Wel of geen multitool

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Na een frees, cirkelzaag en haakse slijper dacht ik helemaal klaar te zijn met handgereedschappen. Maar nu zag ik dat misschien nog een stuk ontbreekt en dat is een multitool.
Aan de ene kant misschien een oplossing voor een gezocht probleem, aan de andere kant wel verdraaid handig als ik de filmpjes bekijk.

Hoe zijn jullie ervaringen als allround klussers?
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb een eenvoudige Dewalt Multitool, komt wel eens van pas in hoekjes en gaatjes. Nadeel vind ik wel dat de zaagjes e.d. duur zijn, en niet al te lang mee gaan.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Ooit om de zelfde reden gekocht "Leuk maar hm... misschien niet echt nodig". Tijdens mijn klussen hier in huis (hout skeletbouw) , dat zijn dan de wat grotere verbouwingen mijn meest gebruikte tool. Inderdaad vooral voor in de hoekjes en gaatjes, stukje balk afkorten wat net iets te ver uitsteekt en al gelijmd zit, stukje waterleiding waar je net niet bij komt.
De zaagjes heb ik opgegeven die duurder aan te schaffen, voor mijn werkzaamheden (vurenhout, gipsplaat, koperen leiding, afvoer) neem ik gewoon die van de Action of van Cranenbroek.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb ook een DeWalt multitool en gebruik deze regelmatig. Voor oude kit afhalen, bestaande plinten afzagen zonder dat ze van de muur hoeven en in moeilijk bereikbare hoeken. Ik gebruik veel zaagjes van een goedkoper merk van de action. Deze passen ook op de DeWalt en ik "misbuik" de zaagjes toch vaak.

Ik wil de multitool niet meer missen.
 

DrMeXX

Nieuw lid
3 mrt 2016
17
0
is een geweldig stuk gereedschap. in dat je hem hebt zal je hem meer en meer gebruiken. plotseling zie je allemaal klussen wat je er mee kan klaren.
ik zelf heb de originele Fein multimaster, de uitvinder van oscillerend gereedschap. vind hem persoonlijk de beste.
en ja, vooral originele zaagjes van Fein zijn erg duur. maar deze houden bij mij het langste en geven de mooiste zaagsnede. maar ik gebruik ook goedkopere zaagjes voor het grovere werk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bij allerhande klus en prutswerk rond het huis komt dat hier en daar handig uit, bij het bouwen van nieuwe meubels heb je dat zo goed als nooit nodig.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Hangt er inderdaad vanaf wat je er mee wil doen. In de meubelwerkplaats lijkt hij me niet (=minder) bruikbaar. Maar met klussen in en om het huis is hij 'onmisbaar'. Pas als je hem hebt begrijp je waarom, dan gebruik je hem voor allerlei klussen. Ik gebruik hem ook nog als schuurmachine, al zul je dat waarschijnlijk nooit doen als je een losse schuurmachine hebt.

Zelf heb ik de Fein multitalent, het instapmodel van Fein. Perfect ding. Had nog even getwijfeld of ik de quick release optie erbij wilde, maar toen ik me ging bedenken hoe vaak ik nu eigenlijk van gereedschap ging wisselen was het me het extra geld niet waard.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Voor meubelmaken, niet doen. Voor al het andere gelijk bestellen .-) Heb zelf de originele Fein en zoals hierboven al gezegd, zodra je hem hebt wil je niet meer zonder.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb zelf ook de Fein, een heel handige machine.
Soms gebruik je hem een paar maand niet, en op het andere moment dan zou je niet weten hoe je die klusjes zou kunnen doen zonder dat handige machientje
Gebruik hem zelf ook vooral voor klussen rondom en in huis.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb er geen en alle klussen en klusjes heb ik er zonder kunnen uitvoeren (en dat zijn er behoorlijk veel). Wat niet wil zeggen dat ik hem niet zou gebruiken als ik hem had.
Staat dus ook niet op mijn verlanglijstje.
 
Wel grappig, een stuk gereedschap kopen en dan er werk voor zoeken... :D Meestal doe ik het andersom, als ik een werkstuk heb waar ik met mijn huidige gereedschap niets mee kan worden. En dan vind ik zo'n fein een leuk hebbedingetje, handig voor allerlei rare renovatieprojecten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb al jaren een fein. Was toen vornamelijk een deltaschuurmachine wasrmee je ook kon zagen ed. Nu gebruik ik hem om glas te vervangen en houtrot uit te zagen. Voor schuren heb ik hem vorig jaar niet gebruikt.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Nu gebruik ik hem om glas te vervangen en houtrot uit te zagen.

Is zo'n multitool dan ook bruikbaar om kit van de ramen beheerst te verwijderen? Zonder het glas te beschadigen? Ik heb namelijk een enorme klus aan schilderwerk van de buitenkozijnen voor de boeg. Ook de raamkit moet daarbij vervangen worden. Binnen heb ik al gedaan waarbij ik met een Stanley mes alle kit heb verwijderd. Geen leuke klus.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Daar heb ik het wel voor gebruikt. ook voor oude stopverf en ook kit. Ik heb er een glad blad zonder tanden dan opzitten. Speciaal voor zulke doeleinden. Wel beheerst werken uiteraard.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Is zo'n multitool dan ook bruikbaar om kit van de ramen beheerst te verwijderen? Zonder het glas te beschadigen? Ik heb namelijk een enorme klus aan schilderwerk van de buitenkozijnen voor de boeg. Ook de raamkit moet daarbij vervangen worden. Binnen heb ik al gedaan waarbij ik met een Stanley mes alle kit heb verwijderd. Geen leuke klus.

Daar gebruik je dan een kitfrees voor.

IMG_0313.JPG
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet wat de bedoeling is, maar deze is voor kit verwijdering en sponning verdieping voor dubbelglas.
Als het voor die paar mm is die rondom de ruit zit om hem eruit te halen gewoon met goed stanleymes. Beter geen breekmes.
Als men dat te zwaar werk vindt, dan gewoon de multitool met de juiste hulpstukken.

 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik merk dat er veel voorstanders/gebruikers zijn van de multitool. Hebben jullie dan een bedrade machine, of eentje op batterijen?

Als ik voor bedraad zou gaan, neig ik naar een Fein. Vrij ongefundeerd eigenlijk, omdat zij 'de eerste' waren (en in T-Loc systainer kunnen leveren).
Aangezien ik al in het Makita 18V systeem zit, zou ik dan ook voor een model op batterijen voor Makita kiezen. (met de huidige 'gratis accu' promotie komt dat dan nog voordelig uit).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.