Hardhouten frame op palen voor fundering blokhut

BVromans

Nieuw lid
10 feb 2017
1
0
Beste houtliefhebbers,

Mijn naam is Bart. Ik vind het leuk om te klussen, maar heb nog niet zoveel hout ervaring en wil daarom via deze weg jullie hulp in roepen.

Binnenkort gaan we een blokhut plaatsen op een eiland van veengrond. Omdat de grond zacht is en gebruik van beton niet is toegestaan (door de verhuurder), gaan we een vlonder van hout maken die op schroeffundering van RVS palen komt te staan. De blokhut is 5850x3900 mm groot. De vlonder/vloer van de blokhut komt zo'n 5-10 cm boven het maaiveld te staan zodat hij niet in het water komt te hangen. Boven de grond willen we worteldoek aanbrengen om plantengroei tegen de onderkant te voorkomen.

Het idee is om in de lengte 3 lange balken van Azobé (kopmaat 52x155) te gebruiken en dan de dwarsbalken met balkdragers te monteren. Op de hoeken wil ik halfhout verbindingen maken met een verticale slotbout. De balken worden middels een adapter met balkdrager op de schroeffundering gemonteerd:
Bovenkant schroeffundering plus adapter.jpg

Ik heb al veel rondgekeken op dit forum en aan de hand van diverse voorbeelden het volgende balkenplan gemaakt:
Balkenplan.jpg

Ter hoogte van de middelste oranje balk loopt een muur.

Ik worstel echter nog met een aantal vragen waarop ik geen goed antwoord heb kunnen vinden en hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen:
  1. We hebben gekozen om de balken in hardhout uit te voeren ipv geïmpregneerd. Ik twijfel hier nog over omdat hardhout fors duurder is dan geïmpregneerd en het als het goed is niet in water/vocht komt te staan. Omdat er 5-10 cm ruimte is, zouden we ook niet veel last van condens moeten hebben. Is de keuze voor hardhout slim of voldoet geïmpregneerd hout ook? Wellicht kan ik ook alleen de buitenring en de middelste lange balk van hardhout maken en de rest van geïmpregneerd en wellicht minder hoge balken? (net iets meer dan 1/20 van overspanning)
  2. Wat vinden jullie van het balkenplan? Ik twijfel nog om de oranje balken in de tekening zonder halfhoutverbinding in het midden te maken. De sterkte van de 6 meter balken wordt namelijk minder als ik hier een stuk uit zaag. Alternatief is dan om ook met balkdragers te werken net als de andere dwarsbalken.
  3. We willen de vloer isoleren met PIR platen. Om dit te doen willen de "vakken" van het framewerk dicht maken met op maat gezaagde platen van underlayment of betonplex. Die hangen we met hoekprofieltjes in de vakken. Hierin leggen we dan PIR platen waarna de vloer op de dwarsbalken wordt gemonteerd. Het is mij niet duidelijk of ik nu gebruik moet maken van folie en of deze dampwerend of juist waterdicht moet zijn. Ik had beredeneerd dat waterdicht niet handig is, want als er van boven vocht in komt, blijft het staan. Zouden jullie gebruikt maken van folie(s) en zo ja, welke? Zijn er slimmere oplossingen dan de losse vloerplaten? (Is namelijk veel zaagwerk.) Eerst platen op de dwarsbalken en dan isolatie en vloer kan ook, maar dan wordt de vloer hoger en dat is bij de deuren niet handig...

Alle andere tips zijn ook meer dan welkom. Via deze weg alvast super bedankt voor jullie hulp!

Bart
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.