Douglas Schuur/Veranda

Igor

Actieve deelnemer
Die reakties zullen zeker nog wel loskomen hoor, je bent nu immers aangekomen aan het hout-gedeelte! ;)

Één vraag heb ik alvast: hoe 'merk' jij de losse onderdelen? Nummeren? Merktekens? (zoals vroegah) Potlood/Inkepingen?

Leuk projekt!
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ah toch leuk om te zien dat het gelezen/gewaardeerd word :)

Gaten komen idd pas op het laatst Zjeeraar!
Ik nummer de staanders (A tm D) en cijfer de schoren, (1 tm 6)

Heb al gelijk wel een vraagje... de 2e staander, (2e van links op de foto) sluit niet helemaal mooi aan op de ligger... en kan de oorzaak nog niet echt achterhalen dus dit kan meerderen oorzaken hebben. Maar ik heb de korbelen al vastgemaakt met de pennen en dat zit dus muurvast. hoe krijg ik die het beste er weer uit?
 

tuoh

Oud hout
Als de toongagels doorgeboord zijn kan je ze proberen terug slaan, maar ik vrees dat DE oplossing "uitboren" gaat worden.
Vermoedelijk zijn de schoren iets te lang en verhinderen ze zo dat de staander mooi kan aansluiten tegen de ligger.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
De toognagels zijn doorgeboord, (gat in de pen uiteraard iets opgeschoven) Op zich kan ik je geschetste situatie wel uitsluiten, want er is ook daar nog wel ruimte om te zakken... Mogelijk dat het gat in de ligger niet diep genoeg is... maar ik meen me te herinneren dat ik dat wel gecontroleerd heb.
 

Igor

Actieve deelnemer
Moeilijk te beoordelen op basis van de foto.

Tijdens de montage altijd goed kijken hoe een verbinding beweegd; kijken of de pen tijdens het inkloppen de verbinding ook werkelijk aantrekt bijvoorbeeld. Heb je nu nog speling of is alles muurvast? Wellicht kun je met een flinke houtschroef (voorboren!) in de pen deze eruit werken? als je de verbinding los krijgt kun je wellicht aan de kneuzingen in de verbindings-vlakken zien waar hij niet helemaal past en moet worden bijgstoken/bijgeschaafd..
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Jelte, dit ben ik ook tegengekomen, zelf heb ik de pen er terug uitgekregen door van de andere kant met een ijzeren stang met een kleinere diameter terug te slaan. In het begin leek het of je de pen kapot sloeg maar plots schhot deze los en was ze eruit.
En zoals je al merkte het wordt zeker gelezen.

Mvg Bart
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Bedankt voor de hulp, ik heb de pen afgezaagd en iets verder geslagen... toen weer met de vlinderboor (dezelfde diameter als het gat, dus goed te centreren) van beide kanten tot ik bij de pen van de korbeel kwam... het laatste stukje wat nog in de pen van de korbeel zat heb ik met een kleinere toognagel eruit kunnen slaan :)

Had helaas daarna een ander klusje.... dus morgen maar eens kijken waar de schoen nu wringt,
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Hoewel het onoverkomelijk is dat het het grijs verkleurd, wil ik toch graag zo lang mogelijk de roze kleur van het douglas behouden en dus gisteravond maar eens aan de slag gegaan met de paraffine olie van de Ikea, de Skydd en was best wel verrast over het resultaat... maarja, die zal waarschijnlijk niet lang blijven zitten door het gebrek van UV block.

IMG_13627.jpg

Toevallig iemand bekend met een mooie paraffine olie mét UV block?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Zoek maar eens op het internet, vele merken uv beits, de ene nog duurder dan de ander, maar ja... dan heb je ook wel wat....:eek:
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Gisteravond de boel maar eens rechtop gezet... helaas zagen we het niet zitten om met 2 man die ligger er op te gooien.
Dat moet zaterdag dan maar

IMG_13684.jpg
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
60
20
Het zal aan mij liggen of dat ik m'n bril niet op heb, maar het lijkt dat de staanders in de lucht zweven. Mis ik iets?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Gisteravond de eerste las 'gelegd' en er zit iets ruimte in de aansluiting zoals te zien op de foto...
Hoewel het geheel perfect waterpas ligt... Kan ik dit nu gewoon doorschroeven of moet ik het uit elkaar halen en netter maken? En als ik ga schroeven, moet ik dan haaks tov de lip/las of haaks tov de balk.

Reden dat er zoveel houtje-touwtje aan zit is om de boel even bij elkaar te houden,

IMG_13843.jpg

En misschien niet helemaal geschikt hier, maar voor het afkorten van de rabatdelen wil ik een afkortzaag aanschaffen, en nu twijfel ik tussen de DeWalt DWS774 en de Metabo KGS 216, de DeWalt heeft voor mij een streepje voor vanwege zn compacte formaat en geen uitstekende glijstangen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoe zou je het netter willen maken? Volgens mij kan dat alleen door materiaal weg te halen, maar daardoor zal de ligger wat op gaan schuiven richting de ander en ga je elders niet meer uitkomen. Naar mijn idee, maar ben hier geen expert in, kan je het gewoon zo in elkaar gaan zetten.
Wat betreft je afkortzaag vraag, ik zou bij keuze uit die twee, voor de Dewalt gaan, maar dat is omdat ik niet zo'n Metabo fan ben. Overigens zal, voor rabatdelen zagen bijna elke afkortzaag wel gaan voldoen, zorg vooral voor een goed/scherp zaagblad. Misschien maakt dat je keuzemogelijkheid wat groter.

Andere vraag, wat is de reden dat je de staanders nu nog op draadeinden hebt staan? Je wil die op later vanaf onder gaan opmetselen ofzo?
 

Igor

Actieve deelnemer
Dit type las is eigenlijk bedoeld zonder schroeven.. Als het ontwerp van het geheel klopt, dan blijft de balk liggen, ook al beweegt de constructie enigzins ('t is nu eenmaal hout he?! ;-) ). Krimp-, kruip-, uitzetting zal allemaal optreden en de verbinding zal in de komende jaren sowieso zijn naden veranderen, ik zou het NIET uitelkaar halen om dit op te schonen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.