Douglas Schuur/Veranda

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Jpandriesse, Dank voor je antwoord, ik metsel idd onder de staanders door ja.

@Igor, Ja dat snap ik... maar dan heb ik blijkbaar een fout in mijn constructie, want als ik nu niets doe, dan zou mijn achterste staander weg kunnen vallen. zeker als straks het dak erop zit. Ik ben nog even aan het denken voor een wig/toognagel oid. is even kijken in het topic van Bert.
 

tuoh

Oud hout
De hier toegepaste las is een "schuine liplas", maar zonder haak of spieën moet ie wel geschroefd of gespijkerd worden, anders schuift ie uit elkaar.
. Toognagels gaan er haaks ( ten opzichte van het bovenvlak) dooreen, schroeven en spijkers komen haaks op de las te zitten.

De beide schuine contactvlakken van de las zijn vermoedelijk niet mooi evenwijdig ten opzichte van elkaar. Is dat wel het geval dan zal één van de schuine kopkanten wat moeten bijgewerkt worden om de boel sluitend te krijgen. Het verdient altijd de voorkeur om zo juist mogelijk te werken, ook bij massieve houtbouw. De rest van je constructiewerk tot hier toe ziet er al top uit, alles sluit mooi aan, zou daarom op dit elan doorgaan, goe bezig zo.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dank voor je antwoord Tuoh, Het begint me alweer te dagen inderdaad, ik ben destijds wel begonnen met aftekenen van een sparing voor de spieën in 1 of 2 van de lippen, maar het ging afgelopen zaterdag zo hard dat we meters hebben gemaakt en dit totaal genegeerd hebben.

Maar idd, het gaat me tot nu vrij goed af en heb eigenlijk nergens concessies op hoeven doen dus ik haal het uit elkaar, maak de lip wat slanker en pas de spieën toe!

Tot zaterdag! :)

Edit: wat kan ik aanhouden voor maatvoering bij de sparing/spieën?
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Dikte van de spieën 30 à35mm, breedte verlopend van 30mm naar 20mm over een afstand van 200mm, dit geeft een flauwe wigvorm die zich muurvast laat slaan zonder gevaar op loswerken in de toekomst.
De sparing moet wel in beide delen komen te zitten, anders gaat het niet lukken:p Het is ook aan te raden om de sparingen iets te laten verspringen ten opzichte van elkaar, zo kunnen bij het aandrijven van de wiggen beide delen ten opzichte van elkaar wat verschuiven en de kopse naden mooi laten sluiten. Bij een mooi passende sluiting is een versprong van 2 à 3mm voldoende.
Gebruik voor de wiggen liefst hardhout, geen naaldhout, dat vervormd teveel bij het inslaan.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dank Touh, Dat de sparing in beide delen moet komen is me wel duidelijk ja :p

Als ik de spie 30/35mm maak, hoe breed maak ik dan de sparing? 50mm?
Ik kan me alleen niet visualiseren als ik 1 sparing iets verschuif tov de andere waarom het dan mooier aansluit, dan creëer je toch ook weer meer ruimte voor (meer) opening?

Uiteraard maak ik deze spieën en toognagels ook weer uit eiken
 

tuoh

Oud hout
Een schetsje dus, word alles wat helderder:p Je gaat in feite hetzelfde effect creëren als bij de versprongen boring voor een toognagel.

De ingedreven wiggen dwingen beide delen een andere kant op en daardoor gaat de verbinding onverbiddelijk dicht en op spanning komen te staan.

De breedte van de sparing word bepaald door de twee wiggen tegen elkaar te leggen, met de punt van ene aan de linkse kant en de andere punt rechts, dit op een zodanige manier dat gemeten van punt naar punt je minimaal de balkbreedte hebt. Als je nu de totale breedte van beide wiggen samen meet is dat getal de minimale breedte van de sparing.
De sparing is hier dus de vrije ruimte tussen de beide versprongen sparingen.
Beide wiggen moeten dus flink wat overlengte hebben, langs de breedste kant van de wig de meeste overlengte.
Ik neem die dingen altijd minimaal 100mm langer, en breek alle scherpe randen dat vergemakkelijkt het indrijven.

En nog een prentje van de versprongen sparingen.
IMG_0959.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ah tuurlijk, dat maakt het duidelijk...

Dus 2 spieën van 30cm naast elkaar leggen met de schuine kant tegen elkaar, totdat ze elkaar 20cm raken, en daar het midden van is de breedte van mijn sparing? op die overige 10 cm kan ik ze dan drijven?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jesseael

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
453
94
Haha! Je bent niet aan het meubelmaken toch? Ik vind 'm prachtig aansluiten voor wattie moet doen. De marketing noemt dat tegenwoordig "ambachtelijk". Als je wilt schroeven zou ik dat haaks op het vlak van de lange las doen.
Zelf heb ik de metabo al een jaar of 8. Prima zaag. Maar voor de rabat zal willekeurig welke zaag met een scherp blad voldoen. Eerst ff controleren op haaksheid na uitpakken en zagen maar.

Oeps... vanalles gemist....
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik heb een bevriende meubelmaker waar ik heel veel respect voor heb gevraagd of hij nog wat reststukjes eiken had liggen, Hij werd nieuwsgierig en vond het project hartstikke mooi, resultaat... ----> ik kan daar straks 8 wiggen ophalen :cool:
 

Spasta

Nieuw lid
29 jul 2014
3
0
Net het topic 'even' doorgelezen.
Leuk om de vooruitgang te zien/lezen.
Hoop ooit iets dergelijks te kunnen realiseren!

Keep up the good work.
 

Rikky

Actieve deelnemer
22 nov 2016
46
0
Ontzettend gaaf! En weer veel geleerd, want binnen nu en een x aantal jaar ga ik ook aan zoiets beginnen!
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Moet je zeker doen Rik! Het is zeker gaaf om te zien hoe de puzzel beetje bij beetje in elkaar valt! Ik heb het het hout vorig jaar Juni geleverd gekregen, en ben er eigenlijk alleen 's avonds en zaterdag mee bezig geweest maar het verveelt me nog steeds niet!

Zeker ook omdat ik maar gewoon een simpele kantoorbaan heb geeft dit veel voldoening

Gisteravond eindelijk tijd gehad om de spieën te maken:


IMG_14163.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Vandaag... na bijna een jaar van meten, meten, meten, zagen (want passen was niet echt te doen) staat het frame dan toch. eigenlijk wel vreemd, bijna een jaar lang 3/4 avonden + de zaterdag in de weer geweest voor iets dat je in een 'paar' uur rechtop zet, geen stapels hout meer langs het huis of in de schuur...

Moet zeggen dat het me echt niet tegen is gevallen, heb gelukkig ook geen concessies hoeven doen en alles is dus tot uitvoering gekomen zoals ik me had voorgesteld en daar ben ik uiteraard zeeeeer tevreden mee

Wat hierna volgt is het metselwerk, en daarna het dak...

En nu... mijn trots! en nog geen schroef gebruikt!

IMG_4295.jpg

IMG_4303.jpg

IMG_4316.jpg

IMG_4319.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_4320.jpg
    IMG_4320.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 701
Man wat een geweldig topic om te lezen dit! Ik ben afgelopen week zelf ook begonnen aan de voorbereidingen van een douglas tuinhuis/veranda/ schuur. Dit topic helpt echt wel met ideeën en tips!

Je mag tot nu toe echt wel trots zijn op het voorlopige resultaat!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.