Stofafzuiging fijnfilter

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Voor mijn zaagtafel en vlak van dikte bank wil ik een afzuiger aanschaffen en heb daarover twee vragen. De zaagbank is een startrite 3pk en de VVD is een hc260 van EB maar kan in de toekomst best nog eens vervangen worden voor een iets groter exemplaar. Alle handmachines zitten op een kleine stofzuiger.

Over afzuiging is al voldoende geschreven, maar mijn vragen heb ik niet terug kunnen vinden.

Ik zou graag een afzuiger met fijnfilter willen hebben. Klasse L vind ik te laag, klasse M is goed. Maar die zie je op de tweedehandsmarkt niet staan. Nieuw is direct 2 tot 3 maal zo duur. Fijnfilter vind ik toch wel een must aangezien ik geen fijnstof, of in ieder geval zo weinig mogelijk, in de wpl wil hebben. Is het waard om te wachten tot er iets verschijnt of beter gewoon nieuw kopen en niet zoeken naar de speld in de hooiberg?

De tweede vraag is of het nog uitmaakt of ik 230V of 400V aanschaf? Qua capaciteit zie je bij veel merken dezelfde machine in beide varianten aangeboden worden. 230V lijkt me makkelijker weer te verkopen in de toekomst en zit op een andere groep dan de stationaire machines. 400V is toch op een of andere manier krachtiger? De HBM 200 profi wordt regelmatig over geschreven. Deze kost EUR 500 en momenteel enkel in 230V uitvoering leverbaar.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een manier om de zaken nog te verbeteren, is er een cycloon voor te doen. Al het stof wat in de cycloon blijft, komt niet in je filters, waardoor je en minder stof weer naar buiten blaast en je filters langer schoon houdt, waardoor de afzuigcapaciteit op niveau blijft.

Afhankelijk van hoe veel je wil knutselen, als deze een standaard motor heeft, kan het een mogelijkheid zijn:

http://link.marktplaats.nl/m1127609580

Ik heb mijn hbm-300 kloon met fijnstoffilters indertijd wel gebruikt gevonden, maar het was even zoeken.

Misschien toch wat omrijden:

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/kity-spaeneabsaugung-absauganlage-f-formatkreissaege-hobelmaschine/599209568-84-1003

Persoonlijk zou ik, als het belang van de stofafzuiging/prijs bovenaan staat, niet op de spanning letten. Een 400V elektromotor loopt wat mooier dan een 240V, maar of je dat bij alle lawaai hoort?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Éventuel twee apparte eenheden? Niet alle fijnstof wordt opgevangen door de afzuiging. Dus de afzuiging zou altijd moeten nadraaien. Daarnaast is stof belastend en soms vernietigend voor fijnstoffilters. Dus alles in eens doen is niet noodzakelijk efficiënter of goedkoper dan een apparte fijnstoffilter.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De allerbeste oplossing is de lucht na het filteren naar buiten af te blazen.
Dan weet je zeker dat je stofvrij kan werken.
Nadeel hiervan is dat je warme lucht ook naar buiten geblaast wordt en je nieuwe lucht moet kunnen aanzuigen van buiten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Heb je de mogelijkheid niet om de afzuiging in een andere ruimte te zetten? Zo houd je ook het fijnstof uit je ruimte. Ik heb zelf de afzuiging op zolder te staan. En met een buizenstelsel door de werkplaats.

Als je krachtstroom hebt, zou ik daar voor gaan. Ik had eerst een afzuiger op 230, en nu op krachtstroom. Is naar mijn mening krachtiger.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Als ik jullie reacties zo lees dan begrijp ik in ieder geval dat een cycloon handig is om snel verstoppen van het filter te voorkomen en dat de meningen over 380 uiteenlopen. Ik vermoed dat een standaard cycloon waar we hier veel over lezen niet geschikt is voor een grote afzuiger? Zeg 2 a 3k kuub.

Wat ik nog niet goed opmaak uit jullie reacties is of het handig is om ipv de standaard stofzak een afzuiger aan te schaffen met een microfilter/fijnfilter. Dat was namelijk mijn oorspronkelijk idee.

