Douglas Schuur/Veranda

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Eerst maar even kort voorstellen, Ik ben woonachtig in het centrum van Rijssen, affiniteit met meubelmaken/timmerwerkzaamheden en werkzaam als verkoper van Industriële verpakkingen in de bouwsector (krimphoezen a.d. steenind. maar ook spinvlies/stucfolie/bouwfolie e.d.

Na een aantal jaren binnen aan het werk te zijn geweest (woning uit '23 in 2013 gekocht) en gerenoveerd vond ik het dit jaar tijd worden om te beginnen aan de schuur/veranda die ik al zolang in mijn hoofd heb, mede ook omdat de huidige schuur midden op het perceel staat, We hebben een lange (25m) smalle (6m) tuin en het grootste deel word geblokt door de schuur. Toevallig heb ik hier een foto van omdat we net afgelopen zaterdag de coniferen gerooid hebben.

WP_20170204_08_29_49_Pro.jpg
IMG-20170204-WA0003.jpg


Ik woon op het rechterperceel, vanuit de keuken kijken we dus uit op een lelijke schuur, (met een garagedeur, maar we kunnen niet eens achter het huis komen met een auto :confused:)

Maar goed, verder met de schuur, (let wel! Schuur als in werkplaats... van de man dus :) )

het is de bedoeling dat ik het opbouw uit douglas 20x20cm en de traditionele bouw wil toepassen, dus met toognagels en pen-gat verbindingen, gelukkig al veel af kunnen kijken bij Bart en Bert en ik heb het boek, learn to timberframe aangeschaft.

De maatvoering, grofweg 6x6m opgebouwd uit 3x6m schuur/werkplaats en 3x6m veranda
Het schuurdeel bouw ik op uit poeren (een draadeind m16/m20 meegestort) en een 10cm cementvloer daarop (ala Bert), onder de vloer EPS voor drukverdeling en isolatie, dan wil ik rondom 6 laag (oude stenen) laten metselen, kan ik helaas niet zelf, Gewoon halfsteens, en op de plekken van de dragers steens
De buitenkant (helemaal rondom) potdeksel ik af, de binnenkant van de schuur werk ik waarschijnlijk af met gips of osb, daartussen komt simpele glaswol isolatie.
De voorkant van de schuur, (dus overdekt) werk ik af met verticale planken, Vind ik mooi, en heeft niet iedereen. De deur expres uit het midden zodat je gewoon kunt blijven zitten als iemand de schuur in of uit moet
In het veranda gedeelte komen gewoon tegels, nog uit te zoeken..


Budget is een kleine € 4000,- om de simpele reden dat ik nog genoeg werk/wensen over heb (tuindeuren in de keuken, nieuwe keuken, herindeling boven verdieping waaronder nieuwe badkamer enz. enz.)
Ik heb wel een begroting in excel, en zal eens kijken of ik deze hier kan toevoegen...

Euro Per Schuur
Douglas 20x20 Staanders€ 19,40m1 17,6€ 341,44
Douglas 20x20 Liggers € 19,40m130€ 582,00
Korbelen 12x12 € 7,00m120€ 140,00
Korbelen 15x15 € 10,89m1€ 0,00
Rabatdelen 22x200mm€ 2,12m1192€ 407,04
Dakbalken 60x160mm € 4,65m180€ 372,00
Dakpannen 350x250mm€ 0,35St528€ 184,80
Tengels/Panlatten € 50,00St1€ 50,00
DPC Folie € 0,00St1€ 0,00
Stenen € 0,40St660€ 264,00
Glaswol € 4,4036€ 158,40
Tempex onder vloer ?
Beton Vloer€ 175,00m31,8€ 315,00
Beton poer€ 7,88St11€ 86,68
Wapeningsnet 2x3m € 20,00St3€ 60,00
OSB bekleding € 6,00m236€ 216,00
Vloertegels veranda€ 23,00m218€ 414,00
Verlichting / Elektra € 200,00St1€ 200,00
3791,36

Stiekem ben ik ook nog op zoek naar een hak of vermoorbeitel...


Ik wil van het voorjaar beginnen met het prefabben van de delen, en wanneer dit gereed is (zal wel even duren, doe het in de avonduren) gaat buiten: 'het beton erin en zet ik de boel in elkaar' Heb al wat droog eiken voor het maken van de toognagels :) dan de beitels en schaven eens scherp maken en aan de slag dan maar :)


Dit is het idee wat ik voor ogen heb:
WP_20170208_20_51_00_Pro.jpg

WP_20170208_20_47_58_Pro.jpg

WP_20170208_20_48_18_Pro.jpg

WP_20170208_20_48_32_Pro.jpg


Het dak ben ik nog niet helemaal over uit, zal sowieso bedekt worden met dakpannen, en vermoedelijk een standaard zadeldak

