Tafel maken in "de buitenlucht"...

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Mannen, goedenavond. Ik heb een vraag, en ik hoop geen stomme :) ik wil een eiken tafel gaan maken van 2,80 x 1,10... nou ben ik in het bezit van een schuur, heb redelijk werkruimte, maar niet voor een tafel van dat formaat. Schuur is overigens niet verwarmd. Het is een houten bijgebouw. Aan die schuur heb ik een overkapping van 4 bij 5 ongeveer die aan 1 zijde open is. Kan ik het tafelblad in de overkapping bouwen, lijm drogen, nabewerken, noem maar op. Of is het met dit weer (hoge rlv) niet verstanding, ondanks ik gedroogd eiken gebruikt. Kan de hoge luchtvochtigheid nadelig effect hebben op het (gedroogde) eiken? Nogmaals, hoop dat de vraag niet dom is, kom zelf uit de metaalbranche en doe dit puur voor de hobby er een beetje bij ;)
Fijne avond allen
 

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Ja ok, was ik al bang voor. Onder de overkapping is het natuurlijk 100% droog, alleen zoals nu zal het daar dezelfde luchtvochtigheidsgraad als buiten aannemen (nu bijv 91%)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een goed meubel is zo geconstrueerd, dat het de schommelingen in luchtvochtigheid op kan vangen. Een tafelblad hoort ook zo bevestigd te worden, dat het uitzetten en krimpen, dat geldt ook voor laden, deurtjes een kastconstructie etc.
Dus het zou mogelijk moeten zijn, maar het is niet aan te raden. Heb je niet de mogelijkheid het hout, of een deel wat je klaar hebt, zolang in huis te bewaren? Op een manier, dat je alleen het hout waar je op dat moment aan werkt in de schuur of onder de overkapping hebt?

jaap
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
dat is zeker geen domme vraag!
je hout zal vochtigheid opnemen en vervormen, wanneer het daar staat. wanneer je het naar binnen brengt zal het weer drogen en terug in de andere richting vervormen. dus iets recht zal krom worden, je bewerkt het hout zodat alles recht is, en wanneer het terug naar binnen gaat wordt dat dan toch weer krom!
bij verlijmde dingen zoals snijplanken in kops hout leidt dit tot breuk.
ik dacht dat vooral de kopse kant van het hout het vocht absorbeert, en ik heb al gezien dat de kopse kant in een soort was wordt gezet om de vochtigheidsgraad te stabiliseren. misschien dat je kan helpen.
 

033hout

Actieve deelnemer
27 jan 2017
34
0
Ja, enige optie die ik heb is de voorbewerking onder de overkapping te doen. En het in elkaar zetten op zolder.... maar het is nogal een groot blad, dus probeerde een manier te verzinnen dat ik niet heen en weer hoef te sjouwen steeds, hahaha.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
kun je de situatie beter/precies toelichten, wellicht wat foto's van de plaats delict

Ik heb zelf een eettafel 110x220 gemaakt uit samengesteld hout, deze heb ik binnen in de huiskamer gelijmd, vlak gefreesd, geschuurd en gelakt
Daarna op de oude tafel gelegd tot het onderstel klaar was
Op zich is een eettafel een redelijk simpel ding dus hoeft het niet heel lang te duren voor deze klaar is

Misschien kun je daar iets mee ?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zoals al eerder gezegd, bewaar je hout op de plek waar de tafel komt of op een plek die daar qua temperatuur/vochtigheidsgraad op lijkt.
Elke keer als je een onderdeel gaat doen bijv je onderstel neem je die delen mee naar buiten die je kan doen op dat moment dus je doet bijv de poten en dan de liggers.
Je legt de delen na de bewerking weer terug en als je je hele onderstel gaat verlijmen doe dat dan bijv op zolder of je legt de poten even een paar dagen onder de bank in de huiskamer, je past nog even voor het lijmen of alles goed en netjes recht is.
Eventueel een kleine nabewerking.
Maak dan je blad met de lamellofrees, domino, deuvels, dat doe je onder de overkapping, nummer je planken en neem het weer mee naar binnen en daar verlijm en klem je planken (jaarringen om en om!) als heel blad en zet het bijv voor een nachtje tegen de muur in de huiskamer met klemmen, lijmresten na het klemmen meteen verwijderen dat scheelt een stuk in het schuren, volgende dag maak je het los, het schuren doe je weer buiten,.
Als je blad en onderstel klaar is ga je het op de plek waar het komt te staan monteren en je tafel staat in volle glorie daar waar die moet staan.
Vooral planmatig werken is altijd belangrijk maar ook zeker in dit geval.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.