Douglas Schuur/Veranda

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Yep. ziet er goed uit Jelte.
dacht dat het in de vooraanzicht zat. zo zie je maar weer dat je nooit genoeg kan schetsen om iets duidelijk te maken.

en denk inderdaad aan de schoortjes. (of volle vakvulling) of momentvaste verbinding.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Heren, Mijn dank is alweer groot!
Ik was iets te snel met het schetsje, maar uiteraard komt er aan de eerste en de laatste staander wel schoren, maar met de middelste kan ik wel alle kanten mee op, vandaar mijn vraag ook,

Als schoren voldoende is, dan is dat prima maar de meest linkse, en de meeste rechtse zitten aan de buitenzijde, de binnenste 2 zitten natuurlijk wel in het zicht dus daar wil ik natuurlijk liever niet schoren, of hoeft dat ook niet?

@Kokkel, dat is inderdaad een mooie verbinding, maar erg veel werk voor werk dat niet in het zicht zit
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
IMG_8106.jpg

IMG_8100.jpg

IMG_8117.jpg

Zoals je ziet Bert... Heb ik je ideetje gestolen! Best veel werk als je rondom maar 50mm in kunt zagen met de invalzaag, dan blijft er nog 100mm over voor de handzaag, wat overigens niet de beste is, en geen vertanding heeft voor als je met de vezel mee wilt zagen, maar met mijn Japanse zaag is het werk weer te groot...

Maar goed, nog 6 stuks :)
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
ach... hoef je niet naar de sportschool! Goed bezig.

en mocht je lui zijn aangelegd, zoals ik, kun je altijd nog een zwaardzaag huren :cool:

of zal ik dit advies erna geven haha
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Inderdaad, ik ga onder het balkje zitten en zagen maar, afgewisseld met bovenop de balk zitten
Huren is niet heel handig omdat ik het apparaat waarschijnlijk dan meerdere avonden nodig ben.

Wat overigens wel een mooi ding is, is een mobiele lintzaag... Heb op Youtube de samurai Carpenter er wel eens mee zien werken.
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Mooi gedaan!
Even punt van aandacht. Moet de neus van deze verbinding niet haaks zijn tov de boven/onderzijde ipv met zo'n scherpe hoek? (zie voorbeeld zoals gepost door Stuiver op pagina 10 van deze post) Met deze hoek is de kans op inscheuring in de lengterichting aanwezig/groter. Altans, ik meende dat me dit op de MTS ooit eens is verteld (is zo'n 30 jaar geleden dus parate kennis is wel wat roestig)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dat zou best kunnen Bruina...
Ben deze verbinding links en rechts tegengekomen (o.a. bij Bert) en heb deze toegepast,

Met de neus (45gr) wil ik voorkomen dat 1 deel naar boven krom trekt, het is overigens niet zo dat deze neus veel te verduren krijgt want ik schoor en ondersteun deze op best veel plekken.
 

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
Snap heel goed wat je wilt voorkomen Jelte. Alleen zal de kracht van het kromtrekken mi niet voorkomen worden met een neus onder een hoek. Juist door het kromtrekken zal er spanning komen te staan op de verbinding op een plek waar je het niet wilt. Mi zal het hout dan in de (zwakke) lengterichting gaan uitscheuren en je balk als het ware "splitsen". Ondersteund of niet. Nogmaals, het is redelijk lang geleden dat ik me met deze materie heb bezig gehouden. Mocht het niet zo zijn verneem ik het graag van overige forumnisten.
 

tuoh

Oud hout
Niet echt een pijnpunt, zoals bij veel dingen zijn er altijd voor- en nadelen aan een bepaalde keuze, dit is hier ook zo. In theorie is er bij lassen die door hun uitvoering deels zelfborgend werken een gevaar op uitscheuren bij torderend hout, niet alleen bij dit type las maar ook bij bvb. Japanse lassen die volgens het zelfde principe werken. De voordelen van dit type las zijn echter een stuk groter dan de (mogelijke) nadelen.

Wat kan er in het ergste geval gebeuren? Mogelijks kan de draagkracht wat aangetast worden als er een deel afscheurt aan de onderkant ( zijnde ongeveer 1/5 à 1/6van de hoogte) Bij massieve houtbouw doet dit er echter niet toe omdat traditioneel alle onderdelen ruimschoots overgedimensioneerd zijn. Het gaat er niet uit zien, maar dat is ook alles.

Gelukkig komt het in de praktijk bijna nooit zover, dergelijke lassen hebben hun nut al honderden jaren lang bewezen, mochten ze niet voldoen zouden ze alle vele jaren geleden van het voorplan verdwenen zijn.
Soms zie je bij oude ingescheurde lassen (meestal bij eik) dat men er in de loop der jaren een verband omlegd. Dit is dan een gesmeed U-vormige beugel met aan de uiteinden schroefdraad, hier past een brug over die word vastgezet met twee moeren op de draadeinden. Probleem opgelost.

Een klassieke schuine las in timmerwerk heeft een stuk meer nadelen dan bovenstaande, hier is er wel geen mogelijk inscheuren te vrezen, maar torderend hout draait hier de complete las uit elkaar. Soms blijft er amper een paar cm steunvlak over!

Het is altijd kiezen, maar hier is wel degelijk de juiste keuze gemaakt, niet van wakker liggen dus.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Het enige is een beetje dat als de ene balk iets krom is tov de ander dat je de las er misschien moeilijk in krijgt.
vooral met die zware hufters is het niet prettig hem in de lengterichting te moeten verplaatsen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor de (altijd) duidelijke uitleg heren!

Inmiddels liggen de laatste 4 balken klaar om bewerkt te worden, vanavond maar weer eens aan het werk!
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Nog maar wat plaatjes:

IMG_8441.jpg

IMG_8447.jpg

IMG_8448.jpg

IMG_8448.jpg

IMG_8449.jpg


Nog maar 2 'halve' stukken en dan zijn dragers klaar, daarna zijn de sporen aan de beurt.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik ben ook wel benieuwd wat anderen hiervan vinden,
Even offline geweest door vele reizen / drukte in mijn bedrijf maar je bent mooi opgeschoten, puist werk!

De constructie met de schuine las staat nu een poos bij mij, zo stabiel als wat. Zou met, net als Tuoh zegt, helemaal geen zorgen maken.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Geeft niets Bert! Zaken zijn ook belangrijk,

Ben ook nog steeds razend enthousiast over het werk! Nog geen moment spijt gehad dat ik eraan begonnen ben en moet ook eerlijk bekennen dat ik (vooralsnog) geen fout heb gemaakt. (afkloppen :))

Gisteravond begonnen met de 2 laatste delen van het frame, 1'tje is al bijna klaar en dan kan er begonnen worden met de sporen,
Dan zal het zo'n beetje Januari zijn en verwachten we ons 2e kind(je)

Dan kleine rommelwerkjes/details e.d. en dan in het voorjaar de schop in de grond...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.