Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

zelf Kapla plankjes zagen

Voor 5 december willen we onze kinderen een Kapla-set cadeau doen.
    Nu lijkt mij dat je deze plankjes toch ook zelf moet kunnen zagen op een kleine zaagtafel met een scherp, fijngetand blad. Een plankje van 8 x 24 x 120 mm kost, afhankelijk van de set, tussen € 0,20 en 0,25/stuk.

Wie heeft er wel eens zelf van deze plankjes gezaagd en welk hout heb je gebruikt?
    zou noord europees grenen een goede keus zijn, hout mag nml niet splinteren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Re: zelf Kapla plankjes zagen

misschien een domme vraag, maar wat is een Kapla-set???

Een aantal jaren geleden kapla blokjes gemaakt voor een kinderdag verblijf(BSO) en voor mijn zoontje.
    Met alleen een scherpe zaag ben je er niet, na het zagen door de vandikte bank (4 zijden) om de zaagsporen te verwijderen met verse beitels (scherp) op lage doorvoer snelheid.
    Daarna op de tafel zaag met een scherpe fijn getande zaag afkorten met behulp van roltafel en afkort geleiding, parallel geleiding op maat zetten voor het zaagblad zodat het blokje niet klem komt te zitten tussen zaagblad en geleiding en zagen maar. Wel tijdig blokjes van blad verwijderen! Overigens valt de hoeveelheid werk vies tegen.
    Je kunt elke houtsoort gebruiken die een fijn nerf heeft zonder giftige inhoud stoffen bv beuken, esdoorn, pine etc. Ik zelf heb iepen hout gebruikt heb ongeveer 2500 blokjes gemaakt m`n zoon bouwt nog steeds met kapla geweldige bouwwerken.
    groet, Roeland

Heb pas een merkloos set gezien in Belgie van 100 st voor 15 euries

En zelf maken dat doe ik niet.
    Heeft mijn nichtje ook al gevraagd. teveel werk en het hout aanschaffen is duurder dan een kant en klaar set kopen.

Op Wikipedia staat de volledige uitleg. Een link toevoegen lukt me spijtig genoeg in. Informatica is niet mijn sterkste kant.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapla

Omdat ik zelf ook benieuwd was. KAbouter PLAnkjes zijn dus stukjes hout om op te stapelen in de vorm die je wilt! Soort van lego...

Je kan ook gewoon een mosaic ondervloer kopen en de latjes van het netje afhalen.
    De houtsoort is eiken. Het is verkrijgbaar in diktes van 8 mm i de houtsoort eiken.
    Kost iets van € 6-8 euro per m2.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demuis
    Voor 5 december willen we onze kinderen een Kapla-set cadeau doen.
    Nu lijkt mij dat je deze plankjes toch ook zelf moet kunnen zagen op een kleine zaagtafel met een scherp, fijngetand blad. Een plankje van 8 x 24 x 120 mm kost, afhankelijk van de set, tussen € 0,20 en 0,25/stuk.

Wie heeft er wel eens zelf van deze plankjes gezaagd en welk hout heb je gebruikt?
    zou noord europees grenen een goede keus zijn, hout mag nml niet splinteren.

Forum Rechten