Douglas Schuur/Veranda

mpvanloon

Nieuw lid
10 sep 2018
10
0
Schiedam, Zuid-Holland
Dan zou ik er een 9 mm muliplex plaat achter schroeven. En daar het gips overheen. Er is niets zo ergerlijk als dat je later om de regels moet zoeken. Net naast de regel te boren of het schema kwijt te raken. Zo kan je overal schroeven zonder er bij na te hoeven denken. Ik heb het in mijn hele nieuwe aanbouw van het huis ook gedaan. Is eem klein beetje meer werk en kosten, maar die ben ik allang vergeten. :)
Bovenaanzicht-Scheidingswand-Deurkozijn1.jpg
Zo dus!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou ook zeker niet voor gips gaan (veel te (vocht) gevoelig), maar idd fermacell of hout.
Kwa isolatie is steenwol prima, maar zo zijn er nog vele alternatieven te bedenken. Ligt er erg aan wat je belangrijk vindt (duurzaamheid, prijs, isolatiewaarde, etc.).
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik zou ook zeker niet voor gips gaan (veel te (vocht) gevoelig), maar idd fermacell of hout.
Kwa isolatie is steenwol prima, maar zo zijn er nog vele alternatieven te bedenken. Ligt er erg aan wat je belangrijk vindt (duurzaamheid, prijs, isolatiewaarde, etc.).

Vandaar ook groene gips dat is voor natte ruimtes, keuze voor steenwol ivm het verwerken t.o.v. glaswol,

@Rikky, Agnes platen vind ik niet mooi genoeg, ook te duur per m2 trouwens.

@Superkees, OSB is me niet vlak en strak genoeg :)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Voor achter gips kan osb prima hoor. Dat zie je niet meer terug. Maar zoals eerder aangegeven zou je beter fermacell kunnen gebruiken ipv gips. Dat gaat langer mee dan gips (al dan niet groen). Ga je winters vaak verwarmen trouwens? Misschien dan ook een dampscherm overwegen?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik wil wel van tijd tot tijd in de schuur aan het werk te zijn, dus verwarmen ja,
Maar het steenwol heeft een dampscherm, dus dat komt goed.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
voor een schuurtje zou ik inderdaad OSB3 aanraden oid.
vaak zet je dingen er makkelijk in en dan raken gipsplaten toch gemakkelijk beschadigd.
daarbij is groen gips wel watervast(er) maar het blijft een kalkproduct. in badkamers e.d. gaat er tegelwerk overheen.
Fermacell kan ik zeker afraden in een buitensituatie. dit is zelfs in badkamers een drama product!

verder zou ik, als je nog spinvliesfolie over hebt van het schuine dak, deze verwerken voordat je de rockwool erin doet. zodoende blijft eventueel doorslaand vocht weg bij je isolatie. als dit nat is geraakt wordt het niet makkelijk weer droog. een stuk ventilatie achter je buitenbekleding moet je ook in acht houden. verder ook een dampremmer toepassen. qua elektrawerk e.d. moet je mogelijk ook rekening houden met waterdichtheid (IP44 als ik me niet vergis)

Krijg rode vlekken in me nek als ik dat detail/advies zie zonder ventilatie achter je buitenbekleding, dampremmers en dampopen folie's
Zo dus zeker niet in een buitensituatie. dat is een detail voor een binnenwand...
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Stuiver, ik ben werkzaam in deze folies dus dat komt wel goed, elke buitenschil heeft een spinvlies folie (dat kun je overigens ook wel op de foto’s zien ;)) en staat iets los van de buitenbekleding.

Een natte plek in de isolatie wil ik natuurlijk voorkomen want dan is je rc gelijk weer 0.

Heb helaas de laatste tijd niet heel veel kunnen doen, Mn vrouw werkt veel de laatste tijd in het weekend dus ben ik veel bij de kids (dat werd ook wel weer eens tijd overigens) vorige week afwezig ivm de bouwbeurs en het beitsen van de planken neemt veel tijd in beslag en is niet echt foto waardig, wel vandaag tijdens de slaapjes van de kleine een wandje aan de binnenkant dicht gemaakt.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Nope,

Die is ons nog wat te hoog gegrepen, Dit waren de bouwrelatie dagen in Hardenberg (hier in de regio word hij nog wel eens de 'bouwbeurs' genoemd, vandaar.)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Inmiddels is het andere wandje ook klaar en voorzien van een sparing voor de tv, (dit moet nog zwart worden). Deurtjes schuif ik even naar een later tijdstip ivm prioriteiten

IMG_17915.jpg

IMG_17916.jpg

En afgelopen zaterdag begonnen met het valse dakje.

IMG_17940.jpg

IMG_17941.jpg

IMG_17943.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Weer even een update wat betreft de schuur:


Donderdag de isolatie binnen gekregen en de underlayment platen voor de zolder, vrijdag vrij genomen om slag te maken.
Isolatie in de wanden:

IMG_8191.jpg

Vloerplaten op zolder:


IMG_8271.jpg


Dit mocht, was gisteren achterop de middag :)


IMG_8275.jpg


En begonnen met het isoleren van de vloer


IMG_8291.jpg

IMG_8292.jpg

Tussen het isoleren door ook begonnen aan het kozijn voor de deur


IMG_8259.jpg


En nog een (avond) sfeerfotootje om af te sluiten :)


IMG_8033.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ziet er goed uit. Vanwaar dat je de tussenvloer (tussen begane en eerste) isoleert? Is het dak niet geïsoleerd?

Dit was het makkelijkste, anders moest ik de schuine wand onder de overkapping ook meepakken, en ik wil de schuur ook graag snel op een aangename temperatuur hebben dus hoe kleiner hoe makkelijker te verwarmen.

Ook komen op zolder alleen maar de grote/lompe dingen van de kids te staan, (sleetje, glijbaan, plastic wipwap enz enz.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.