Cursus

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Beste mensen,

Ik loop al een tijd rond met het idee om meer les te geven.

Nu sprak ik met mijn oud leraar Henk Jonker, die samen met zijn team, meubelmaken en restauratie cursussen geeft in zijn werkplaats in Egmond aan den Hoef

Zie: http://www.meubelmakersvakschool.nl/index.htm

We hebben de mogelijkheden besproken voor mij om een cursus te geven in een specifiek onderwerp dat nog niet wordt aangeboden.

Nou is mijn vraag aan jullie allen!

Welke onderwerpen interesseren mensen zich zoal voor als het gaat om werken met handgereedschap en wat voor gereedschappen of technieken zou men willen leren gebruiken.

Zijn er uberhaubt mensen die interesse zouden hebben in een cursus van mij.

Voor referentie mijn Youtube kanaal, hetgeen een idee geeft van mijn werkwijzen en waarbij wellicht een beter idee ontstaat over de mogelijkheden:

https://www.youtube.com/channel/UCM21GfFwI9Emmjs7L3hTrhg

Ik ben benieuwt!

Groetend,

Caspar
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hoi Caspar,

Zeker interesse, maar aangezien ik in het ooosten van het land woon en een familie en een baan heb is planning altijd wat lastig met dit soort dingen.

Op youtube staan al honderden filmpjes over hoe je zwaluwstaarten, pen- en gat of dado-verbindingen moet maken, dat is wel leuk om eens 'live' een vakman te zien doen en goed om voorbij te laten komen, maar zou voor mij niet het doel van de cursus moeten zijn. Ik denk dat het maken van een stoel (bestaand / eigen ontwerp?) of een stuk gereedschap (draaibank à la labarre?) een mooie kapstok is om nieuwe dingen te leren of bestaande kennis te verdiepen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Wat ik verwacht van een cursus handgereedschap: leren aftekenen, schaven, zagen, kappen met beitel en slijpen. Maar dat bieden ze dus al aan, zo te zien. Daarom zou het goed zijn dat je bijvoorbeeld samen met de cursisten een stoel maakt, gebruik makend van "vergeten" gereedschap zoals haalmes, spookschaaf, spanzaag enz. Dan heb je echt een unieke cursus.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Om je echt te onderscheiden van al bestaand aanbod lijkt een cursus van boomstam tot werkstuk me ontzettend gaaf. Als dat dan ook nog ergens in de tweede helft van dit jaar kan plaatsvinden zou dat helemaal mooi uitkomen:)
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Hoi Caspar,

Zeker interesse, maar aangezien ik in het ooosten van het land woon en een familie en een baan heb is planning altijd wat lastig met dit soort dingen.

Op youtube staan al honderden filmpjes over hoe je zwaluwstaarten, pen- en gat of dado-verbindingen moet maken, dat is wel leuk om eens 'live' een vakman te zien doen en goed om voorbij te laten komen, maar zou voor mij niet het doel van de cursus moeten zijn. Ik denk dat het maken van een stoel (bestaand / eigen ontwerp?) of een stuk gereedschap (draaibank à la labarre?) een mooie kapstok is om nieuwe dingen te leren of bestaande kennis te verdiepen.

Ik heb sterk de neiging heb om handelingen te reduceren tot hun essentie. Ik ben niet zo van de tips and tricks... Ik denk wel dat je een punt hebt als het gaat om iemand iets zien voordoen. Ik heb zelf het meeste baat bij filmpjes van vaklui die niet praten maar doen, zoals ze het dagelijks doen.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Wat ik verwacht van een cursus handgereedschap: leren aftekenen, schaven, zagen, kappen met beitel en slijpen. Maar dat bieden ze dus al aan, zo te zien. Daarom zou het goed zijn dat je bijvoorbeeld samen met de cursisten een stoel maakt, gebruik makend van "vergeten" gereedschap zoals haalmes, spookschaaf, spanzaag enz. Dan heb je echt een unieke cursus.

