zelf Kapla plankjes zagen

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Voor 5 december willen we onze kinderen een Kapla-set cadeau doen.
Nu lijkt mij dat je deze plankjes toch ook zelf moet kunnen zagen op een kleine zaagtafel met een scherp, fijngetand blad. Een plankje van 8 x 24 x 120 mm kost, afhankelijk van de set, tussen € 0,20 en 0,25/stuk.

Wie heeft er wel eens zelf van deze plankjes gezaagd en welk hout heb je gebruikt?
zou noord europees grenen een goede keus zijn, hout mag nml niet splinteren.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een aantal jaren geleden kapla blokjes gemaakt voor een kinderdag verblijf(BSO) en voor mijn zoontje.
Met alleen een scherpe zaag ben je er niet, na het zagen door de vandikte bank (4 zijden) om de zaagsporen te verwijderen met verse beitels (scherp) op lage doorvoer snelheid.
Daarna op de tafel zaag met een scherpe fijn getande zaag afkorten met behulp van roltafel en afkort geleiding, parallel geleiding op maat zetten voor het zaagblad zodat het blokje niet klem komt te zitten tussen zaagblad en geleiding en zagen maar. Wel tijdig blokjes van blad verwijderen! Overigens valt de hoeveelheid werk vies tegen.
Je kunt elke houtsoort gebruiken die een fijn nerf heeft zonder giftige inhoud stoffen bv beuken, esdoorn, pine etc. Ik zelf heb iepen hout gebruikt heb ongeveer 2500 blokjes gemaakt m`n zoon bouwt nog steeds met kapla geweldige bouwwerken.
groet, Roeland
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Heb pas een merkloos set gezien in Belgie van 100 st voor 15 euries

En zelf maken dat doe ik niet.
Heeft mijn nichtje ook al gevraagd. teveel werk en het hout aanschaffen is duurder dan een kant en klaar set kopen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Op Wikipedia staat de volledige uitleg. Een link toevoegen lukt me spijtig genoeg in. Informatica is niet mijn sterkste kant.
 

basme

Nieuw lid
15 aug 2010
3
0
Je kan ook gewoon een mosaic ondervloer kopen en de latjes van het netje afhalen.
De houtsoort is eiken. Het is verkrijgbaar in diktes van 8 mm i de houtsoort eiken.
Kost iets van € 6-8 euro per m2.





demuis zei:
Voor 5 december willen we onze kinderen een Kapla-set cadeau doen.
Nu lijkt mij dat je deze plankjes toch ook zelf moet kunnen zagen op een kleine zaagtafel met een scherp, fijngetand blad. Een plankje van 8 x 24 x 120 mm kost, afhankelijk van de set, tussen € 0,20 en 0,25/stuk.

Wie heeft er wel eens zelf van deze plankjes gezaagd en welk hout heb je gebruikt?
zou noord europees grenen een goede keus zijn, hout mag nml niet splinteren.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
ook ik heb de plankjes gemaakt voor kleinkinderen. Grenen geeft m.i. het mooiste resultaat, want ook de klank, dus hardheid telt mee.
met zagen uitkijken voor splinteren, en daarna elk blokje 12 randen met de hand licht opschuren, splintervrij maken. Ik snap de prijs wel, maar zelf maken is ook wel leuk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.