Douglas Schuur/Veranda

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Als je kiest voor een mansarde dak heb je dus eerst een helling welke steiler is. je komt met een zadeldak al op 26 graden. dat kan dus net aan met pannen.
de bovenste knik zal hoe dan ook een lagere dakhelling hebben dan 25 graden. bij de eerste de beste flinke windvlaag gaan je dakpannen mee en afwatering maakt de detaillering wat lastig.

dit is dus in mijn opinie geen optie. bovendien, als je nu kiest om een mansarde kap toe te passen maak je door de knik ook de dakhelling langer. waardoor je oppervlak groter wordt en je meer pannen nodig hebt.
ook chaparonpannen. deze chaparonpannen hebben vaak een vaste hoek waarmee je rekening moet houden, anders moet je maatwerk bestellen... ik heb dit wel eens gedaan voor een werk en deze zijn best prijzig kan ik je vertellen.

ik zou gaan voor 2 dakhellingen van 60 graden en bovenin een vlak dak. of overweeg om de kap 90 graden te draaien en toch haaks op de pannen te kijken.

de plaatselijke bouwmateriaalhandel kan jou vertellen welke nokvorsten, kantpannen je kan gebruiken
kijk eens rond op de site van Monier, daar staan een hoop profielen en details om rekening mee te houden.
bijvoorbeeld vogelschroot, ventilerende nok details etc.

maar stel eerst je ontwerp vast. anders raak je verzeild in allerlei opties, kapvormen e.d. en wordt het een gebed zonder eind.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Stuiver, Bedankt voor je uitgebreide antwoord... :)

Maar ik hoef dan toch niet minder dan 26 graden toe te passen? ik ben op het werk, dus kan het alleen even visualiseren, maar als ik uit het midden vertrek onder 30 graden en dan bijvoorbeeld de laatste 1.5 meter het aantal graden wat resteert? (ik zal in mijn pauze eens wat tekenen)
Dat was een beetje dom van me wat hierboven staat...

Nadeel van een vlak dak betekent ook meer onderhoud, ook dan is afwatering wel wat lastiger.

Prettige bijkomstigheid is dat ik verder denk dan ik daadwerkelijk ben, heb daarom gelukkig nog werk genoeg voordat het dak aan de beurt is
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Let op met de vlakke mulden pannen. Ik heb ze hier op de boerderij liggen en verschillende partijen kunnen behoorlijk verschillen in maat.
Een mansarde dak doe je alleen als je de ruimte onder het dak ook maximaal wilt benutten. Zelf zou ik er niet voor kiezen om de mulden op het steile deel te leggen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ben er wel uit, het word gewoon een zadeldak met een wat flauwere helling, Het is niet zo dat ik de ruimte nodig erg nodig heb en als ik er onder zit zie je er toch weinig van.

Zaterdag alle gaten in de liggers gemaakt voor de korbelen, evenals de gaten voor de pennen van de sporen. Wat plaatjes:

IMG_5816.jpg

IMG_5820.jpg

IMG_5822.jpg

Vanavond even alles droogpassen mbt de ligger, en dan weer even een voorraadje in de schuur leggen om te bewerken.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Heb vorige week niet veel kunnen doen ivm de bouwbeurs (Hardenberg) en wat sociale verplichtingen , Dus zaterdag uit wat gedroogd eiken de toogpennen gemaakt,



IMG_6274.jpg

Eerst ietwat vlak gemaakt.



IMG_6293.JPG

IMG_6295.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Noem het een zoeker. De punt (alleen een eind) moet door de versprongen gaten en de twee gaten geleidelijk naar elkaar toe trekken in een lijn. Zelf maak ik een punt samen met een vouw 1/3 de lengte van de toognagel. Zonder zoeker stuit je tegen de pen wang.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ah, dat bedoel je... Uiteraard moet dat nog even gebeuren,
Vandaag hulp gehad van mn vader en mooi opgeschoten, de 3 horizontale (van links naar rechts) liggers zijn zo goed als af, volgende week beginnen met de liggers naar achteren toe (4 stuks). deze moeten worden voorzien van een gat en halfhout verbinding, en voorzien van een haaklas om tot 8m te komen.

