een aan/uitknop voor de frees geïnstalleerd:

IMG_0607_zpswpxvqg7f.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Nog wat afbeeldingen van de gehele build:

1P3298205_zps7puzoqyp.jpg


1P3298191_zpswpqhp1px.jpg


1P3298190_zpsr0t56vyr.jpg


1P3298187_zps2bo9dbmb.jpg


En wat detailopnames:

P3298196_zpspuiycpdc.jpg


P3298192_zpsht1r85uc.jpg


IMG_0618_zpsggjabqrn.jpg


IMG_0616_zpsg4ztw8fy.jpg


1P3298204_zpsbcelsttf.jpg


P3298201_zps9avnsers.jpg


De freeslift is van boven te bedienen door het gat met een bout met imbuskop:

IMG_0611_zps9546shby.jpg


IMG_0610_zpscrs3anpp.jpg


IMG_0613_zpsbwdkhzlq.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Fijn om alle foto's nog een keer te bewonderen! Nu ik dit terug zie, vind ik inderdaad ook dat je moeilijk een andere fence kon monteren op de kolomboortafel :p

Misschien voor het mooie het blad opnieuw laten anodiseren?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Erg mooi!

Ivm. die Item24 profielen: dat is leuk spul, maar ook wel kostelijk. Onlangs zag ik dat ze iets soortgelijks aanbieden vanuit China, bv.: http://www.banggood.com/search/t-slot-aluminium-profiles.html
Iemand daar al ervaring mee, of bedenkingen bij?

Bedankt! Het nadeel van die profielen uit China is de beperkte lengte. Tot 60 - 70 cm gaat nog wel, maar daarboven worden de verzendkosten heel hoog en is het niet meer interessant. Met de profielen heb ik geen ervaring, maar ik heb wel een aantal koppelstukken gekocht. Die heb ik nog niet gebruikt, maar het is duidelijk dat de kwaliteit een stuk minder is. Het gaat hier vooral om de afwerking, maar ook de speling bv bij scharnieren.

Item24 is duur, maar zeker veel betere kwaliteit. Een voordeel is ook dat ze alles tot op de mm kunnen zagen. Dat kost wel wat (dacht €2,50 per zaagsnede), maar is wel een uitkomst voor woodworkers die geen beschikking hebben over een metaalwerkplaats. Verder heb je alleen een metaalboor en een tapset voor schroefdraad nodig. De profielen (40 x 40 light) waren ongeveer €16,50 per meter, maar ik weet niet meer of dat incl of excl BTW is. Het zijn vooral de koppelstukken, scharnieren en andere verbinders die de prijs omhoog doen stuwen.

Fijn om alle foto's nog een keer te bewonderen! Nu ik dit terug zie, vind ik inderdaad ook dat je moeilijk een andere fence kon monteren op de kolomboortafel :p

Misschien voor het mooie het blad opnieuw laten anodiseren?

Hehehe, Het lijkt misschien dat ik merktrouw ben. Maar dat valt wel mee, ik heb niet alles van Festool en Incra. Ik heb o.a. ook Flex, Dewalt, Milwaukee, Bosch Professional, Fein, Huvema en Inca. Ik ga liever voor goede kwaliteit (nieuwe of tweedehands), dan voor iets dat vooral goedkoop is.

Het is gereedschap en dat moet goed te gebruiken zijn. Maar mooi hoeft van mij niet zo, dus een blad met gebruikssporen maakt mij niet uit. Roest en dergelijke wil ik niet, dus dat maak ik wel goed schoon. Maar hier gaat het om aluminium, dus dan maakt het niet uit.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Een voordeel is ook dat ze alles tot op de mm kunnen zagen. Dat kost wel wat (dacht €2,50 per zaagsnede), maar is wel een uitkomst voor woodworkers die geen beschikking hebben over een metaalwerkplaats.
Kan je die aluminium profielen niet gewoon bewerken met snijgereedschap (zaagbladen/frezen) die voor hout geschikt zijn?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Met een vlak-daktand zaagblad is dat inderdaad geen probleem. Al denk ik dat de meeste goede zaagbladen wel wat dun aluminium verteren zonder veel erg?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Frezen kan wel, maar vergt nogal wat skills. Bij mij heb ik meerdere malen te grote stukken er uit gehaald, waardoor ik meer ben gaan zagen en vijlen dan frezen. Zagen kan ook, maar dan moet je inderdaad een vlak/daktand zaagblad hebben en een zaag waarbij je de rotatiesnelheid van het blad kunt terugbrengen. De profielen zijn hol, waardoor je een grotere kans hebt dat het zaagblad wat klemt als van een holle plek weer naar een massief stuk gaat. Maar het kan natuurlijk wel.

Maar wat vooral is, is dat je zeer precies met werken. De meeste verbindingen werken doordat ze 2 delen tegen elkaar klemmen. Als iets niet op de mm past of niet helemaal 90 graden is, dan wordt de constructie veel onsteviger/instabieler. Daarnaast komen de aluminium profielen van Item in stukken van 6 meter, wat niet handig was in mijn kleine garage. Natuurlijk had ik die ook in stukken van bv 2 of 3 meter kunnen laten zagen en dan thuis op de exacte maat kunnen zagen. Maar dan woog voor mij de financiële besparing niet op tegen de tijdsinvestering. Het was ook de eerste (en tot nu toe enige) keer dat ik met die profielen heb gewerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.