Dank voor de link Jan. Super goed verhaal en initiatief van Kor. Ik had in dat draadje al eens het volgende gevraagd, nog geen antwoord op gehad "zou een dergelijke filterunit nog nodig zijn bij rechtstreekse afzuiging op de machines gecombineerd met een ventilatiebox die de garage afzuigt en deze lucht naar buiten afblaast? Frisse aangevoerde lucht komt van binnen, dus vrij van houtstof. Ventilatiebox is ruim bemeten op de inhoud van de garage."

Enig idee/ervaring hiermee?

Jelmer, helaas geen mogelijkheid om de afzuiging elders te plaatsen. Boven de wpl slapen we en in de ruimte ernaast hangt de schone was :)
 
Dank voor de link Jan. Super goed verhaal en initiatief van Kor. Ik had in dat draadje al eens het volgende gevraagd, nog geen antwoord op gehad "zou een dergelijke filterunit nog nodig zijn bij rechtstreekse afzuiging op de machines gecombineerd met een ventilatiebox die de garage afzuigt en deze lucht naar buiten afblaast? Frisse aangevoerde lucht komt van binnen, dus vrij van houtstof. Ventilatiebox is ruim bemeten op de inhoud van de garage."

Enig idee/ervaring hiermee?
Op zich zou dat kunnen, maar in de winter lijkt het mij geen goede combinatie.
Warme lucht er uit en koude lucht er in.
Ik zou dan toch een fijnstoffilter toe passen.

M.vr.gr. Jan

M.vr.gr.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat ik nog niet goed opmaak uit jullie reacties is of het handig is om ipv de standaard stofzak een afzuiger aan te schaffen met een microfilter/fijnfilter. Dat was namelijk mijn oorspronkelijk idee.

Ik zou zeggen, zonder cycloon mét fijnstoffilter. Met cycloon zonder fijnstoffilter. Of denk ik nu te makkelijk.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Wat ik nog niet goed opmaak uit jullie reacties is of het handig is om ipv de standaard stofzak een afzuiger aan te schaffen met een microfilter/fijnfilter. Dat was namelijk mijn oorspronkelijk idee.

Matthias Wandel heeft een paar stofmetingen gedaan op een standaard stofzak. Het werkte voor hem, hij kreeg de lucht proper. Schijnbaar al laat die filter bijvoorbeeld 30% fijnstof door, toch geraakt de ruimte proper. Meten is weten.

https://woodgears.ca/dust/dylos.html
I wasn't expecting my big dust collector to perform terribly well. The fitter bag on it is just covered with dust, and if I run my hands along the inflated bag, I can see a cloud of dust released from it.

When I start it, it also releases a cloud of dust as the bag inflates. But once it's running for a minute, the readings on the Dylos really drop. After about four minutes, the Dylos, right next to it, will read counts below 50! But if I as much as stroke my hand across the filter bag while it's running, the counts go up immediately.


Ik heb ooit waarden opgezocht voor een eenvoudige goede cycloon, schijnbaar haakt die af rond 3µ tot 20µ+ naargelang de kwaliteit
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik ben erg tevreden met mijn stofafzuiging. Staat in een klein hokje van 1,5 x 1 meter tussen mijn schuur en de erfafscheiding. Voordeel is dat het binnen vrijwel geruisloos is én ik ben het fijnstof kwijt. Nadeel van warmteverlies is er wel, maar valt mee te leven, want de afzuiging staat meestal maar kort aan.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Precies de vraag die ik ook heb Jelmer.

Damien, dank voor je bijdrage. Dus zolang hij draait is het te doen maar bij aan-, uitzetten en aanraken creëer je stof in de ruimte. Tegelijkertijd als ik de fijnfilter discussie van Kor lees dan heb ik toch wel mijn twijfels eerlijk gezegd. Ik denk dat het vooral te maken heeft met wat je nastreeft qua eindresultaat.

Hubert, heb je de afzuiger in een houten hokje of zoiets staan? Of een geïsoleerde aanbouw?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik denk dat de stof op de stofzak een fijnstoffilter vormt. Die losbreekt wanneer de zak inklapt of erop geklopt wordt. De 'kwaliteit' van die stof opbouw is waarschijnlijk belangrijk maar die heb je niet in de hand.

