Douglas Schuur/Veranda

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dank heren!

Het zal wel niet mee vallen van de week qua temperaturen.

Verder zint het me nog niet echt... als ik overdreven hard aan een staander 'schud' dan zit er wel ietsjes (millimetertje) beweging in. of maak ik me druk om niks?
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Heb je alle toognagels er al in geslagen?
Bij mij zit er nu al geen mm beweging meer in , als je alle toognagels erin slaat dan zou alles naar elkaar toe moeten trekken waardoor alles star wordt. Is dit niet het geval dan zou het kunnen komen door ontbreken van windverband/korbeel op een essentiele plaats.
 
P

Pel

Guest
Dank heren!

Het zal wel niet mee vallen van de week qua temperaturen.

Verder zint het me nog niet echt... als ik overdreven hard aan een staander 'schud' dan zit er wel ietsjes (millimetertje) beweging in. of maak ik me druk om niks?

Het voordeel van bouwen met hout is dat het mee geeft, als het niet mee beweegt heb je kans op breuk, niets om je druk om te maken.

Groet Pel.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dank Pel!

Overigens haal ik straks het restant van de vellingdelen op, zodat ik het deel onder de veranda dicht kan maken, dan spinvlies, tengels en panlatten en gootbeugels en dan kunnen we hopelijk deze week nog de pannen leggen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dakkie klaar zover...
Even kijken hoe het gaat anders vanavond het spinvlies erop, en een beginnetje maken aan de tengels e.d.





IMG_16278.jpg

IMG_16273.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Na even een paar dagen gevlucht te zijn voor de zon en lekker afgekoeld in Zeeland hebben we zaterdag de pannen gelegd aan de voorkant!

IMG_16583.jpg

IMG_16585.jpg

IMG_16595.jpg
 

pipo1000

Nieuw lid
18 okt 2017
9
0
Heel mooi gemaakt, maar ben ik de enige die de schuur wat groot vindt voor de afmeting van de tuin en de ruimte rondom?
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
Nee hoor, vanaf de grond zie je dat helemaal niet, gewoon je eigen stukje paradijs.... :eek:
 

Fredje_Bergsma

Nieuw lid
1 jan 2018
11
0
Ziet er echt mooi uit, top!
Een vraagje, wat voor soort spinvlies heb je gebruikt? Mijn 'buitenverblijf" is een deel overkapping en een deel tuinhuis. Is het dan ook handig om dit te gebruiken?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ja hoor, dat kan zeker Fred... het is een 120gr variant, en ik vind het gewoon een iets fijner gevoel dat vocht niet meer in/op de constructie kan komen, ook met slagregen of stuifsneeuw blijft het er iig op liggen en loopt het naar beneden.

Idd Roel! Ben er harstikke trots op... en groot. Tja geen idee, tis zo’n beetje 23 meter vanaf de woning...
 

Rikky

Actieve deelnemer
22 nov 2016
46
0
Heel mooi, alleen is het vertekend of staat de voet onder 2e rechtse staander scheer onder de staander?

Verder echt schitterend!
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Een heel stevige constructie, een paar millimeter beweging stelt niets voor.

Maar links, dan nu nog wat pannen doormidden zagen? Of een brede windveer? Misschien moet je alle pannen een beetje oprekken, dus beter verdelen, komt het toch precies uit. Maar ja, dat kost wel een paar uurtjes op het dak. Tweedehands Muldenpannen?
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Klopt, links komt er nog een afgeslepen pan, aan weerszijde 12cm windveer en dan is het dak weer symmetrisch

Gisteravond de goot eraan gemaakt en de onderste pan gelegd.


IMG_16617.jpg

IMG_16610.jpg

Heb ik nog wel een vraagje over de bevestiging van de planken in de tip, dit zijn gewoon planken van 200mm breed die over elkaar vallen. (ongeveer 40mm)
Net als dit:

$_84.JPG


Spijkers of schroeven? Uiteraard RVS maar op welke locatie en bolkop neem ik aan ivm het beschadigen/inwateren van het hout?

