Douglas Schuur/Veranda

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Inderdaad Bert,

Het is niet te voorkomen, Liever had ik het ook niet, maarja, het is inherent aan het materiaal.
Groter probleem is meer daar waar het scheurt, de balk niet meer vlak is en heel iets rond loopt.. hierdoor sluit de schoor niet meer perfect aan en LIJKT het alsof je niet heel secuur hebt gewerkt.
 

stuka57

Nieuw lid
12 jun 2016
7
0
Zeker is het de charme van dit soort constructies, maar zo te zien lopen ze van boven naar beneden door zowel op de 2e als op de derde staander. Geef dit geen verzwakking? en blijft dit zo of is de kans aanwezig dat de scheuren nog groter worden met het gevaar van inwateren en of vochtschade?
ik zie bij verschillende leverancier dat ze bv 150 x150 wel kwartiers gezaagd hebben, zou dit constructief dan niet beter zijn?
200 x200 is natuurlijk wel veel robuuster om te zien.
 

tuoh

Oud hout
Droogscheuren lopen maar tot de kern, ze doen ook niks af aan de sterkte. Zolang de scheuren open blijven is er ook geen gevaar voor inwateren, het is pas als de scheuren opgevuld worden dat de problemen ontstaan.

Grote maten kwartiers gezaagd zijn nauwelijks of niet verkrijgbaar, dergelijke dikke bomen groeien er in Europa niet:p In het beste geval mag je hopen op vals kwartiers gezaagd hout. Massieve houtbouw word bijna altijd met vers gezaagd hout opgebouwd, scheuren en werken zijn dan inherent. Een vakkundig gebouwde constructie kan dat perfect opvangen, sterker nog, het komt meestal de stijfheid van geheel ten goede.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Zeker is het de charme van dit soort constructies, maar zo te zien lopen ze van boven naar beneden door zowel op de 2e als op de derde staander. Geef dit geen verzwakking? en blijft dit zo of is de kans aanwezig dat de scheuren nog groter worden met het gevaar van inwateren en of vochtschade?
ik zie bij verschillende leverancier dat ze bv 150 x150 wel kwartiers gezaagd hebben, zou dit constructief dan niet beter zijn?
200 x200 is natuurlijk wel veel robuuster om te zien.

Ik zie niet echt in waarom het zwakker zou zijn, volgens mij zijn 2 balken van 10x20cm net zo sterk als 1 van 20x20.
Overigens is dit best wel over gedimensioneerd, (breedte is 5 meter) maximale overspanning is 220cm ofzo tussen de korbelen maar 1 meter.

Inwateren ben ik niet heel erg bang voor het is natuurlijk vertikaal en voor regen is zo'n kier minimaal, kan het continu ventileren en heb ik nog een oversteek van het dak + goot.

Deze maand geregeld verjaardag, dus het gaat wat langzamer, maar zaterdag is het weer klusdag :)
 

stuka57

Nieuw lid
12 jun 2016
7
0
Droogscheuren lopen maar tot de kern, ze doen ook niks af aan de sterkte. Zolang de scheuren open blijven is er ook geen gevaar voor inwateren, het is pas als de scheuren opgevuld worden dat de problemen ontstaan.

Grote maten kwartiers gezaagd zijn nauwelijks of niet verkrijgbaar, dergelijke dikke bomen groeien er in Europa niet:p In het beste geval mag je hopen op vals kwartiers gezaagd hout. Massieve houtbouw word bijna altijd met vers gezaagd hout opgebouwd, scheuren en werken zijn dan inherent. Een vakkundig gebouwde constructie kan dat perfect opvangen, sterker nog, het komt meestal de stijfheid van geheel ten goede.

Dus als ik het goed begrijp geeft dat geen problemen dat er bv vocht in de krimpscheur blijft staan? geen kans op verotting?
Ik wil het met Douglas gaan maken is het dan ook raadzamer om vers gezaagd hout te nemen? en wat is precies vers? een week of een maand oud? Bij sommige leveranciers ligt het denk ik wel langer.
 

stuka57

Nieuw lid
12 jun 2016
7
0
Ik zie niet echt in waarom het zwakker zou zijn, volgens mij zijn 2 balken van 10x20cm net zo sterk als 1 van 20x20.
Overigens is dit best wel over gedimensioneerd, (breedte is 5 meter) maximale overspanning is 220cm ofzo tussen de korbelen maar 1 meter.

Inwateren ben ik niet heel erg bang voor het is natuurlijk vertikaal en voor regen is zo'n kier minimaal, kan het continu ventileren en heb ik nog een oversteek van het dak + goot.

Deze maand geregeld verjaardag, dus het gaat wat langzamer, maar zaterdag is het weer klusdag :)
Hoop dat het mooi weer is zaterdag kan je lekker door gaan.
voor wat betrefd het inwateren daar ben ik juist wel een beetje voorzichtig mee, scheuren kunnen werken als een capilair vat en dan blijft het zuigen als het ware. Zeker bij de aansluiting op de onderbalk die blijft dan te lang vochtig denk ik.
Mischien ben ik te voorzichtig maar in mijn werk zie ik best wel veel vochtproblemen door verkeerde uitvoering of verkeerd gebruik van materialen.
 

