Zwevende schappen

WickedGame

Nieuw lid
21 feb 2017
6
0
Hi iedereen!

Graag had ik wat advies omtrent "zwevende" schappen. (boeken, atributen,...)
Ik moet in een nis (140cm breedte, 30cm diepte) verschillende schappen onderbrengen zonder enige zichtbare hechtpunten.
Ik zou hiervoor (chemische) ankers gebruiken.

Graag wat advies omtrent houtsoort. Alles zal uiteindelijk geschilderd worden in de kleur van het interieur.
Is het gebruik van MDF een optie? Ik dacht persoonlijk aan een dikte van 38mm (2X19mm). Wil zeker niet dat dit zou buigen...

Alvast bedankt voor de hulp, ik ben hier nieuw. Wanneer ik meer tijd heb stel ik me zeker voor :)

Thx guys!!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het succes daar van zal ook samenhangen met het gewicht dat dat daar op komt, kun je daar wat zinnigs over zeggen ?
 

WickedGame

Nieuw lid
21 feb 2017
6
0
Bedankt voor het snelle antwoord!
Wat gewicht er op komt te staan/liggen weet ik niet juist. Ik wil gewoon voorbereid zijn op genoeg gewicht. Zullen geen honderden boeken zijn allesinds...

Mvg
 

WickedGame

Nieuw lid
21 feb 2017
6
0
Inderdaad, daar heb je gelijk. Wil gewoon zeggen dat niets van ophanging zichtbaar mag zijn.

Mvg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zou niet voor MDF gaan.
Dat heeft snel de neiging te vervormen en is daarnaast erg zwaar.
Je zou een multiplex doos kunnen overwegen met interne ribben (simpele versie torsion box).
Een combinatiemultiplex met een lichte populier of naaldhoutkern en een hardere topfineer lijkt me zeer geschikt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zijn de zijkanten dragend ?
dan zou ik een profiel op de zijmuren schroeven (t-profiel, vierkante strip 5x5mm kan ook) zijkanten van je planken infrezen (gleuven) dan schuif je die planken er zo op en zie je er niks van
kan met elk stuk hout
 

WickedGame

Nieuw lid
21 feb 2017
6
0
Zijn de zijkanten dragend ?

Wat bedoel je hier juist mee? Systeem met gleuven lijkt me inderdaad goed. Enkel deze bevestiging dan en achteraan niets? Ik neem aan dat hier dan enkel pluggen gebruikt worden en geen "zware" ankers.

Alvast bedankt :)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor wat Planken in ons halletje heb ik deze bij Breur gehaald
http://breur.isero.nl/ijzerwaren/plankendragers/cont_65628/plankhouder_mat-zilver_/
mijn vrouw wou ook niets "zichtbaars" hebben, vandaar deze keus.

Voor de planken zou ik zeker geen MDF gebruiken, dat is zwaar en heeft last van kruip als het wordt belast. Ik zou eerder 18mm multiplex nemen. Je probeert de dragers uit het zicht te houden. maar gaat wel een 4cm dikke plank gebruiken.
 

WickedGame

Nieuw lid
21 feb 2017
6
0
Voor wat Planken in ons halletje heb ik deze bij Breur gehaald
http://breur.isero.nl/ijzerwaren/plankendragers/cont_65628/plankhouder_mat-zilver_/
mijn vrouw wou ook niets "zichtbaars" hebben, vandaar deze keus.

Voor de planken zou ik zeker geen MDF gebruiken, dat is zwaar en heeft last van kruip als het wordt belast. Ik zou eerder 18mm multiplex nemen. Je probeert de dragers uit het zicht te houden. maar gaat wel een 4cm dikke plank gebruiken.

Thanks, maar deze blijven toch zichtbaar??

Mvg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je midden achter de plank een chemisch anker plaatst en daar een draadeind in plaatst, dat 25cm recht uit de muur uitsteekt achter in de plank een gat boort van dezelfde maat als het draadeind dan heb je een onzichtbare montage, erafglijden zal de plank niet snel doen, maar het is wel belangrijk dat de gaten en de draaienden goed recht geboord/geplaatst zijn.
Doordat je een 140cm lengte hebt heb je mijns inziens zeker 3 steunpunten nodig. je zou dus kunnen kiezen voor 20-50-50-20 met 3 draadeinden.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Thanks, maar deze blijven toch zichtbaar??

Mvg[/QUOTE
Minder zichtbaar dan 36mm MDF planken en je moet niet vergeten dat je weinig ziet als je voor de kast staat, de planken dekken steeds elkaar af.
Die Floating shelves zijn redelijk massief door hun dikte om de wandbevestiging af te kunnen dekken.

Je kunt afwegen of je echt niets wilt zien met massieve Planken of iets Meer zichtbare dragers, Maar wel 18mm dikke Planken.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet wat men hier tegen mdf heeft, maar voor strak schilderwerk heeft het mijn voorkeur.
Zoals eerder opgemerkt een 'torsion box' constructie.
Ik heb vroeger heel veel 'dikke' planken constructies gemaakt.
Bestaande uit 2 x 6mm mdf met schotjes ertussen ter versteviging.
Dat zakt nog niet door op twee meter.
Tegenwoordig heb je dat honingraat karton. http://honingraatkarton.nl/
Daar kun je nog dunner en lichter mee werken.
Latten ter dikte van de gekozen honingraat, tegen de drie wanden schroeven.
Plank constructie samenstellen, waarbij zij en achterkant ruimte vrijlaat voor de bevestigde latten.
Mooi afwerken en je schuift het zo op de latten.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Voor in de keuken heb ik planken met deze dragers. Er staan veel kookboeken op dus best wat gewicht.
Je kan deze beugels nastellen als ze wat gaan doorhangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.