Dezelfde vraag eigenlijk voor de binnenkant van de veranda... deze werk ik aan de binnenkant verticaal af met zwart gebeitste planken met een halfhout verbinding... hier zat ik over na te denken om hiervoor messing bolkop nagels te gebruiken omdat me dat mooi lijkt staan. achter de planken zit een frame van 5x7's en daarachter weer (de buitenste schil dus) potdekselwerk. De planken aan de binnenkant hebben dus geen constructieve functie en zullen maar iets nat worden door slagregen.

Doen of niet doen met die messing nagels?
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
ik zou wel kiezen voor RVS bolkop. Ik woon aan de kust en zelfs pruts RVS roest hier.
in jou omgeving kun je dit beter inschatten. neem aan dat je ook hier Douglas toe past.

zoals je stelt, blijf in de oude stijl en pas dus die bolkop toe. tot heden heb je geen reden laten zien om aan jezelf te moeten twijfelen.
houdt wel voldoende ruimte voor de werking van het hout, aangezien het steeds populairder wordt merk ik dat het steeds minder goed teruggedroogd wordt. douglas vind ik sowieso gauw splijten zonder zelfborende schroeven.

voldoende 2&3'n toepassen voor een knappe hart op hartafstand is ook niet onverstandig. dan blijft het geheel veel strakker.

als je overigens echt de oude stijl wilt uitvoeren zou je kunnen overwegen om ook nog een waterbord toe te passen (windveer staat verticaal langs de pan omhoog en het waterbord ligt als het ware op de pan.
(vroeger een goedkope methode om het dicht te krijgen zonder de dure kantpannen te hoeven kopen)

verder zie ik je ruiterbeugels nog niet zitten.
en ik zou adviseren een ventilerende nok te maken. (Monier ventilerende ruiterrol google'n, deze werkt erg fijn)
overweeg je nokvorsten te schroeven ipv nokvorstbeugels toe te passen (rvs 4,5x65 met ring zijn apart verkrijgbaar in de ijzerwarenhandel) dit is ook weer een persoonlijk dingetje...
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik zie het al... komkommertijd in de bouw, ook hier, genieten van de vakantie :) even tijd voor de vrouw en het gezin. wel nagenoeg klaar met de frames (5x7's) voor de wanden. dakpannetjes zijn mooi schoon na wat regen en hebben zich mooi gezet na wat wind, Tijdens het leggen kwamen we erachter dat ik destijds 2 verschillende types oude mulden op heb gehaald, (ooit een keer in het donker opgehaald en jekenthetwel) opzich niet heel erg, en de passing is er ook wel, maar de ene is meer oranje en ook een fractie langer, en juist dat langer kan gewoon niet , na 5 lagen komt dan de panlat niet meer uit, dus dat mixen werkt niet.

Enfin, voorkant klaar en toen ingeschat dat we achter wel met het andere type verder konden, prima.. maar na 150 dakpannen gelegd te hebben bleek dat de rest van de pallet weer die 'ene' andere te zijn. (vatten jullie het nog? :p) nou ja... geen probleem, ik bel wel even met dat vrouwtje, of ik ze nog kan wisselen... was uiteraard geen probleem, maar..... ze heeft alleen nog die 'ene' andere wat ook op de voorkant liggen :D :D :D

Dus 2 uurtjes arbeid verknooid en weer even pannetjes wisselen, maar goed, nu hebben jullie wel een mooi verhaal om de komkommertijd door te komen :)

Dank Stuiver voor je toelichting, uiteraard gebruik ik RVS nagels, ruiterbeugel weer niet omdat de sporen oversteken op de nokbalk, dus de ruiterbalk is in de sporen geschroefd. Al het hout is voorgeboord, en hoewel ik de kantpannen heb, gebruik ik ze niet... vind windveren/waterbord veel mooier...

Nokvorsten heb ik al liggen, en schroef ik inderdaad, Met ruiterrol bedoel je nokvorst? die heb ik, weliswaar de Raab karcher variant maar schijnt hetzelfde te werken, met zo'n kleefstrip aan beide zijden...

Zoals ik zei, het framewerk voor de wanden is klaar, moet alleen nog wat staanders plaatsen om de maat wat te verdelen, maar had zaterdag wat hulp, dus vond meters maken en sjouwen/vasthouden met 2 man wat belangrijker dan straks een extra staandertje maken in mn uppie wat belangrijker... :) :p

Even kijken wanneer vrouwlief me weer zat is, zodat ik weer een dagje kan bouwen :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.