Het lastige is dat een stoel een nogal ingewikkeld object is dat veel tijd kost om te maken. Dat zou dan minstens een week cursus moeten zijn. Ik zou om wat meer ervaring te krijgen, willen beginnen met een twee daagse cursus verspreid over twee weekenden
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Om je echt te onderscheiden van al bestaand aanbod lijkt een cursus van boomstam tot werkstuk me ontzettend gaaf. Als dat dan ook nog ergens in de tweede helft van dit jaar kan plaatsvinden zou dat helemaal mooi uitkomen:)

Daar zeg je me wat. Al vergt dat ook veel verschillende gereedschappen die voor veel mensen echt heel nieuw zijn en waar nogal een leercurve aan vast zit. Bovendien weet ik niet of de faciliteiten daar aanwezig zijn. Ik ga volgend weekend kijken in Egmond om eens te zien hoe het er uit ziet.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Je hebt zelf al aangegeven dat je het liefst handelingen reduceert tot hun essentie, misschien is dat iets wat je kunt overbrengen op anderen. Er zit een gedachtenwereld en een gevoelswereld achter dat idee, misschien is dat iets wat je verder kunt uitwerken om het vervolgens aan anderen over te brengen ?
Je hebt denk ik je eigen antwoord op je vraag al gegeven .
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het lastige is dat een stoel een nogal ingewikkeld object is dat veel tijd kost om te maken. Dat zou dan minstens een week cursus moeten zijn. Ik zou om wat meer ervaring te krijgen, willen beginnen met een twee daagse cursus verspreid over twee weekenden

Een krukje? :rolleyes:

Zelf zou ik nog wel eens een gevorderden cursus willen volgen. Bijvoorbeeld mijn beitelgebruik en nauwkeurig werken valt nog genoeg te verbeteren. Maar een dag zou ik al voldoende vinden.

Tof dat je dit aan het uitwerken bent!
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Een krukje (en dan startend vanuit een stam of in ieder geval 'ruw' hout) of simpele stoel lijkt me ook wel iets.

Mij voorkeur qua cursusvorm ligt bij een wat langdurigere cursus voor een klein (ca vijf cursisten?) gezelschap op een doordeweekse avond. Ik kan me echter zo voorstellen dat een één- of tweedaagse workshop een breder publiek uit een groter deel van het land zal trekken.

Ik blijf dit draadje in ieder geval volgen..
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb hier wel belangstelling voor. Ik heb je leuke dingen zien doen. Ik woon echter ver van Amsterdam en kan alleen meedoen als het in de weekenden is en in tweede helft van dit jaar.

Je zegt dat je liever doet dan praat. OK, maar toch ben ik ook wel benieuwd naar je opvattingen over je werkmethode. Uit een televisie-uitzending weet ik dat je ook verbaal goed bent.

Ik volg dit met interesse.

mvg
klaas0639
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Twee min of meer gekoppelde ideeen:

Wat mij wel leuk lijkt is een cursus over zo'n zaag. Maar dan ook het hele traject; wat zijn de principes erachter, hoe maak je zoiets, eventueel een uitstapje over het slijpen en tenslotte hoe je met zo'n ding omgaat.
Ik denk alleen dat zoiets niet in twee middagjes gaat passen.

Een cursus zagen slijpen zou op zich heel goed in een middag of avond passen. Dat is typisch zo'n onderwerp dat met woorden bijna niet is uit te leggen maar dat je gewoon een keer moet proberen nadat iemand het heeft voorgedaan.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Wat mij wel leuk lijkt is een cursus over zo'n zaag.
Op zich wel leuk als je in de weekeinden op een markt voor "oude ambachten" staat maar is dit niet veel efficienter ?
En ook mbt het gebruik daarvan is veel te leren.

0601B30400_1.jpg

- - - Updated - - -
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Op zich wel leuk als je in de weekeinden op een markt voor "oude ambachten" staat maar is dit niet veel efficienter ?
En ook mbt het gebruik daarvan is veel te leren.
Efficienter? Mogelijk, in bepaalde omstandigheden. En als efficient je doelstelling is zeker een optie. Ik persoonlijk heb een bloedhekel aan die gillende vingervretertjes. Ik gebruik vooral handgereedschap omdat zo het ambacht door de week in mijn mini-werkplaatsje ook leuk is. :p
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Capar,

