Hout schaven voor lamineren

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Voor mijn te maken werkbank wil ik het blad lamineren uit balken.
Nu moet de machine fouten/ongelijkheden ruwweg uit. Paul Sellers zegt: als je met hand bij elkaar dicht kan knijpen is het goed en zal de lijm het houden.

Dit is voor mij eerste meer schaven met een Stanley 4. Met de hand scherp gemaakt en lijkt me ook vrij scherp.

Echter bij de noesten hou ik van die ongelijkheden die ik niet weg krijg hoeveel ik ook schaaf. Vorige week zonder nadenken zelfs 1,5 cm afgeschaafd en die plek bleef.

Hoe zit dit precies? Is dit glad te krijgen en is het ook nodig voor lamineren. Zie foto's.





 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Waar een noest of kwast zit ga je een beetje tegen de draad in, dat is onvermijdelijk, wil je dit glad krijgen moet je wel een heel scherpe schaafbeitel hebben die heel fijn is afgesteld. Maar voor tegen elkaar te lijmen hoeft dit echt niet, daarom gebruiken meubelmaker ook eerste keus hout zonder noesten.

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Als ik je goed begrijp zitten de koester in de kanten die je tegen elkaar gaat lijmen? In dat geval heb ik ze bij mijn werkbank weg geboorte (1-2mm) zodat de schaaf niet hapt.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Als ik je goed begrijp zitten de koester in de kanten die je tegen elkaar gaat lijmen? In dat geval heb ik ze bij mijn werkbank weg geboorte (1-2mm) zodat de schaaf niet hapt.

Hoe boor je die handig 2mm weg?

Zal morgen eens de krant erbij pakken en proberen te lezen.

Bedankt voor de tips. En gemerkt dat iets haaks schaven dus echt wel tegen valt.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik zou een speedboortje gebruiken voor het wegboren en tegen het happen inderdaad de schaaf wat fijner afstellen en met de draad mee schaven.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ik gebruikte forstner boren (scharnier boor). Deze maken gaten met een vlakke bodem en happen naar mijn idee minder hout weg. Dus je kunt makkelijker de diepte "instellen" en geen diepe punt. Een setje van 5 is voor een tientje of wat via aliexpress of hbm, misschien ecotools uit China te halen. 15-35mm,genoeg voor bijna elke knoest.

En ja, haaks schaven is lastig! Op de vlakbank hoefde ik als amateur maar een paar mm te schaven om een plank haaks te krijgen, met de hand zeker het (3?) dubbele!
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
het klopt dus dat ronde elke noest ik een gebied heb van 0,5 - 1cm wat nauwelijks te schaven valt? En dit kan ik dus negeren voor lamineren. Kan me voorstellen dat als dit op de bovenkant op je werkblad hebt, dat je dat wel super glad wil hebben?

Qua krant lezen. Ik neem aan dat ik de houtkrul op de krant mag leggen en dat het dan leesbaar moet zijn. Dan heb ik krullen die daar wel van in de buurt komen :)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Paul adviseert om een schraapstaal te gebruiken op die plekken en dat werkt echt. Niet een te agressieve haak anders heb je daarmee hetzelfde bereikt.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Planken vlak en vandikte schaven is een kwestie van oefenen.
In hert begin had ik er ook veel moeite mee, maar als je het een paar keer doet wordt het steeds makkelijker.
Wel goed blijven controleren en winding sticks gebruiken.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Helemaal eens met Chenak. Het zal wat tijd kosten voor je het schaven goed onder de knie hebt. Een stevige werkbank is daarbij essentieel, maar die ben je al aan het bouwen dus dat gaat goed komen ;)

Voor lamineren is dit niet erg, daar zou ik mij niet teveel zorgen over maken. Wel heb ik het vermoeden dat de beitel toch niet zo scherp is, zeker naar aanleiding van de laatste foto. Om je beitels goed scherp te krijgen zal je veel moeten oefenen als je het uit de losse pols doet, of je kan een slijphulpstuk gebruiken. De stenen maken ook wel verschil, dit hangt o.a. af van budget, persoonlijke voorkeur en manier van slijpen. Zelf ben ik begonnen met een goedkope Japanse combinatiewatersteen, dit gaf voor mij niet het gewenste resultaat. Ik gebruik nu oliestenen, naar volle tevredenheid.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
dank voor de tips.

Dit filmpje heeft me alvast veel geholpen om te leren over hoe de schaaf in elkaar zit:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk

ik moet de kanten nog afronden met een vijl. En de beitel zelf moet inderdaad scherper en meer afgerond.

En het is denk ik vooral nog veel op oefen hout werken voor ik de werkbank ga doen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
De filmpjes van Paul Sellers zijn een goudmijn aan informatie.
Ik ben sinds het begin geabonneerd op zijn Masterclass videokanaal.
Ook dat kan ik iedereen van harte aanbevelen.
Een complete cursus/opleiding ambachtelijk meubelmaken voor €10,- pm waarbij je de projecten ook nog kunt downloaden.

Who needs al die dure Festools?:cool:

Hans
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
De filmpjes van Paul Sellers zijn een goudmijn aan informatie.
Ik ben sinds het begin geabonneerd op zijn Masterclass videokanaal.
Ook dat kan ik iedereen van harte aanbevelen.
Een complete cursus/opleiding ambachtelijk meubelmaken voor €10,- pm waarbij je de projecten ook nog kunt downloaden.

Who needs al die dure Festools?:cool:

Hans
ja geweldig, ik kijk nu alleen nog die gratis filmpjes omdat ik er nog ziet zoveel mee doe.
Weet nu hoe de schaaf in elkaar steekt, maar nu nog zoekende naar een goede demonstratie hoe de schaaf goed te gebruiken.

En omdat ik Paul Sellers zo geweldig vind vertellen/uitleggen had ik me op 31-dec als goed voornemen genomen een cursus bij Paul te doen mocht dit mogelijk zijn.
Dus 31 maart en 1 april heb ik een 2 daagse cursus Discover Woodworking bij Paul Sellers in de UK :) Ik verwacht heus niet ineens heel veel meer te kunnen, maar hoop een beetje basis op te doen inzake aanscherpen / richting van de nerf en de basis van houtverbindingen!
Zin in!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Mooi georganiseerd! Heb toevallig ook vorige week eens orde op zaken gesteld:

IMG_20170823_182904 bewerkt.jpg

Dit werkt toch echt veel prettiger! Ben je dan uiteindelijk op cursus geweest bij Paul Sellers? Ben wel nieuwsgierig naar je ervaring.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Mooi georganiseerd! Heb toevallig ook vorige week eens orde op zaken gesteld:

Bekijk bijlage 68811

Dit werkt toch echt veel prettiger! Ben je dan uiteindelijk op cursus geweest bij Paul Sellers? Ben wel nieuwsgierig naar je ervaring.

Was erg leuk om mee te maken! Het verduidelijkt bepaalde dingen, maar in principe kun je het met het volgend van zijn video's hetzelfde bereiken. Maar na die 2 dagen en dan dingen terug kijken dan valt het kwartje beter.
Maar ben ook echt een beginneling die nog geen hout verbinding kan maken.
Echter in 2018 geeft hij geen cursus meer.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Kan me wel voorstellen dat het heel leerrijk was. En nu aan de slag, zodat die kennis niet terug verloren gaat! ;) Ik zou ook wel eens op cursus willen bij hem, zeker nu hij terug zo dichtbij zit. Had ook al gelezen dat dit niet in 2018 kon. Dan maar in 2019.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.