stuka57

Nieuw lid
12 jun 2016
7
0
Ik heb het begrepen meer als een benoeming van de leverancier, en dan moet je oppassen bij dat leverancier. Hij wil je een kwartiers balk voor een goed prijs verkopen misschiene. Je moet de balk draaien en vraag, "En wat kost een dosse balk?"
HaHa helder zo had ik het niet opgevat, is wel een goeie! Zal er aan denken bij de leverancier.
Dank u voor de toelichting
 

tuoh

Oud hout
Dus als ik het goed begrijp geeft dat geen problemen dat er bv vocht in de krimpscheur blijft staan? geen kans op verotting?
Ik wil het met Douglas gaan maken is het dan ook raadzamer om vers gezaagd hout te nemen? en wat is precies vers? een week of een maand oud? Bij sommige leveranciers ligt het denk ik wel langer.
Zolang de wind vrij spel heeft in de scheuren is er voor inrotten nauwelijks gevaar, pas als de scheuren dichtgestopt worden begint de miserie. Is een bekend fenomeen bij schippers van oude zeilvaartuigen.

"vers gezaagd hout" wil zeggen dat het vochtgehalte van het hout rond de 20% rv zit. Dit is het geval bij alle hout dat tot ong. één jaar geleden gezaagd werd, het steekt dus niet op een maand of wat:p Douglas, en dan zeker het zware balkhout voldoet bijna altijd aan deze vereiste. Dergelijke grote afmetingen drogen duurt lang ( 2 à 3 jaar) eer je door en door op 17%rv (winddroog) komt te zitten.
 

stuka57

Nieuw lid
12 jun 2016
7
0
Tuoh, bedankt voor je uitleg.
ter zijner tijd zal ik een nieuw draadje opstarten. Ik heb nog meer details/ aansluitingen waar ik graag van gedachten wil wisselen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Heren,

Ik zit even met een vraagje waar ik voor mezelf niet uitkom en wil jullie even vragen om advies,
Mijn schuur is 8 meter diep, en 5 meter breed, het (zadel) dak loopt van voor naar achter. Dus als je aan komt lopen kijk je op de pannen.

Omdat ik vergunningsvrij bouw (en ook geen flat wil) wil ik niet veel verder boven de 4m uitkomen, dus het dak word 2m hoog.
Dat betekent dat ik een dakhelling heb van 26.6graden.

Ik weet dat het constructief wel kan, maar is dit optisch niet veel te flauw?
(overigens staat de schuur wel achterin de tuin, om de schuur heen lopen is er niet meer bij straks)
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Het ken net!

niet nét maar net!

denk wel om de pansoort die je kiest en zou zeker kiezen voor een spinvliesfolie om ervoor te zorgen dat er eventueel stuifsneeuw onder de pannen doorkomt en lekkages kan veroorzaken.

maareh, weet je zeker dat je niet teveel oppervlak van je perceel bebouwd, want dat is vaak ook nog een regeltje om vergunning te moeten aanvragen...
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Het ken net!

niet nét maar net!

denk wel om de pansoort die je kiest en zou zeker kiezen voor een spinvliesfolie om ervoor te zorgen dat er eventueel stuifsneeuw onder de pannen doorkomt en lekkages kan veroorzaken.

maareh, weet je zeker dat je niet teveel oppervlak van je perceel bebouwd, want dat is vaak ook nog een regeltje om vergunning te moeten aanvragen...

Haha, welke net bedoel je? Want het moet ook staan bij zo'n gebouw vind ik...

Spinvlies pas ik toe inderdaad, Qua oppervlak gaat het goed, want ik lever er 2 gebouwen voor in (schuur halverwege het perceel, en klein verandatje achterin, en hou genoeg onbebouwd over)

Pannen heb ik overgenomen van een collega, had nog een oude kippenschuur staan, zal vanavond even een foto'tje maken.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik zou zo'n flauwe dakhelling niet mooi vinden, maar dat is een heel persoonlijke opvatting. Je zou in sketchup een schetsje kunnen maken met deze dakhelling en een aangezicht om te kijken hoe je het zelf vindt lijken.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Wel een tip inderdaad Ernest! Zit ook met een scheef oog te kijken naar een mansardedak.
Even kijken hoe ik dan uitkom,

Stuiver: Deze pannen heb ik staan:

IMG_5703.jpg
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Vlakke mulden, leuk!

Monier.nl levert deze nog steeds
http://www.monier.nl/producten/productcatalogus/p/speciale-dakpanmodellen-vlakke-mulden.html
voor de verwerkingvoorschriften

45m2 dak, 14,4 stuks per/m2 = pakweg 650 stuks, breuk 5%, 700 stuks nodig ongeveer.
hoeveel heb je ongeveer?

ik ben het ook met Ernest eens.
wat heb je nog meer op je perceel staan, hoe is de omgeving?
woningbouw (wederopbouw?, jaren 70/80?), vrijstaand?

je zou kunnen denken aan gebroken kap.
middelste deel vlak maken.
heb je meer vrije hoogte in je schuurtje/veranda.

en de veranda kun je dan ook een mooi open deel laten, eventueel nog een opslagje voor kussens e.d. van die vervelende tuinset altijd.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Vind het inderdaad ook een mooi pan, ik heb 672st pannen, maar heb beschikking tot meer pannen, dus dat komt goed. (heb alleen geen nokpannen)
Volgens mij komen deze niet van Monier... zal een kijken wat erop staat.

Ik heb een woonhuis uit de jaren 20, en achter huis nog ongeveer 150-175m2... hiervan is nu ook al +- 40m2 bebouwd...
Als ik er aan denk, schiet ik even een foto'tje vanuit de slaapkamer.

Wat vinden we van een mansardedak?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.