Waarom wil je meer les (gaan) geven als je die vraag voor jezelf kan beantwoorden dan volgt het onderwerp van een/de cursus als vanzelf.
Voor mijzelf is de eerste en belangrijkste reden om mijn kennis door te geven aan de jonge(of oudere) generatie. Zodat het handvak lees ambacht blijft leven.
De huidige scholen (HMC CIBAP etc) in de opleiding (ontwerpend) meubelmaken schieten te kort wat betreft het handmatig werken met hand gereedschap.
Dit word door de huidige opleidingen als niet zinvol en tijdrovend ervaren en het kan zo maar gebeuren dat een student afstudeert als ontwerpend meubelmaker!! hoegenaamd niet met schaaf en beitel heeft gewerkt omdat de opleiding dit niet aanbied. De opdrachten liggen vaak in het verlengde van het moet eenvoudig (fabrieksmatig) geproduceert kunnen worden en niet arbeids intensief zijn.

Ik denk dat eigenlijk dat een korte cursus niet zal voldoen of het moet een workshop achtig doel zijn: kleine afgebakende technieken die je in een dag of dag deel eigen kunt maken.

Als je eens in de buurt bent kom maar eens langs voor een bakkie met aanspraak

En waarom geef je de cursus/workshop niet in je eigen werkplaats lijkt me groot genoeg voor een man of 4/5 grotere groepen moet je eigelijk niet willen.

Groetnis, Roeland
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ben nu al een paar jaar bezig met mijn handgereedschappen. Niet op een ambachtelijke markt maar gewoon thuis op zolder.
Inmiddels heb ik mijzelf al aardig wat vaardigheden aangeleerd, via youtube maar ook uit boeken, en het gaat hartstikke goed.
Waar ik af en toe wel op vastloop is de manier waarop ik mijn te bewerken materialen vast zet om ze te bewerken.

Een voorbeeld?
De bodem van een la is vaak maar 10mm dik. Hoe klem je dat vast om het nog even een keer te schaven.

Nog een voorbeeld?
Na een tijdje schaven kwam ik er achter dat er een glooing in mijn werkblad zat. Daardoor kreeg ik mijn planken niet mooi vlak.

Dit zijn dingen die voor de bekende youtubers vanzelf sprekend zijn, maar ik ben vaak langer bezig om iets goed op mijn werkbank te fixeren dan het schaven zelf.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Op zich wel leuk als je in de weekeinden op een markt voor "oude ambachten" staat maar is dit niet veel efficienter ?

Soms wel ja. Maar je loopt al snel tegen de limieten van je zaagtafel aan. Stel je hebt 6 cm zaagdiepte. Probeer dan maar eens een balk van 15 cm te herzagen. Met handzaag allemaal geen probleem. Plus natuurlijk wat Ad zegt: wil je telkens riskeren een vinger af te zagen als het voor hobby is?

Een voorbeeld?
De bodem van een la is vaak maar 10mm dik. Hoe klem je dat vast om het nog even een keer te schaven.

Daarvoor klem ik dan een latje van minder dan 10 mm dik op de rand van mijn werkbank. Maar eigenlijk wil ik ook wel eens een oplossing zonder klemmen maken zoals dit:

IUMCq.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Daarvoor klem ik dan een latje van minder dan 10 mm dik op de rand van mijn werkbank. Maar eigenlijk wil ik ook wel eens een oplossing zonder klemmen maken zoals dit:

Bekijk bijlage 60256

Ja, ik heb ook wel eens twee schroeven in mijn blad gedraaid. De koppen klemmen zich dan vast in het werkstuk.
Maar er zullen vast wel oude technieken zijn die wij niet meer weten.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Soms wel ja. Maar je loopt al snel tegen de limieten van je zaagtafel aan. Stel je hebt 6 cm zaagdiepte. Probeer dan maar eens een balk van 15 cm te herzagen. Met handzaag allemaal geen probleem.
Dan nog zou ik m 2 x 6cm inzagen met de machine en t laatste stukje met de handzaag, doe je t helemaal met de hand moet je nog eens compleet naschaven.
(Ik weet t, als kind had ik een "lui oog" en kreeg op latere leeftijd uitzaaiingen :eek:)

Plus natuurlijk wat Ad zegt: wil je telkens riskeren een vinger af te zagen als het voor hobby is?
Vandaar mijn opmerking, om een cirkelzaag (veilig) te gebruiken kun je ook een cursus voor opzetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.