Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 23 van de 32 EersteEerste ... 132122232425 ... LaatsteLaatste
Resultaten 221 tot 230 van de 314
    Hoi Jelte,

wellicht heb je straks wat stenen over en kun je een proefje doen.
    ik zie wel her en der wat metselbaarden, ik hoop dat dit nog "nat" is en je dit dus later uitgekrabt hebt zodat je later kan voegen.

nadat je steen dus is aangetrokken, krab je je voeg schoon.
    Murphy was een optimist!

Uiteraard Stuiver!

Ik moet nog 24 stenen metselen en dan ben ik klaar Alleen nog onder de 2 middelste staanders

Als proef heb ik wat voegen meegenomen van Raab karcher, Zijn gewoon echte voegen die je er in drukt.
    Metselbaarden zijn uiteraard verwijderd. in het achterste deel misschien niet zo netjes, maar daar komt isolatie tegen aan en deze word nog afgetimmerd.

IMG_15642.jpg

Tis denk ik niet te zien, maar als je door de verlengkabel kijkt, kun je een (monster) voeg zien liggen,
    Volgende week voegen en dan die week het dak maar is op

Dit bedoel ik, van die stripjes van beamix, die kun je er dan naast houden.

IMG_15652.jpg

Persoonlijk vindt ik de donkere voeg mooier. Steen komt er dan beter uit en is ook rustiger.

Even een vraagje over de dakconstructie, Want heb niet echt vertrouwen in m'n eigen ideeen, ik zet in midden een 15x15 stijl neer, deze schoor ik naar de liggers naar beide kanten, (ik kan geen pen eraan maken omdat ik dan recht op de pen van de staander zit)

Op deze stijl komt de ruiter (7.5x17.5) en is 5 meter lang.. Uiteraard schoor ik deze naar de stijl, maar hoe maak ik de verbinding tussen ruiter en stijl?
    De sporen (5x15) keep ik uit (visbek) en valt bovenop de ruiter dmv visbek, ook is hier iets een uitsparing voor een steigerplank gemaakt welke dient als ruiter.

De sporen vallen beneden in een ligger dmv pen gat verbinding, Plus een tellerkopschroef van 200mm lang,

IMG_9989.jpg

Is dit voldoende stevig, of zie ik iets over het hoofd?

Hieronder nog even een schetsje..

2018_06_14_09_35_19_doc08759620180614093359.pdf_Adobe_Reader.jpg

persoonlijk vind ik ook de donkere voeg het mooist.
    straks wordt je houten constructie ook grijs en heb je nog enigszins een contrast.

----

dakconstructie.
    je maakt het weer een beetje moeilijker dan nodig

makkelijkste weg is eenzelfde spoorconstructie op de kopgevels plaatsen.
    tussen beide kopgevelsporen je nokbalk, en de tussensporen kun je er stuk voor stuk tegenaan laten vallen.

je kunt ook op beide kopgevels een spant zetten en net onder de punt je nokbalk maken, dan vallen alle sporen op je nokbalk

de ruiter komt weer op je nokbalk...

dan kun je die 15x15 balk weer ergens anders voor gebruiken.kapje.jpg

voor m'n eigen ben ik toevallig in voorbereiding en wil ik het op deze wijze gaan maken.
    als dakbeschot ga ik oude vloerdelen gebruiken welke ik omdraai zodat de onderzijde er netjes uit ziet.
    aan de buitenzijde wil ik red cedar shingles gebruiken, maar dat terzijde.
    Murphy was een optimist!

Haha, ik werk graag moeilijk stuiver!
    Die 15x15 heb ik eigenlijk speciaal hiervoor aangeschaft, en heb nog wel genoeg hout liggen.

En ik heb geen kopgevelspoor, ja uiteraard wel, maar die begint niet exact op de hoek, begint 20cm uit kant ofzo, Ik heb de breedte van de veranda gedeeld door 60, en de laatste maat verdeeld...

Als ik constructief maar goed zit, dat iets meer of minder werk is maakt me niet zoveel uit.

Als je doelt op de verbinding tussen (priem)stijl en nokbalk, dan word in de opstaande priemstijl bovenaan een U- vormige uitsparing gezaagd waar de nokbalk invalt. De nokbalk zakt niet met de volledige breedte in de stijl, maar blijft er deels bovenuit steken (een 50mm) Bij de gegeven houtsectie's word de nokbalk op de plaats waar ie in de stijl zakt best wat verjongd. Aan beide zijden een 8 à 10mm uitfrezen zorgt er voor dat de "wangen" van de stijl voldoende sterkte overhouden. De sterkte van de nokbalk heeft niet te lijden van deze plaatselijke uitsparingen.
    De opstaande twee "wangen" van de priemstijl worden onder hoek gezaagd (hoek gelijk aan de dakhelling)
    De nokbalk kan nadien vast gezet worden met toonnagels, ééntje per stijl.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 15-06-18 om 10:33.

Tuoh, bedankt wederom! Dan kom ik er uit denk ik!
    De sporen kan ik gewoon inkepen en op de nokbalk laten valen? En is het verder nog nodig om een schoor toe te passen van priemstijl naar nokbalk?

En wat bedoel je precies met: "De nokbalk zakt niet met de volledige breedte in de stijl, maar blijft er deels bovenuit steken (een 50mm)" en iets verderop staat: "De opstaande twee "wangen" van de priemstijl worden onder hoek gezaagd (hoek gelijk aan de dakhelling)"

De nokbalk is toch degene die opstaat?
    Laatst gewijzigd door Jelte,89; 19-06-18 om 15:10.

Tussen minimaal één priemstijl en nokbalk moeten er altijd een paar schoren komen, welke priemstijl(en) maakt niet veel uit. Je kan de buitenste (houten puntgevels) voorzien van zo een ding, maar deze mogen ook enkel op de binnenste priemstijlen komen te zitten. Staan de spanten niet te ver uit elkaar, en is de nekhoogte niet te hoog, dan kan er ook een kruis komen te zitten tussen twee aangrenzende priemstijlen of spanten. Deze schoren zijn noodzakelijk in een klassieke daktemmer, maar waar, en in welke vorm, daar kan soms de "artistieke" vrijheid spelen Het oog wil soms ook wel wat fraais zien zitten in zo een stapel hout.

Sporen mogen ingekeept worden, maar echt nodig is het niet. Die dingen mogen ook koudweg op de nokbalk dragen.

Slechte schets van priemstijl en nokbalk. De stippellijnen duiden de inkeping in de nokbalk aan.
    IMG_1035.jpg

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten