welke schuurmachine moet ik nu kiezen (Metabo of Hitachi

Sj.

Nieuw lid
21 feb 2017
7
0
Goedemiddag allen,

ik heb een korte vraag.
Ik wil een schuurmachine om goed mijn kozijnen etc. te kunnen schuren.
Echt een klein schilders apparaatje die ik later hobby matig en alleen in mijn huis ga gebruiken.

Welke schuurmachine kan ik het beste nemen?
Nu zit ik te twijfelen tussen een Hitachi en een Metabo beide delta schuurmachines.
Wat zijn jullie ervaringen en wat bevelen jullie aan?

Omdat de Metabo deze week bij de gamma goed in de aanbieding is ben ik aan het kijken naar de Metabo.

Wat ook belangrijk is dat het schuurpapier niet te duur moet zijn.

https://www.gamma.nl/assortiment/me...ct_id=250762&gclid=CO6JhYevodICFY4V0wodYVMPSA

https://www.schuurmachineshop.nl/pr...-&ref=313828&gclid=CNe0kaS2odICFbYW0wod0E8J7A
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Probeer beide machines eens uit om te zien welke het minste vibreert in je handen, want daar krijg je last van als je aan het werk bent. De twee machines hebben een aardige spreiding wat prijs betreft. Goedkoop is bij gereedschap altijd duurkoop is mijn ervaring.
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Ik heb vorig jaar de metabo gekocht (was iets van €10 duurder toen) en gebruikt voor (fijn) schuurwerk van kozijnen. Ging prima met schuurpapier van ecotools (groen 150).
 

PaulF

Nieuw lid
29 nov 2016
12
0
Hilversum
Ik zou vooral kijken naar een goede aansluiting voor een stofzuiger want anders sta je voortdurend stof te happen.
Verder zou ik altijd kiezen voor een schuurmachine waar je ook gewoon je schuurpapier op kunt bevestigen met 2 klemmen.
Dat klittenbandschuurpapier is namelijk een stuk duurder.
Ik ben ook aan het zoeken naar een handpalmschuurmachine. De Dewalt DWE6411 en D26441 hebben beide voorzieningen!
Ik kom er alleen niet achter wat nu het wezenlijke verschil is tussen die twee?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Uitproberen. Dan kan je jouw keuze maken. Bedenk dat trillen in de hand vaak na een kwartier een echt probleem gaat worden. Verder zou ik beslist geen schuurmachine nemen waar je nog papier mee moet klemmen. Goedkoper?? Neem goed schuurpapier met klittenband. Gaat langer mee dan dat goedekope spul van de bouwmarkt. Schuurt ook nog sneller. Ook bij klitteband papier is er goed en goedkoop te krijgen. Kijk wel eerst even of dit papier op de machine van jouw keuze past. Ja ik schuur vaak dagelijks dus kijk er iets anders na. Maar bijna alle professionals schuren met klittenband papier. Voor prijzen en verdere info zie mijn schuurpapier test op dit forum.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik geef de voorkeur aan een schuurmachine met klemmen en dan koop je schuurpapier op de rol van een behoorlijk merk.
Ben je niet zo duur uit en gaat ook best lang mee.
In ieder geval behoorlijk langer dan vellen van praxis of Gamma van de voordeelpakken.
50 meter voor 3 tientjes of 5 meter voor een paar euro ipv één schuurvel voor de metabo die al gauw ongeveer 6 a 7 euro kost.
Bijv een Makita is bij toolnation nog goedkoper dan de Hitachi en krijg je zo'n perforatieplaat erbij zodat je gaten in je papier kan maken voor je stofafzuiging.
Voor iets meer koop je zo'n velcronzool erbij als je liever met klittenband wil schuren.
Kan je in ieder geval verschillende kanten op.
Minste trilling vind ik het allerbelangrijkst want dan hou je het vol om een tijdje te schuren en dan de stofafzuiging, ook niet onbelangrijk, zeker als je binnen werkt.
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
schuurpapier klemmen vindt ik persoonlijk echt drama werken. Om te beginnen moet je het op maat knippen of snijden, dan nog gaten er in maken voor afzuiging, en dan moet je het er nog een keer strak op zien te krijgen. Als je dat 10x moet doen ben je zo een uur langer bezig, plus alle frustratie, en zoals gezegd is er ook echt wel goedkoop klittenband papier te koop.

