Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

dove tail afteken hulp stuk

Nu heb ik een tijdje geleden van die afteken dingen gekocht maar eeeuuuh durf het bijna niet te vragen maar eeeuhhh welke is nu voor hard hout en welke voor zacht hout ops:

1= voor ............ hout
    2= voor ............ hout

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Re: dove tail afteken hulp stuk

De donkerkleurige is voor zacht hout (1:6) en de lichtgekleurde is voor hard hout (1:8).
    Ik heb het bij de mijne eropgeschreven met een watervaste stift, anders vergat ik het ook

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

yep helemaal mee eens!!

rick"beginnende zwaluwstaarter"koorman

Waarom is het aantal graden bij de 1 meer dan bij de ander? Zit daar een reden achter?

Zacht hout is natuurlijk minder sterk, dus daar zou je de zwaluwstaart makkelijker weer uit elkaar kunnen trekken als de hoek te klein is. Maar in de praktijk met moderne lijm (en trouwens ook met beenderlijm) is het zo'n sterke verbinding dat het weinig uitmaakt. Dus als je per ongeluk de verkeerde pakt, hoef je je geen zorgen te maken. Vroegah gebruikte de ervaren timmerman zelfs geen malletje en zette die zo op het oog met een potlood wat wigvormen. Dat kon dus van alles zijn.

Waarom zijn jullie tuk op die speciale mallen?

Ik bedoel als je een zweihaak instelt met een hoekhulpmiddel (mag hij best 6,5 gr worden), dan ben je er toch ook?

André

Een zweihaak is nogal een onhandig groot ding. Vooral als je steeds verder op de hoek komt. En je kan met deze malletjes direct de loodlijn trekken, hoef je dus niet nog een keer met een blokhaakje aan te komen.

weet je wat ook heel leuk is? verschillende staarten maken zodat het rijtje staarten eruit ziet als het gebit van austin powers.. Ook een goeie oefening.

Hoek maakt vrij weinig uit als het te scherp wordt dan zaag je de houtdraad door en kunnen de hoekjes makkelijker afbreken. Voor trekkracht maakt het niets uit je trekt ze in ieder geval niet uit elkaar met je blote handen. Doe gewoon wat je mooi vindt. In de 18e eeuw spijkerden ze laden gewoon. Dat werkt ook :mrgreen: niet zo mooi alleen.

Forum Rechten