dove tail afteken hulp stuk

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
01112010026.JPG


Nu heb ik een tijdje geleden van die afteken dingen gekocht maar eeeuuuh durf het bijna niet te vragen maar eeeuhhh welke is nu voor hard hout en welke voor zacht hout :oops:

1= voor ............ hout
2= voor ............ hout
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De donkerkleurige is voor zacht hout (1:6) en de lichtgekleurde is voor hard hout (1:8).
Ik heb het bij de mijne eropgeschreven met een watervaste stift, anders vergat ik het ook :)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Waarom is het aantal graden bij de 1 meer dan bij de ander? Zit daar een reden achter?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zacht hout is natuurlijk minder sterk, dus daar zou je de zwaluwstaart makkelijker weer uit elkaar kunnen trekken als de hoek te klein is. Maar in de praktijk met moderne lijm (en trouwens ook met beenderlijm) is het zo'n sterke verbinding dat het weinig uitmaakt. Dus als je per ongeluk de verkeerde pakt, hoef je je geen zorgen te maken. Vroegah gebruikte de ervaren timmerman zelfs geen malletje en zette die zo op het oog met een potlood wat wigvormen. Dat kon dus van alles zijn.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Waarom zijn jullie tuk op die speciale mallen?

Ik bedoel als je een zweihaak instelt met een hoekhulpmiddel (mag hij best 6,5 gr worden), dan ben je er toch ook?

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Een zweihaak is nogal een onhandig groot ding. Vooral als je steeds verder op de hoek komt. En je kan met deze malletjes direct de loodlijn trekken, hoef je dus niet nog een keer met een blokhaakje aan te komen.
 

Arthur v V

Nieuw lid
4 nov 2010
19
1
weet je wat ook heel leuk is? verschillende staarten maken zodat het rijtje staarten eruit ziet als het gebit van austin powers.. Ook een goeie oefening.

Hoek maakt vrij weinig uit als het te scherp wordt dan zaag je de houtdraad door en kunnen de hoekjes makkelijker afbreken. Voor trekkracht maakt het niets uit je trekt ze in ieder geval niet uit elkaar met je blote handen. Doe gewoon wat je mooi vindt. In de 18e eeuw spijkerden ze laden gewoon. Dat werkt ook :mrgreen: niet zo mooi alleen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.