Douglas Schuur/Veranda

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb wel een bijltje Ernest en zal toch eens doorpakken dan, het hoeft overigens allemaal morgen ook niet te staan! bedankt voor de opbeurende woorden!
Per pen een kwartiertje red ik helaas niet Bert, ik werk nog iets te netjes denk ik, ik kan met de invalzaag ook maar 55mm diep, dus blijft er nog 9cm over waar ik doorheen moet.

Ik ben weliswaar begonnen met de korbelen, maar das wel lekker, als ik hiermee klaar ben ga ik wel terug naar de staanders...

Heb eens zitten stoeien met de camera, startknopje rechts :)


Bekijk bijlage 66077

Korbelen kan ook met de bijl

P6161521.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
En weer een stukje verder...

IMG_2633.jpg

IMG_2634.jpg

IMG_2635.jpg

IMG_2636.jpg

Tot zover was ik gisteravond, ben erg benieuwd om met de toogschaaf aan de slag te gaan :)

Het is me niet helemaal duidelijk, op de vorige pagina hadden we het over de korbelen,
Nog even ter opfrissing:

Tekening2.jpg

Op deze tekening zie je er nog zes, maar meen me te herinneren dat dat geen meerwaarde had alleen de buitenste 2 toch? of?
Kan iemand me uit de brand helpen?

(totale breedte is 5m)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Inmiddels 2 korbelen af, en kan ik weer terug naar de staanders,

Wel zit nog even met de vraag op de korbelen, heb het zelf even terug gelezen en volgens mij kan ik met 2 af... de ligger is er 1 van 5 meter uit 1 stuk, maar nu knaagt het aanzicht een beetje vind ik,

2 vind ik ook zo zo... maarja, 6 stuks vind ik weer een beetje te druk,... wat vinden jullie?
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Voor de stevigheid zou ik zeggen de 2 buitenste zeker behouden, voor het zicht? Ja dat is een smaak.
Als je ze eens op schaal wat schetst krijg je er misschien wel een goed beeld over.

Mvg Bart
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Uiteraard pas ik de buitenste 2 toe, dat kan ook niet anders..
Wat bedoel je kclemen? De meest linkse 2 en de meest rechtse 2?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi Jelte, 2 aan de voorzijde is zeker genoeg, zelf vind ik het ook niet mooi dat de korbelen elkaar aan de bovenzijde (bijna) raken. Of je ze dan helemaal aan de buitenkant plaatst of bijvoorbeeld alleen in het middenvak maakt technisch gezien niets uit. Er is ook een praktisch punt, de hoogte, daar liep ik zelf tegenaan met mijn camper.
maar......hoe doe je dat aan de zijkant (van voor naar achteren) en aan de achterzijde? Ik zou voor 8 korbelen in totaal gaan, 2 per zijde.......
Wellicht los je dat anders op, heb het topic hierop niet weer helemaal doorgelezen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor je reactie ook Bert!

Als ik er 2 toepas meen ik wel dat wel uit maakt hoor, volgens mij wees Spijker of Ernest me hier op, mogelijk dat ze nog langskomen om uitsluitsel te geven.
Uiteraard ga ik ook van voor naar achteren schoren, maar die ga ik niet zo luxe afwerken omdat deze aan beide zijden afgewerkt worden

Nja, voor nu nog niet echt belangrijk, eerst maar weer even bezig met de staanders.

Sfeerplaatje nog even geschoten:

IMG_2744.jpg
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Lekker bezig!

Beide hoeken is voldoende. de horizontale balk is deze in één geheel?

Ik zeg altijd maar zo dat je denkbeeldig tegen iedere hoek van het gebouw kunnen trekken/drukken. als je het frame dan niet als kaartenhuisje in elkaar drukt doe je het goed.
de korbelen zorgen ervoor dat je deze zijdelingse trek/druk (wind) op kan vangen.
momentvaste oplossingen zijn er ook. dan zijn korbelen helemaal niet nodig.

je kunt ook Jellema, boek 3, hoofdstuk 1 & 5 even doorlezen.
vuistregels voor balkhoogte, dikten & overspanningen kun je hier ook uithalen.

maakt in principe niet uit welke druk je hebt. het zal misschien niet voldoen aan de nieuwste euronorm. maar de aloude vuistregeltjes kunnen wij nog prima gebruiken.

leuk dat je extra energie in de korbelen stopt!
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Sfeerbeelden

full.jpg


full.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Nog verder gekomen Jelte? Ben benieuwd! Door zakelijke drukte en vakantie heb ik zelf weinig gepost over mijn schuur, maar ja, die is praktisch klaar :)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Jazeker Bert...

Heb alle staanders gereed, en de korbelen zijn allemaal voorzien van een pen (de staanders van hun gat), en het is allemaal pas gemaakt...
Ik ga morgen beginnen aan de eerste liggers,

IMG_5009.jpg

IMG_5012.jpg

IMG_5013.jpg

IMG_5014.jpg
 

stuka57

Nieuw lid
12 jun 2016
7
0
Inderdaad ziet er gaaf uit, mooi gedaan met veel geduld. Ik heb zelf ook zo iets in mijn hoofd om te gaan maken. En ook met 200 x 200 staanders en liggers. Ik vroeg mij alleen af omdat 200 meestal niet kwartiers gezaagd wordt of er niet veel scheuren in komen enof krom of scheluw gaat trekken.
ben benieuwd naar de volgend foto's
top
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Scheuren krijg je zeker, zelf vind ik dat ook de charme van dit soort traditionele bouwwerken. Bij de staander rechts zie ik al een fraaie scheur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.