Polydice (meerzijdige dobbelsteen) maken met de hand?

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Weet iemand of het mogelijk is om een meerzijdige dobbelsteen (ook wel polydice genoemd) van hout te maken zonder CNC machine? Ik heb tot nu toe een 4, 6 en 8-zijdige dobbelsteen weten te maken, maar ik loop vast bij de 10, 12 en 20 zijdige varianten (hieronder weergegeven CNC gefreesd).

Padauk-Polyhedral-Dice.jpg

Groetjes,
Douwe
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Dat lijkt weer een mooi project te worden Douwe! Toevallig zocht ik onlangs naar de mogelijkheid om een icosaeder in hout te maken. Mijn interesse daarvoor komt uit het verleden waar ik hielp conferenties te begeleiden die waren gebaseerd op een communicatiemodel dat met behulp van de Icosaeder was ontwikkeld door Stafford Beer. Ik heb deze site gevonden waar wat uitgangspunten over de icosaeder staan. Ik begrijp dat het geen concrete oplossing voor je is maar wilde het toch met je delen.

Succes met je project! Fons
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Ik ben zelf ook wel benieuwd, het lijkt me een aardige uitdaging.

In ieder geval één manier is om eerst een 10 hoekig blokje te maken als startpunt en afhankelijk van of het een 10 of een 12-zijdige dobbelsteen is vanuit het midden van de tienhoek of vanuit een vijfhoek te beginnen.
Vervolgens zou je dan elk vlak van de dobbelsteen kunnen maken door om en om één hoek iets verder dan het midden van het blok weg te steken, als volgt zou je het zelfde aan de andere zijde kunnen doen
om de dobbelstenen af te maken.

In ieder geval succes.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Lesley, dankzij jouw inzicht ben ik er nu wel in geslaagd om de d10 vorm in 3D te maken, maar nu de praktijk nog!

Untitled.jpg
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
De vormen in het fimpje zijn wat aan de grote kant voor dobbelstenen, maar is wel precies wat ik zoek Bijtel!! super bedankt!! ik ga er gelijk mee aan de slag :)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Helaas er niet in geslaagd om de d10 te maken (pentagonal trapezohedron), d12 en d20 gaan mij ook niet lukken op de huidige schaal met de gereedschappen die ik heb. Het grote nadeel aan de methode beschreven in het filmpje van Matthias Burger is dat er heel veel materiaal verloren gaat.


Deze zijn wel gelukt: d4, d6 en d8 mini formaat

IMG_20170214_231538.jpg

en de d6 op medium formaat:

IMG_20170214_165100.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Zou een methode bruikbaar zijn zoals diamantslijpers werken? Op een schuurschijf vlakjes op maat maken. De arm waar ze het voorwerp op klemmen zit een of andere hoekinstelling?
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Klinkt alsof het wel zou werken en ook redelijk precies. Maar ik ben niet van plan om de dobbelsteenproductie in te gaan:p. Het maken van een dergelijke opstelling voor eenmalig gebruik lijkt me veel moeite voor weinig resultaat. Ik bedenk wel vaker projecten en word gelijk super enthousiast, maar dan blijkt er bij de uitvoering toch dat ik het niet zonder een omweg kan maken.

Ik ben er nu maar mee gestopt, mocht er iemand toch in slagen om dobbelstenen te maken dan ben ik zeer benieuwd naar het resultaat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.