Daarna de zijn de sporen aan de beurt en is het prefabben redelijk tot zn eind gekomen...
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Even een kort vraagje, ik wil eerdaags beginnen aan de liggers, deze maak ik uit een stuk van 5m en 4m, tot 8m.
Maar wat is de geschreven regel voor een haaklas qua lengte? of word er onder een bepaalde hoek gewerkt?

Ook nog een vraagje tbv de overspanning, deze komt niet op gebruikelijk afstand maar op 1/4, eventueel kan ik wat meer schoren maar kan dit kwaad?
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Yep,

Jellema stelt:
2.5 á 3 x H = L

schuine liplas.jpg

Uiteraard ligt je drager op 2 steunpunten
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
precies, zoals stuiver.
Zelf heb ik er een variant op gemaakt:
las.jpg
In het midden is er vanaf beide zijden een keg ingeslagen, daarmee trek je het geheel naar elkaar toe. Doordat het eind schuin ingezaagd is kan het ook niet van elkaar af in verticale richting. Bovenop zie je nog een klein stukje van 1 van de 2 toognagels, die zitten er blind in en komen dus niet door de onderste ligger heen.
Lengte is 50cm, dus 2,5 keer de dikte van 20cm
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor het snelle antwoord heren!

Ik zal eerdaags even een malletje maken, is die overspanning niet erg? eventueel kan ik dat wel opvangen met een balkje hoor...
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi Jelte, overspanning lijkt mij geen probleem maar eerlijk gezegd kan ik dat niet goed beoordelen, hier zitten betere experts op het forum :)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bedankt voor het snelle antwoord heren!

Ik zal eerdaags even een malletje maken, is die overspanning niet erg? eventueel kan ik dat wel opvangen met een balkje hoor...
Ik heb dit soort lassen met maal en ook met de timmerhaak afgetekend, en het werkt altijd beter, zeker met de balk vrij, met de timmerhaak en niet een mal.Balken op zulke maten hebben zelden een zuiver referentie die nodig is voor een mal. Werken vanuit een hartlijn geeft meer nauwkeurigheid.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
ohja, je had hem op 4 steunpunten bedacht. maar de maatvoering tussen de kolommen is eigenlijk niet duidelijk nog.

ik zou bij de drager er dan extra op letten dat hij niet omhoog kan op het buitenste steunpunt.
het zijn eigenlijk 2 liggers op 2 steunpunten

je hebt kans dat de drager zelfs helemaal niets doet in het geval van 4 steunpunten

normaal zou je het middelste vak in 5'n delen en daar op 1/5 de liplas maken. maar denk ook maar dat je daar met je korbeel ook weer precies uit zal komen.
om het dan nog enigszins makkelijk te houden zou ik iets verder gaan.

maar je kan met gerust hart verder. denk dat het zelfs in het midden nog zou kunnen bij jou met extra zorg op de uiteinden van de drager dat hij niet omhoog kan wippen. (ook bij je koppeling van naar poer/fundering/metselwerk of iets) wip-wap effect.
maar zou dus wel zo dicht mogelijk bij de regeltjes van Jellema blijven ;)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik heb even vluchtig een schetsje gemaakt, en zoals genoemd word de balk gebouwd uit 1x500cm en 1x400cm,
Betekent dus dat de las al op 40cm uit de kant begint, Voordeel is wel dat de wanden aan beide zijden af worden gewerkt, en er rondom een muurtje word gemetseld, kan dus alle kanten op qua ondersteuning schoren e.d. maar waar ik ze dan zou moeten plaatsen?

IMG_7915.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.