Douglas Schuur/Veranda

Rikky

Actieve deelnemer
22 nov 2016
46
0
Jelte, schitterend topic! En zoals ik je op FB volg, ga ik dat hier ook doen!
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dank voor de complimenten heren! :)

2 weken geleden weer vader mogen worden van een prachtige dochter, dus het gaat niet heel snel op het moment,
Heb nu 5 van de 18 sporen klaar, en dan is het prefabben voor 99% klaar en kan ik buiten de boel afbreken en afgraven.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Dank voor de complimenten heren! :)

2 weken geleden weer vader mogen worden van een prachtige dochter, dus het gaat niet heel snel op het moment,
Heb nu 5 van de 18 sporen klaar, en dan is het prefabben voor 99% klaar en kan ik buiten de boel afbreken en afgraven.
Proficiat!
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Het heeft me wat langer geduurd dan ik zou willen, maar de sporen zijn dan klaar :)

Ik zal morgen wat foto'tjes toevoegen, heb alleen een vraagje over het dak waar ik graag uitsluitsel over wil, zoals bekend word het een dak met een hellingshoek van 26 graden (2 meter hoog en 8 meter lang delen door 2) het word gewoon een sporenkap met sporen 50x150mm 600mm hoh

Kan ik dit realiseren zonder hanebalken en alleen een nokbalk welk word gedragen door een makelaar 150x150mm op de uiteinden (5000mm) (uiteraard met schoren)
Als het niet duidelijk is, kan ik altijd even een schetsje maken hoor...
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
mits je de sporen recht kops tegen elkaar aan laat vallen moet dit denk ik wel lukken.
de verbinding bovenin is wel iets om over na te denken.


nokverbinding.jpghier een schoolboekvoorbeeld
je zou ook nog multiplex spijkerplaten kunnen toepassen bovenin om het een sterker geheel te geven.
ergens hier op het forum is er ook een topic van een kapschuur, daar heb ik ze volgens mij ook gezien.

waar je ook nog om moet denken is goed rekening houden met eventuele opwaaivoorziening. voldoende verankering van je sporen naar beneden dus. en waar je het op vast zet moet vanzelf ook niet omhoog kunnen komen...
wat voor dakbeschot ga je toepassen?
houdt rekening met een eventuele spinvliesfolie, vervolgens tengels van 22mm voor voldoende ventilatie van je pan. vooral met deze dakhelling zou ik dat adviseren en geeft je de nodige tijd tijdens het project om de aandacht te geven waar het nodig is met de kleine enzo...
denk ook aan een ventilerend nok detail en indien je nodig vindt een vogelwerend profiel onderin. veel info kun je vinden op www.monier.nl
mogelijk kan ook zijn dat je vogeltjes wel kan waarderen en ze juist lekker hun gang laat gaan. kan weinig kwaad in een veranda en de vogelbescherming wordt helemaal vrolijk van je.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Stuiver,

Het word een sporenkap met sporen hoh 60cm, bovenin een ruiter van 7.5x17.5cm
De sporen zitten met pen/gat in de ligger en iets een keepje om schuiven te voorkomen, en ik wil nog een tellerkopschroef gebruiken.

Het word overigens niet geheel open, er komt gewoon een dichte verdieping op en ik wil de zolder ook isoleren. Dus de vogeltjes blijven mooi buiten :)

Het geheel word 5x8m, 1 deel schuur, 1 deel veranda en daaroverheen een kap voor kinderfietsjes/sleetjes/glijbaantjes e.d.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Zo... eindelijk de erge kou weer weg!

Afgelopen zaterdag begonnen met het oude 'hok' op te ruimen om plek te maken om te graven... met een beetje geluk zaterdag al! :)

10bc09bc-9c15-4d4a-b1fc-c2149d1cc2de.jpg

88826CE3-5D6B-4F2B-8B79-9739D5CE38A2.jpg

De stroomtoevoer maar even omgezet naar een praktisch stopcontact!

IMG_1740.jpg

En begonnen met de sloop vanavond!

IMG_1785.jpg
 

igor4k

Actieve deelnemer
11 jan 2018
30
1
Dat wordt de bekisting voor het beton? Een beste plaat. Laat je dat bezorgen of ga je zelf mengen?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Jep, Het beton gebeuren heb ik uitbesteed, Dat word as vrijdag geregeld. Gebeurd met een pomp want het moet zo'n beetje vanaf 50 meter komen...

28951195_2024370230937100_531210398506942464_n.jpg
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
mag dat zomaar, een grote plaat beton storten? In verband met afvoer hemelwater moet er altijd een gedeelte onbebouwd/doordringbaarblijven toch?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Jawel, Ik weet het niet precies maar je moet zoveel procent van je oppervlakte onbebouwd laten, en daar kom ik wel aan. En daarnaast: Er stond hier een veranda'tje van 16m² en er staat nog een schuur van 18m² die ik afbreek.

Ik hou straks nog zo'n 100m² tuin over, en als ik soms om me heen kijk hoe bebouwd en alles van beton is... ga ik me er niet druk over maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.