Huwelijks cadeau

Voor mijn schoonouders die binnen kort 50 jaar getrouwd zijn......

IMG_20170207_190359[1].jpg

Het idee, globaal getekend. Onderzijde wordt vlak.

IMG_20170207_191527[1].jpg

Het gekozen stuk hout is Rododendron (Rhododendron ponticum).
Vorig jaar dode tak gevonden doorsnede 10-12 cm lengte 30-35 cm.

IMG_20170207_220256[1].jpg

Na een goed uur gutsen en snijden. Drie bloemen met meerdere bladeren.
de bloemen staan niet in lijn maar verspringen.

IMG_20170207_220314[1].jpg

De bedoeling is om zo veel mogelijk diepte te krijgen.
Ook wil ik proberen het schors deels te behouden. Bijzonder, dun geschilferd rood-achtige schors.

IMG_20170207_220335[1].jpg

Ondank dat de Rododendron een traag groeier is is het hout niet bijzonder hard. Mooi helder van kleur met duidelijke nerven die iets donkerder zijn.
Snijd makkelijk en breekt niet snel af.
De oude tak afzettingen die zichtbaar zijn wil ik schoon maken van binnen,( guts ) en verder niets aan doen.

Voortgang volgt zo spoedig mogelijk. Moet voor 10 maart gereed zijn :cool:.

Gr Edwin
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Edwin,
rhododendron; dat is bijzonder om te gebruiken voor een houtsnijwerk! Ik heb nooit eerder gelezen/gehoord dat iemand dat gebruikte. Ik ben benieuwd naar je vorderingen en ga het volgen.
Groet,
Frans
 
Vanmorgen maar binnen gaan zitten, brrr koud in de schuur.
Verder met de bloemen,


In de video's kun je goed zien dat mijn linker duim net zo belangrijk is als mijn rechterhand. Hier mee bepaal ik de diepte en druk. Ook zorgt hij er voor dat de snede niet te ver gaat. Om de bloembladen hol te maken gebruik ik het mes ipv een guts omdat de bloembladen taps toe lopen en tevens dieper eindigen.


Heerlijk als je lekker binnen kunt zitten. :cool:


Gr Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Precies wat Dulcimer zegt, rodondendron, ik heb 't niemand eerder zien gebruiken, te gek hoor!
En ik moet zeggen; het snijwerk ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
Succes.
 
P

Pel

Guest
Die rododendron, steek zich toch goed zo te zien Edwin, mooi vast hout lijkt mij zo altijd verrassend als je een uitzonderlijke niet direct voor de hand liggende houtsoort gebruikt. Ook mooi om de schors op plaatsen laten zitten, hoe behandel je de schors zodat die er na verloop van tijd niet afvalt, of blijft die nu al mooi vast zitten?

Groet Pel.
 
Weer wat gedaan deze week.
Besloten om alleen de bloemen en bladeren te schuren en de rest niet. Kijken of ik dat nu wel kan :cool:

Het geheel 2 x in de danish oil gezet en de niet geschuurde delen weer uit gewreven.
De bedoeling is dat straks na de 3e keer deze meer glanzend worden als de rest.
Vanavond de meeldraden vast gelijmd. eerst een gaatje en daarna deze vol met druppeltje lijm en de stukjes noot er in priegelen.
IMG_5968.jpg

IMG_5969.jpg

IMG_5970.jpg

IMG_5971.jpg
Het schors behandel ik verder niet, zit na het oliëen nu vast en laat niet los.
Het hout kleurt nu warmer maar dan komt ook door het gebruik van een andere camera dan bij de eerste serie foto's.

Gr Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only
P

Pel

Guest
Het is heel mooi geworden Edwin, vooral nu er olie op zit kleurt het hout mooi en komt de hout tekening er uit, het is een heel appart huwelijk cadeau.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.