Wat betreft welk model, persoonlijk zou ik als je echt tussen deze twee wilt kiezen voor de metabo gaan, maar dat is puur een gevoel en niet echt ergens op gebaseerd. Maar ik weet niet wat je budget is, maar dit lijkt me anders ook een hele goede machine die volgens mij kwalitatief een stuk hoger zit dan metabo en Hitachi, en er zit zowaar een zool bij om los papier te klemmen. https://www.toolnation.nl/bosch-gss...-3-in-1-in-l-boxx-4-jaar-dealer-garantie.html
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Was gewend aan klemmen tot ik begon met klittenband... Wat een verademing. Even eerst stukje korrel 80 daarna fijnere korrel. Het wisselen is zeer snel gebeurd en de afzuiging werkt perfect. Qua levensduur van het schuurpapier denk ik dat de test die hier op het forum is gedaan klopt, merk het zelf ook.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat het klemmen betreft, de TS vraagt om een deltaschuurmachine. Ik weet niet hoe jullie dat precies zien met klemmen, in mijn beleving kan dat dus niet. Klittenband is superieur aan klemmen, vooruitgang heeft niet alleen een prijs, ook een gebruiksgemak, zoals de beschikking over een deltavorm. Volgens de importeur van Rupes die ik op de bouwbeurs sprak, is dat wel een typisch Nederlandse voorkeur boven de rechthoek.

Wat de machines zelf betreft, de Metabo is een echte delta, de Hitachi een vierkant met een eraan geknoopte driehoek. De Metabo heb ik zelf gehad, en mijn broer heeft er ook een. Hij is er redelijk tevreden mee, ik vond hem niet zo fijn. Geen regelbaar toerental, wat voor moderne watergedragen verfsystemen wel wenselijk is, en hij heeft een schuurcirkel die erg klein is, 1,4mm. Dat geeft een machine die niet erg snel schuurt. Van de Hitachi weet ik alleen dat die een hoop herrie maakt.

Persoonlijk kun je bij een schuurmachine het best doorsparen voor een iets betere, daar heb je veel meer plezier van.

De nieuwe delta van Bosch is een goede kandidaat. Heeft een universele stofaansluiting en vortexfilter, en je krijgt er zowel een delta als een vierkante en een rechthoekige zool bij. Kun je alle kanten mee op:
https://www.bosch-professional.com/nl/nl/gss-160-multi-36649-ocs-p/
Geen regelbaar toerental, en een schuurcirkel van 1,6mm.

Coolblue verkoopt hem nu ook:
https://www.schuurmachineshop.nl/product/756702/category-195321/bosch-gss-160.html

De beste machines blijven de Festool en Rupes delta's, met een schuurcirkel van 2mm en trillingarme loop zijn dit de keuze van de veeleisende gebruiker, maar daar hangt dan ook een evenredig prijskaartje aan.

Ik zou mijn Rupes machines voor geen goud meer willen omruilen voor een minder exemplaar, ook al gebruik ik ze maar mondjesmaat en hobbymatig. Ik heb in het verleden zeer veel schuurwerk gedaan aan vrachtauto's, die werden opgeknapt door het bedrijf van mijn vader, en de herrie en trillingen van de goedkopere en destijds kwalitatief niet zo beste Makita machines is mij nog lang na gebleven.

De huidige generatie machines zijn wel beter als die van 20 jaar geleden, de goedkopere kunnen nog steeds geen dagtaak vervullen zonder hinder voor de gebruiker.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat ook belangrijk is dat het schuurpapier niet te duur moet zijn.

Als je de opmerking leest dat schuurpapier niet te duur moet zijn en schuurpapier met klittenband kost voor een metabo richting de 7 euro per stuk of duurder dan is het niet zo gek dat er mensen zijn die een alternatief aanbieden.
Voor sommigen is gebruiksgemak heel belangrijk en voor anderen is geld een overweging.
Mijn ervaring is dat papier op de rol van bijv 3M goed is, heel redelijk is in prijs en behoorlijk stevig is in vergelijking met standaard schuurpapier.
Het iedere keer op maat knippen valt wel mee, wat op de rol zit is ongeveer qua breedte gelijk aan de zool dus je knipt eentje op lengte en knipt er vervolgens een stuk of 25 achter elkaar in één keer.
Twee minuten werk en je hebt voor heel wat uurtjes schuurpapier liggen lijkt mij.
Het is aan de topicstarter natuurlijk of hij dat een interessant alternatief vindt maar daar is hij vrij in natuurlijk.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
bij ecotools heb je 50 vellen voor €17 dus 34 cent per stuk

Ongelooflijk wat een verschil in prijs, eigenlijk schandalig dat ze dat bij de bouwsuper durven vragen.
Ik gebruik zoiets niet dus de prijs die ik zag bij Gamma bij de link van de schuurmachine hield ik aan.
Dit is natuurlijk een heel ander bedrag, daar heeft de topicstarter wel wat aan denk ik.
 

Sj.

Nieuw lid
21 feb 2017
7
0
hartelijk bedankt voor jullie vele reacties.
Ik heb toch even rondgekeken en heb besloten de metabo of makita schuurmachine te laten vervallen.
Ik merk toch aan veel reacties dat goed gereedschap erge belangrijk is.
Mijn opa zei altijd de pijn van een miskoop voel je langer dan de pijn van een dure aankoop.

Ik ben er bijna uit en ga denk ik voor de RUPES DELTA LS 21 A DELTA SCHUURMACHINE.
Vooral met de website met goedkoop schuurpapier ben ik erg blij.

Hartelijk bedankt voor jullie reactie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.