Stof en zaagsel

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
De laatste tijd ben ik wat meer bezig met het stofvrij krijgen van mijn werkplaats.
De stof ergert me, is bijzonder ongezond en zit overal.

Tot nu toe bestaat mijn stofcontrole uit een festool ct22 stofzuiger voor de schuurmachines en de frees, ik wil niet meer zonder schuren, maar bij frezen vind ik dat het tegenvalt wat er opgezogen wordt.

En ik heb een metabo SPA 1101 voor de vlakvandiktebank en de zaagtafel. Deze werkt goed voor de vlakbank, maar de zaag produceert nog een hoop stof.

Al een lange tijd geleden had ik besloten een luchtfilter te maken als de jet filters. Had een afzuigkap op de kop getikt voor twee euro, en wilde daar filters voor zetten. maanden later is daar nog niks van gekomen, maar heb inmiddels de originele filters van Jet bestelt, ik hoop daar de lucht wat schoner mee te krijgen.

Maar nu is de vraag, hoe ga ik zorgen minder stof de lucht in te laten komen, ik zit te twijfelen of ik een nieuw filter ga halen voor mijn Metabo, of meteen een zwaardere afzuiger moet halen.
En ik denk dat en slang op de veiligheidskap van mijn zaag ook wel uit moet maken, maar ben bang dat die veel in de weg gaat zitten. Ik wil nog eens zo'n kap maken die los boven de zaag hangt, hou zit nu aan het spauwmes, maar moet daar even wat metaalbewerkers vrienden voor mobiliseren
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik herken dit probleem. Ook in mijn geval was het de zaagtafel die stof problemen gaf.
Ik heb het echter gezocht in de zaagtafel zelf. Intern in de machine heb ik de metalen kap die om het zaagblad heen zat verwijderd. Vervolgens heb ik een trechter gemaakt en die aan de onderkant v/d zaagtafel vastgemaakt en daarop een aansluiting voor de stofafzuiging gemaakt.
Verder heb ik alle openingen v/d zaagtafel dicht gemaakt, zodat al het stof in de zaagtafel blijft en de stofafzuiging alleen maar lucht kan aanzuigen rondom het zaagblad. Wow...wat gaf dat een verbetering zeg. Er komt bijna geen stof meer vrij, een 100% verbetering. Ik had het jaren eerder moeten doen.

Overigens heb ik deze methode niet zelf bedacht maar gevonden op internet. Hier is een voorbeeld http://www.ukworkshop.co.uk/forums/sold ... ght=hopper

N.B. als de afzuiger goed werkt op de vlak- vandiktebank dan hij krachtig genoeg voor de zaag zou ik zo zeggen.
N.B. 2 ik heb ook gedacht aan een ander filter op de afzuiger, maar de meeste stof kwam toch echt vrij bij de zaagtafel. Vandaar dat ik die aangepakt heb.
gandel
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Als hobbyist: Ik gebruik een huis-tuin-en-keuken stofzuiger voor de schuurmachines en een half open kap met afzuiging voor mn haakse slijper, wat aardig werkt. Ik zou alleen een sterkere luchtstroom moeten hebben. In hoeverre zijn de 'festool ct22 stofzuigers' sterker dan gewone?
Daarnaast uiteraard, 1 of soms 2x per week schoonmaken om niet achter te raken.

Wat ik nog ga doen: Alle losse zaken in dichte dozen doen en zo weinig mogelijk ongebruikte ruimte overhouden zodat stof zich nergens tussen kan verzamelen en het makkelijk schoon te maken is. Dat je eerst allerlei spullen moet verplaatsen voordat je schoon kan maken is het irritantste.. Voor de toekomst, grotere werkplaats en búiten het groffe schuur/freeswerk doen.. ;)
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
Ik ben de laatste tijd ook erg bezig met het stof zoveel mogelijk uit mijn werkplaats te bannen.
Grotere afzuiger gekocht met fijnstof filter verschil merk je duidelijk i.p.v. z'n simpele zak. Ook een festool ct22. werkt allemaal prima maar inderdaad bij het zagen valt er nog wat te winnen.
Zelf heb ik ook een bescherm/afzuigkap op mijn spouwmes en dat inderdaad niet altijd makkelijk en loop dus ook met idee om daar iets op te maken.
toen kwam ik dit filmpje tegen:

rOQ7EU2cbmY[/MEDIA]]
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Heb nu een ton stofzuiger gekocht.
Gezien mijn nat/droog zuiger de geest heeft gegeven.

Fijn ding heb hem gisteren opgehaald bij mijn broer.
Gezien hij in Gouda woont.
Daar zit een leverancier van dit.

Heb zelf een Gude gaa 1100 T gekocht.

Een van de eisen was grote zuigcapaciteit.
Maar ook laag en klein.
Anders staat mijn schuur meteen vol met zo'n stofzak filter.

De huidige kan ik onder mijn zaagtafel zetten en ook tevens in de grond.
(heb een koikarper bak/silo in de grond staan)

Voordeel van dit is de prijs en voornamelijk de afmeting.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.