Hij beschrijft ook één echt goede cycloon met fijnstoffilter. Cycloon alleen 1100, 300 (stofdeeltjes) Met fijnstoffilter 300, 40 Dit lijkt slechter dan zijn stofzak die 50, x deeltjes aangaf aan de uitgang, maar dat is niet zeker

with six year old Wynn cartridge filters on the output. The baseline reading in the undisturbed shop is around 93 and 33 (< 2.5 micron and > 2.5 micron). With the Dylos right by the filter, the readings went up to 300 and 40 when the dust collector was turned on, then settled back down to around 250 and 5.

Daniel also disconnected the filter to see how the cyclone alone would do. This emitted a cloud of dust blown out from the filter, with readings going up to 20,000 and 10,000, though four minutes later, that settled back down to 1100 and 300.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Oorspronkelijk zag mijn stofafzuiger ongeveer zo uit.

dc230__47501.jpg

Ik had het idee dat de stofzakken een belemmering vormden voor de afgezogen lucht. Bovendien vond ik het niet zo'n best idee dat alle spanen en soms ook wat grotere afvalstukje dóór de draaiende ventilator moesten. Nu is de aanzuigopening van dat soort machines voorzien van een roostertje, waarmee wordt voorkomen dat al te grote stukken door de ventilator gaan. Maar het nadeel daarvan is natuurlijk dat het rooster regelmatig verstopt raakt.
Al met al dus niet tevreden met dit werkingsprincipe. Daarom heb ik gezocht naar een methode om zonder zakken te werken en waarbij het ook niet meer kan voorkomen dat het rooster verstopt raakt. Met een beetje gegoogel kwam ik dit filmpje van Matthias Wandel tegen https://www.youtube.com/watch?v=z-xhYnWDCd0
Van de oorspronkelijke afzuiger heb ik alleen de motor en met ventilator gehandhaafd; de rest is richting hoogovens. Van de bouw van mijn schuur had ik nog een speciekuip over en bij de verhuizing van mijn zoon bleef een geplastificeerde spaanplaten kleerkast over. En ik had nog een stuk OSB plaat. Van deze ingrediënten heb ik dit gemaakt:

P1015642.jpg


Tussen de speciekuip en de kast daaronder bevindt zich een ronde opening met zo goed mogelijk de diameter van de speciekuip. In die opening bevindt zich een ronde plaat waarvan de diameter circa 8 cm kleiner is. Daardoor is er dus een ringvormige opening tussen de speciekuip en de kast en daar valt het stof door naar beneden.
Om de kast leeg te maken moet ik de OSB-plaat losschroeven. Dat had dus handiger gekund, maar eigenlijk is het nog steeds een prototype. Als de machine draait heb je het idee dat 100% van het stof wordt tegengehouden, maar dat is natuurlijk niet zo. Het fijnste stof heeft toch de neiging te ontsnappen, hetgeen is te zien doordat zich bij de uitblaasopening en aan de motor toch veel fijn stof afzet. Maar het doel, namelijk zaagsel en fijnstof buiten de deur houden is in elk geval wel bereikt.

Het geheel staat netjes in dit hokje, uit het zicht tussen de schutting en het schuurtje. Uiteraard niet geïsoleerd en zelfs vrij open.

P1015648.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Dank voor de uitvoerige uitleg Hubert. Slim zo, lawaai en stof hou je mooi buiten. Lijkt erop dat je een gigantische cycloon hebt gemaakt, niet? Heb je nog ergens een filter gemonteerd? Als de installatie binnen staat dan lijkt me dat wel een must.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Het is inderdaad een soort cycloon, maar ik geloof dat hiervoor eigenlijk een andere naam bestaat. Het hokje is geen ruimte waar iemand is als de machine in werking is (kan eigenlijk ook niet, want daarvoor is het te klein). Daarom vond ik dat een filter niet nodig is.

Aanvulling op het hele verhaal: er moet natuurlijk wel gezorgd worden dat er genoeg frisse lucht in de werkruimte aangevoerd kan worden, anders werkt het niet. Hiervoor zet ik tot nog toe het raam op een klein kiertje, maar dat ga ik nog eens veranderen, zodat met een automatisch klepje lucht vanuit de zolder van de garage aangevoerd kan worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.