filmpje verbliksemen.

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Vandaag weer eens wat schalen verbliksend.Deze zijn voor een expositie bij Meubelatelier Allerhanden : Houtkunst & Houtdesign 2017 te Bellingwolde.
Ze zijn goed gelukt. het enige jammere is dat mijn trafo naar de bliksem heb geholpen. Dus wie heeft voor mij een oude magnetron
1f642.png
:)



gr Mark
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik vind dit heel knap, maar ik heb nu éénmaal geen verstand om zoiets zelf in elkaar te steken.
Dit wil ik ooit ook eens zelf in het bezit hebben.
Prachtige techniek dat je toepast, Mark
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Inderdaad, ik ben er ook mee bezig, maar de tijd is weer de spelbreker.
De transfo is er, alles werd aangesloten door mijn schoonbroer, maar ik moet nog enkel testen uitvoeren.
Wat eigenlijk nog een geheimpje was, is nu uitgelekt, maar Marc zal dat waarschijnlijk wel aanvaarden dat dit ook toegepast zal worden door mij.
De bedoeling is dat collega's van de Vlaamse Gilde daar ook gebruik van kunnen maken.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Inderdaad, ik ben er ook mee bezig, maar de tijd is weer de spelbreker.
De transfo is er, alles werd aangesloten door mijn schoonbroer, maar ik moet nog enkel testen uitvoeren.
Wat eigenlijk nog een geheimpje was, is nu uitgelekt, maar Marc zal dat waarschijnlijk wel aanvaarden dat dit ook toegepast zal worden door mij.
De bedoeling is dat collega's van de Vlaamse Gilde daar ook gebruik van kunnen maken.

Didier, geneer je niet voor kopieergedrag; Mark had het idee ook ergens anders vandaan.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Iedereen die het overweegt om het fractal burning te gaan doen, zou wel moeten weten dat did dodelijk kan zijn.

Er zijn verschillende mensen verongelukt met het gebruiken van deze zeer hoge voltages, en de AAW heeft besloten dat dit niet meer in de clubs gedaan mag worden, omdat het zo gevaarlijk is.

Fractal burning death.jpg AAW decision to stop fractal burning.jpg

Ik heb er persoonlijk mee te maken gehad (de hoge voltages) toen Ik voor een neon reclame bedrijf werkte, het koste mij bijna m’n leven, maar kwam vrij met alleen een 2 cm grote brandwond in mijn linker hand.

weet waar je mee bezig bent, vooral met een zelfgebouwd apparaat.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Helemaal eens met Leo!!!

Hier heb ik reeds gewezen op deze interessante lectuur.

In Olbernhau was er ook een "verbliksemer" aan het werk, 2 minuten staan kijken om er dan de rest van het weekend met een wijde boog omheen te lopen.

Op deze foto's (gekopieerd van drechsler-forum.de) staat zijn publiek nog min of meer afgeschermd.
In Olbernhau deed hij dezelfde trucjes zonder enige afscherming, met als enig doel het produceren van zo veel mogelijk rook en vuur.

1590_p1070167_fileminimizer_2.jpg

1590_dsc03214_1.jpg

1590_dsc03217_1.jpg

1590_dsc03219_1.jpg

1590_dsc03235_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Ik ben het met iedereen eens dat het gevaarlijk kan zijn. Net als met elk ander stuk gereedschap gebeuren er ongelukken door onoplettendheid, dom gedrag of pech. Of dit nu met fractal burning is of met een draaibank.
http://www.nytimes.com/2011/04/14/nyregion/yale-student-dies-in-machine-shop-accident.html.
Met elke nieuwe techniek heb je voorstanders en tegenstander, dat weet ik, maar zorg dat je veilig te werk gaat en respect hebt voor het gereedschap waar je mee werkt.
Op de demo dag heeft iedereen kunnen zien hoe ik veilig te werk ga, met een Neon transformator die niet dodelijk is al het fout gaat, zoals Leo aan den lijve heeft ondervonden. Mijn advies; koop een neon transformator, ga niet zelf knutselen.
en hou de elektrodes NOOIT vast met verbliksemen.

als mensen hierover vragen hebben kunnen ze mij een PM sturen.

