hout doen verwinteren

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Dag allemaal,

Mijn schoonouders hebben een oude teaken tuinbank staan waarvan de poten zijn afgebroken.
De bank is helemaal vergrijst, maar dat willen ze zo houden.

Ik zou volledig nieuwe poten willen maken voor die bank, maar dan zou ik die poten ook meteen willen laten vergrijsen.
Iemand een idee hoe ik dat in speed-tempo doe?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Op dezelfde manier afwerken als de rest van de bank en dan een paar keer

- zonnebank (bij voorkeur een oud type met lekker veel harde UV-straling)
- nat maken
- oven op een graad of 60

En misschien werkt nat maken en vlakbij lassen ook. Lassen geeft zowel hitte als UV.

Zonnebank zorgt voor veroudering van de afwerking en afbraak van de pigmenten, nat maken en drogen in de oven zorgt voor afbraak van de lak en van het hout zodra dat bloot komt te liggen.

Arthur
 

tuoh

Oud hout
tomasolaerts zei:
Dag allemaal,

Mijn schoonouders hebben een oude teaken tuinbank staan waarvan de poten zijn afgebroken.
De bank is helemaal vergrijst, maar dat willen ze zo houden.

Ik zou volledig nieuwe poten willen maken voor die bank, maar dan zou ik die poten ook meteen willen laten vergrijsen.
Iemand een idee hoe ik dat in speed-tempo doe?

Als de bank vergrijst is wil dat zeggen dat er geen afwerkproduct meer aanwezig is, zou gewoon de bank herstellen met dezelfde houtsoort, en de natuur zijn werk laten doen.

Teak is namelijk een houtsoort die zonder afwerkproduct vlug vergrijst, enkel een paar maanden geduld hebben is voldoende.

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Thomas

Ik heb mijn tuinbank na een natte winter (waarin het teak groen was uitgeslagen) met een hogedrukspuit ontgroend. Dit was niet zo slim. Hiermee had ik ook de zilveren buitenlaag van het teak afgespoten. Op advies van de buurman de bank met water en flinke SODA oplossing en een harde borstel behandeld. Laten drogen en een week later de behandeling herhaald. Het is wel hard werken maar hij was weer zoals voor de winter.

Succes er mee Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.