Omdat ik natuurlijk een beperkte kennis heb, zou ik bovenstaande graag willen realiseren met jullie hulp, opbouwende kritiek en natuurlijk daar waar ik dingen over het hoofd zie,
Allereerst ben ik benieuwd naar het formaat van de korbelen, heb al wel gegoogled maar kan alleen de hoek vinden, wat adviseren jullie? ook gelet op het feit dat ik ze gebogen wil maken?

bij voorbaat dank voor alle hulp gaandeweg dit topic! :)
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hier zat ik al op te wachten Jelte:) zal het met interesse volgen. Je bent uiteraard van harte welkom om bij mij te komen kijken! Kan op de fiets.
Kun je meteen zien wat er allemaal mis is gegaan......heb er veel van geleerd, ben alles behalve timmerman maar dat geloofd niemand haha, is toch zo.
Zie voor de korbelen ook mijn topic, heb ze wel recht gemaakt. Deels staan ze onder 45 graden, deels wat steiler, deze zijn wat dunner en langer zodat ze niet allemaal op dezelfde plek op de staanders uitkomen. Korte zijn 85/135mm, langere 65/125.

Heb je nog informatie over de afmetingen van de schuur!
en heb je een leverancier voor het Douglas? Ik weet eventueel wel een aantrekkelijk adres waar ik zelf het eiken vandaan heb voor zover dat niet van mijn eigen perceel af kwam.

Suc6!!!!!
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Ha Jelte, leuk, weer een FOKker die hier nog zijn kunsten komt vertonen.
Heel veel succes met de bouw, en hou ons op de hoogte!

Groeten
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Hier zat ik al op te wachten Jelte:) zal het met interesse volgen. Je bent uiteraard van harte welkom om bij mij te komen kijken! Kan op de fiets.
Kun je meteen zien wat er allemaal mis is gegaan......heb er veel van geleerd, ben alles behalve timmerman maar dat geloofd niemand haha, is toch zo.
Zie voor de korbelen ook mijn topic, heb ze wel recht gemaakt. Deels staan ze onder 45 graden, deels wat steiler, deze zijn wat dunner en langer zodat ze niet allemaal op dezelfde plek op de staanders uitkomen. Korte zijn 85/135mm, langere 65/125.

Heb je nog informatie over de afmetingen van de schuur!
en heb je een leverancier voor het Douglas? Ik weet eventueel wel een aantrekkelijk adres waar ik zelf het eiken vandaan heb voor zover dat niet van mijn eigen perceel af kwam.

Suc6!!!!!

Ha Bert! Ik kom van het voorjaar zeker een keer op de fiets! De spelen met de lengte om niet op gelijke hoogte uit te komen pas ik denk ik ook toe, Iets in mij wil dat ik voor de gebogen korbelen een vierkante maat gebruik, waarom kan ik niet verklaren...

Een adres voor hout is altijd welkom :)

Ik heb wat meer info over de opbouw e.d. bijgevoegd in de startpost

Ha Jelte, leuk, weer een FOKker die hier nog zijn kunsten komt vertonen.
Heel veel succes met de bouw, en hou ons op de hoogte!

Groeten

Haha, bijna.. een heuse Tweaker!
 
Laatst bewerkt:

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
hoi jelte dat is een mooi project dat ga ik met veel plezier volgen
veel succes
gr peter
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Hoi,
http://www.mobielehoutzagerijbraakman.nl

doe Bert Braakman de groeten van me mocht je hem spreken.
Er is nog een houtzagerij, in Holten, maar die ken je vast. Bert heeft de prijzen wat lager

Ik zal eens een offerteaanvraag uitwerken voor Bert, De prijzen zoals ik ze genoemd heb komen van houtzagerij de Bril uit Nijverdal,
Die heeft prijzen vermeld staan, vandaar...

Die 'andere' uit Holten ken ik ook niet Bert
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik zal eens uitrekenen wat ik nodig heb op basis van m3, heb eigenlijk alleen de m1 prijs overgenomen. Wankant mag van mij ook wel inderdaad, de reden dat ik voor douglas ga is budget..
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Volgens mij is het de natte droom van bijna elke forummer om een houten bijgebouw te kunnen bouwen haha. De mijne in ieder geval zeker wel.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Douglas is een prima keuze Jelte, vergrijst ook mooi!

Klopt maar dat is niet de bedoeling, ik ben van plan om hem elk jaar te behandelen met lijnolie oid

Volgens mij is het de natte droom van bijna elke forummer om een houten bijgebouw te kunnen bouwen haha. De mijne in ieder geval zeker wel.

