Douglas Schuur/Veranda

tuoh

Oud hout
Normaal gezien zit de priemstijl met een pen in de ankerbalk en word dan getoogd. Hier is dat niet meer mogelijk, maar je kan wel langs onder dwars door de ankerbalk in de kop van de priemstijl boren en er een dikke ronde pen inslaan, blijft ie ook op zijn plaats zitten. Denk dan aan een ronder pen van 40mm diameter.
Tenzij de priemstijlen net op een staander komen te staat natuurlijk, dan zit er anders niks op dan knieën te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
16x24-Hammer-Beam-Plan-Ridge-truss-pic.jpg

Ik zou de priemstijl of makelaar gewoon met pen gat verbinding verbinden op de ringbalken en eventueel een schoren naar de sporen

20x20-King-Post-Plan.jpg

Als pen gat verbindingen niet meer mogelijk zijn zou ikzelf niet zo snel van onderen door de ankerbalk boren of schroeven. Aangezien schroeven en bouten in het midden van de priemstijl niet zoveel treksterte hebben.
Ook kan je 2x p/j een flinke storm in ons landje verwachten en als de wind vol onder de kap slaat dan kunnen de priemstijlen omhoog komen. Mijn advies is om voor safe te gaan en stalen hoekprofielen vast te schroeven aan ankerbalk en priemstijl.
 
Laatst bewerkt:

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
het enige wat de priembalk wil doen is wegdrukken.
dus gewoon de hoeken opvullen is het makkelijkst.
priemstijl.jpg
klossen kun je in iedere vorm maken die je wilt. maar dit principe had ik in gedachte...
je hebt je lengte al op maat en alles zit er al. kortste klap is geen zwaluwstaart erin. de klossen doorschroeven en een deuvel boven de schroef lijmen. zo heb je in het zicht geen schroeven.
tip, haal Action houten bezemstelen!!! super goedkoop en prima te gebruiken als houten deuvels!

het idee van David kan ook, maar het feit dat je amper heen en weer kan lopen eronder in het middengedeelte wordt wat lastig.
ik zou je midden korbelen laten vervallen. het is mooi maar minder praktisch als het een au-balk wordt :cool:
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Niet heel veel fotowaardigs gedaan Rik kopgevelsporen geplaatst, en wat schoren her en der.. en de ‘valse’ daksporen geplaatst
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dat onkruid was idd behoorlijk hoog, maar nee, schijn bedriegt denk ik, tis een krappe 4 meter hoog...

IMG_6086.jpg

IMG_6088.JPG
 
Laatst bewerkt:

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Niet echt duidelijke foto's

IMG_16150.jpg

IMG_16165.jpg

Maar de achterkant zit er op, vanavond spinvlies er op en dan is het even wachten op de planken voor de voorkant. ben verkeerd geïnformeerd door de leverancier, Hij heeft mij een werkende breedte van 17.4cm doorgegeven. deze is in werkelijkheid maar 13.4cm dus ik kom te kort.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Inderdaad Igor! Mooi gebruik wat nooit meer gedaan word helaas

Stuiver... ik ben niet ambachtelijk te werk gegaan om het uiterlijk lelijk te maken door er foeilelijke zonnepanelen op te leggen. Tuurlijk duurzaam is een nobel streven maar niet zo.
 
P

Pel

Guest
Een mooi staaltje vakwerk Jelte, daar mag je best trots op zijn.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.