Didier, ik kijk uit naar je werkstukken. (met foto reportage natuurlijk :)

Bekijk bijlage 64808

Het eiken bord van het filmpje met verbliksende rand. stond tentoongesteld bij hout kunst en design. en is daar verkocht.

gr mark
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik kon het niet laten en heb het vandaag ook even geprobeerd. De trafo is afkomstig van een oude stookoliebrander, waar hij diende om de vlamboog te genereren om de olie te ontsteken. En het werkt! ik ben me bewust van het gevaar, zeker nadat ik enkele jaren geleden tijdens een herstelling aan een oliebrander de hoogspanningskabel losmaakte van de electrode toen een trafo in werking was. Op dat ogenblik sloeg de spanning los door de isolatie heen. Geen leuke ervaring, maar zonder erg. Voordeel van deze trafo is dat de wikkeling halverwege geaard is, waardoor de spanning tussen massa (dus een eventueel onvoorzichtig iemand) en trafo maar de helft van de werkspanning is.
Maar opletten is uiteraard de boodschap!
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
...........
En het werkt! ik ben me bewust van het gevaar, zeker nadat ik als slimmerik een keer de kabel losmaakte van de electrode toen een trafo in werking was. Op dat ogenblik sloeg de spanning los door de isolatie heen. Geen leuke ervaring, maar zonder erg
..........

Vooral blijven experimenteren.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Didier, ik kijk uit naar je werkstukken. (met foto reportage natuurlijk :)
gr mark

Mark,
Een reportage zal nog eventjes duren doordat ik nu pinokkio 2 aan het maken ben, maar ik heb deze middag een test gedaan op een beuken stuk.
Hier mijn testresultaat met mijn schoonbroer.
 
P

Pel

Guest
Ik heb er helemaal geen verstand van, en van elektriciteit blijf ik dan ook vanaf, hoogstens een stekker in elkaar zetten, dat is het dan. Maar dit vind ik toch linke soep als ik dat zo bekijk, ik hield die dingen nog voor geen geld van de wereld vast terwijl er stroom op staat.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heftig, maar ik meen te weten dat Mark de elektrodes nooit vast heeft als er stroom op staat.

Pieter,
Dit is een testfase van het geheel, maar nu zal er worden gewerkt om op afstand te kunnen werken.
De bediening dat mijn schoonbroer doet gaat is via 2 knoppen die worden ingedrukt.
Sowieso zijn de handen niet vrij.
De knoppendoos komt op een paal te staan zoals je aan een cnc-machine hebt.
De buisjes die ik vast heb worden gemonteerd op regelbare houten staanders die op een multiplex plaat komen te staan.
De multiplexplaat ligt dan op 2 schragen zoals je kan zien op het filmpje.
Mijn besluit is nu alles zo veilig mogelijk te maken.
 

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Is al een ouder draadje, maar heb de YouTube film van Carl Jacobsen gezien met de Amerikaanse Lichtenberg brander :
Hij zegt de Lichtenberg al jaren te gebruiken, dat die ook veilig is.
Adviseert wel de instructies van de bouwer goed door te lezen (en op te volgen)

Ben erg onder de indruk, je kan er zelfs schilderijen mee maken.
Maar twijfel nogal of ik die over laat komen.
Prijs plus invoerrechten is me nu nog net even teveel.

Zelf bouwen, hier zijn ook filmpjes van, dmv magnetron trafo enz, doe ik niet !
Het zal vast wel goed werken, maar is me te link.
Dan maar liever airbrushen.....

Heeft iemand een Lichtenberg brander, en wat zijn de ervaringen ??
 
Laatst bewerkt:

Marco78

Actieve deelnemer
6 sep 2018
32
7
Veluwe
Carl Jacobson reageert in een nieuw filmpje op de gevaren van verbliksemen mtb enkele negatieve reacties die hij gehad heeft :
:

Citaat :
I'm fully aware of the AAW's ignorant stance on fractal burning!
People are going to do this, and I'm showing them a safer way.

All the deaths and injuries you mentioned are from home made burners.

If the AAW truly wanted to make a difference and help save lives they would show everyone a safer way than making your own burner. Woodturning/woodworking can be dangerous that's why we teach and promote safety.
Thousands of people die in automobile accidents every year.
Should we not teach and promote safe driving, or just ban driving.

Charles has 4.500 units sold in 23 countries, and not one accident!

I will not delete or stop promoting a safer way to do it!
Einde citaat.

Hmm, toch stof tot nadenken.

Wij hebben een schrikdraadafrastering, daar hebben veel mensen ook een afkeer van, terwijl die erg veilig is. Je wil geen geroosterd vee.

Gezien de heftige ervaring van Leo, sta ik wel erg te kwijlen, maar of ik ook daadwerkelijk een Lichtenberg koop.....
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.