Dat klopt, Ook niet heel gek denk ik gezien het 'timber frame' principe in Amerika e.d. bewezen heeft stand te houden, en het hier a: niet misstaat, en b: we niet zulke natuur verschijnselen kennen (aarbevingen/tornado's e.d.) en vrij veel kunnen funderen op staal

Komt ook nog eens bij dat in de woning vaak een vrouw ook nog wat wil, strak en dan vooral esthetisch verantwoord :)

Ik heb vroeger wel een bouwopleiding gevolgd maar vind de hedendaagse bouw maar niks en daarom een andere richting gekozen, met de jaren kriebelt het hout dan toch wel en is dit een mooie uitdaging. een beetje kennis van vroeger, veel van hier en een constructeur/uitvoerder die over mijn schouder meekijkt resulteert hopelijk in een langgekoesterde wens, (Loop hier al 4 jaar mee, maar het huis had/heeft meer prioriteit) Ik kan gewoon enorm genieten van een mooi uitgekozen verbinding, en het werk hierin waarderen. Het lijkt me dan ook een machtig gevoel om dit vorm te geven, te passen en uiteindelijk te monteren om vervolgens op een verkoelende zomeravond; achteloos achteroverleunend onder het genot van een biertje de zorgvuldig gemaakte verbinding te kunnen aanschouwen, terwijl the crockets theme je terug doet denken aan het ijzige koude weer van vandaag... want dat was het :)

Zover is helaas nog niet en heb ik nog eerst een andere klus in het verschiet... want zo zonder coniferen kan het natuurlijk niet blijven... daar komt een mooie afscheiding van kokos en duurt het helaas nog 2 weken voordat ik uberhaupt aan het werk kan (hoewel me het gereedschap in de handen jeukt)

Ik ga morgen eerst uit karton wat snijden om een idee te krijgen qua korbelen, dan kan ik het hout gaan bestellen. Wat is ongeveer de levertijd? of verschilt dat teveel?
Mijn idee is ook om eerst korbelen te kopen, wanneer deze klaar zijn, de staanders enz. enz. Ik kan me voorstellen dat een houtzagerij dat liever niet heeft, maar anders ligt het mij teveel in de weg en op die manier kan ik rustig aan de slag en nog nadenken over het dak.

Is er nog ergens een geschreven regel hoever de korbelen uit de staanders moeten komen? uitgaande van een 45gr hoek?

@Bert, ik kom uit op iets meer dan 3m³ aan hout, hoe gaat dat in zn werk qua afmetingen? 3m³ aan een stronk is natuurlijk makkelijker te leveren als in luciferspinnetjes?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi Jelte,
naar mijn ervaring is de levertijd 1-2 weken.
Voor de M3 prijs maakt het niet uit of je lucifer pinnetjes besteld of 20/20 bij wijze van spreken. Gewoon alle netto maten bij elkaar optellen. Je krijgt dan normaal gesproken meer omdat bijvoorbeeld Bert Braakman ook niet het laatste stuk van de lengte eraf gaat zagen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Vanavond wat gespeeld met de maatvoering van de korbelen en ben er wel uit :)

WP_20170210_19_44_34_Pro.jpg

WP_20170210_23_17_49_Pro.jpg

Owja, was even vergeten dat het forum hier zo fantastisch mee om gaat :confused:
 
Laatst bewerkt:

Tessamo

Nieuw lid
5 sep 2016
18
0
Ik heb het Douglas voor mijn overkapping vorig jaar bij Stemid (Geldermalsen) gehaald. Afgaande op de prijzen die jij liet zien is het misschien wel een overweging om daar ook eens een offerte op te laten maken, ik neem aan dat je alles gewoon laat bezorgen?
Ik ben er iig wel achter gekomen dat het verstandig is om prijzen te vergelijken, die kunnen echt enorm verschillen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik heb nu een prijs liggen voor 484,- per m3, dat is dan op basis van afhalen want die zitten hier om de hoek
Ik zal een prijs opvragen bij Stemid,
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Helaas duurt het allemaal wat langer dan gepland, Maar de inmiddels staat de schutting..

490905.jpg

Helaas nog niet verder gekomen met de schuur, Onlangs heeft mn vrouw schade aan de auto gereden, (Economisch total loss) dus moet zelf aan de slag, en alvast een partij dakpannen opgehaald
Wel heb ik in de verloren uurtjes met sketchup gewerkt, en e.e.a. uitgewerkt.. zal hier een foto'tje van uploaden..
 
Laatst bewerkt:

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Zoiets had ik voor ogen, gelijk een vraag over de korbelen, ik kom niet heel mooi uit met de korbelen en wilde de buitenste 2 laten vervallen zoals je ziet op de tekening: Is dit mogelijk of verzwak ik hier de constructie mee? Dit geld overigens alleen voor het zit gedeelte, het schuurgedeelte krijgt gewoon korbelen aan elke paal
(er gaan overigens wel korbelen naar de liggers, maar die zijn heel lastig in te tekenen)

Shed.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dat is even een tegenvaller, hoop dt ze het er zelf goed afgebracht heeft!
En de schets beloofd wat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.