Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

Onderwerp: Cursus

Cursus

Beste mensen,

Ik loop al een tijd rond met het idee om meer les te geven.

Nu sprak ik met mijn oud leraar Henk Jonker, die samen met zijn team, meubelmaken en restauratie cursussen geeft in zijn werkplaats in Egmond aan den Hoef

Zie: http://www.meubelmakersvakschool.nl/index.htm

We hebben de mogelijkheden besproken voor mij om een cursus te geven in een specifiek onderwerp dat nog niet wordt aangeboden.

Nou is mijn vraag aan jullie allen!

Welke onderwerpen interesseren mensen zich zoal voor als het gaat om werken met handgereedschap en wat voor gereedschappen of technieken zou men willen leren gebruiken.

Zijn er uberhaubt mensen die interesse zouden hebben in een cursus van mij.

Voor referentie mijn Youtube kanaal, hetgeen een idee geeft van mijn werkwijzen en waarbij wellicht een beter idee ontstaat over de mogelijkheden:

https://www.youtube.com/channel/UCM2...9Emmjs7L3hTrhg

Ik ben benieuwt!

Groetend,

Caspar
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 15-02-17 om 10:58.

Hoi Caspar,

Zeker interesse, maar aangezien ik in het ooosten van het land woon en een familie en een baan heb is planning altijd wat lastig met dit soort dingen.

Op youtube staan al honderden filmpjes over hoe je zwaluwstaarten, pen- en gat of dado-verbindingen moet maken, dat is wel leuk om eens 'live' een vakman te zien doen en goed om voorbij te laten komen, maar zou voor mij niet het doel van de cursus moeten zijn. Ik denk dat het maken van een stoel (bestaand / eigen ontwerp?) of een stuk gereedschap (draaibank à la labarre?) een mooie kapstok is om nieuwe dingen te leren of bestaande kennis te verdiepen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Wat ik verwacht van een cursus handgereedschap: leren aftekenen, schaven, zagen, kappen met beitel en slijpen. Maar dat bieden ze dus al aan, zo te zien. Daarom zou het goed zijn dat je bijvoorbeeld samen met de cursisten een stoel maakt, gebruik makend van "vergeten" gereedschap zoals haalmes, spookschaaf, spanzaag enz. Dan heb je echt een unieke cursus.

Om je echt te onderscheiden van al bestaand aanbod lijkt een cursus van boomstam tot werkstuk me ontzettend gaaf. Als dat dan ook nog ergens in de tweede helft van dit jaar kan plaatsvinden zou dat helemaal mooi uitkomen

geef les in waar je goed in bent en een duidelijke mening over hebt. Stoelen maken toch?
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerf Bekijk Berichten
    Hoi Caspar,

Zeker interesse, maar aangezien ik in het ooosten van het land woon en een familie en een baan heb is planning altijd wat lastig met dit soort dingen.

Op youtube staan al honderden filmpjes over hoe je zwaluwstaarten, pen- en gat of dado-verbindingen moet maken, dat is wel leuk om eens 'live' een vakman te zien doen en goed om voorbij te laten komen, maar zou voor mij niet het doel van de cursus moeten zijn. Ik denk dat het maken van een stoel (bestaand / eigen ontwerp?) of een stuk gereedschap (draaibank à la labarre?) een mooie kapstok is om nieuwe dingen te leren of bestaande kennis te verdiepen.
    Ik heb sterk de neiging heb om handelingen te reduceren tot hun essentie. Ik ben niet zo van de tips and tricks... Ik denk wel dat je een punt hebt als het gaat om iemand iets zien voordoen. Ik heb zelf het meeste baat bij filmpjes van vaklui die niet praten maar doen, zoals ze het dagelijks doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BossyRangs Bekijk Berichten
    Wat ik verwacht van een cursus handgereedschap: leren aftekenen, schaven, zagen, kappen met beitel en slijpen. Maar dat bieden ze dus al aan, zo te zien. Daarom zou het goed zijn dat je bijvoorbeeld samen met de cursisten een stoel maakt, gebruik makend van "vergeten" gereedschap zoals haalmes, spookschaaf, spanzaag enz. Dan heb je echt een unieke cursus.
    Het lastige is dat een stoel een nogal ingewikkeld object is dat veel tijd kost om te maken. Dat zou dan minstens een week cursus moeten zijn. Ik zou om wat meer ervaring te krijgen, willen beginnen met een twee daagse cursus verspreid over twee weekenden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joseph Bekijk Berichten
    Om je echt te onderscheiden van al bestaand aanbod lijkt een cursus van boomstam tot werkstuk me ontzettend gaaf. Als dat dan ook nog ergens in de tweede helft van dit jaar kan plaatsvinden zou dat helemaal mooi uitkomen
    Daar zeg je me wat. Al vergt dat ook veel verschillende gereedschappen die voor veel mensen echt heel nieuw zijn en waar nogal een leercurve aan vast zit. Bovendien weet ik niet of de faciliteiten daar aanwezig zijn. Ik ga volgend weekend kijken in Egmond om eens te zien hoe het er uit ziet.

Je hebt zelf al aangegeven dat je het liefst handelingen reduceert tot hun essentie, misschien is dat iets wat je kunt overbrengen op anderen. Er zit een gedachtenwereld en een gevoelswereld achter dat idee, misschien is dat iets wat je verder kunt uitwerken om het vervolgens aan anderen over te brengen ?
    Je hebt denk ik je eigen antwoord op je vraag al gegeven .

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caspar Labarre Bekijk Berichten
    Het lastige is dat een stoel een nogal ingewikkeld object is dat veel tijd kost om te maken. Dat zou dan minstens een week cursus moeten zijn. Ik zou om wat meer ervaring te krijgen, willen beginnen met een twee daagse cursus verspreid over twee weekenden
    Een krukje?

Zelf zou ik nog wel eens een gevorderden cursus willen volgen. Bijvoorbeeld mijn beitelgebruik en nauwkeurig werken valt nog genoeg te verbeteren. Maar een dag zou ik al voldoende vinden.

Tof dat je dit aan het uitwerken bent!

Forum Rechten