Badkamermeubel in MDF

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Hallo,

Ik zou graag mijn badkamermeubel zelf maken in groene mdf, en nu had ik graag van jullie gehoord of dit een goed idee is, aangezien zelfs groene waterbestendige mdf problemen zou geven in vochtige ruimtes. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Een andere optie is eventueel zelf een badkamermeuble maken in eik (zoals engineer gedaan heeft met zijn tafel, overigens knap werk). Misschien heeft iemand van jullie een bouwplan of advies hierover?

Alvast bedankt

Frank
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Beste Frank,

Naar mijn mening is het vooral van belang hoe je het meubel afwerkt. Immers badkamermeubelfronten in de handel worden veelvuldig van MDF gemaakt.

Een mogelijkheid is om het meubel te voorzien van enkele laklagen die het materiaal afsluiten van vocht.

Afplakken met HPL/melamine+kantenband wordt ook wel gedaan, hou er wel rekening mee dat je een geschikte lijmsoort gebruikt.

Tja, echt hout heeft nou eenmaal altijd iets... Maar ook dan is de afwerking van belang!
 
A

Athanor

Guest
Hallo Frank,

Ik heb voor onze badkamer een meubel gemaakt van groene MDF. Dit meubel doet inmiddels 10 jaar dienst zonder een greintje problemen met vocht. Nu is de badkamer relatief droog door vloerverwarming en ventilatie, dus dat kan een voordeel zijn. Maar het meubel houdt zich goed zoals je op bijgaande foto's kunt zien.

groet van Fons





Attached files
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dank voor de reacties. Je meubel ziet er inderdaad heel mooi uit hoor Fons.

Bij ons zou ventilatie geen probleem mogen zijn, dus ik denk dat ik het er mij toch maar ga aan wagen.

Kan je misschien iets meer vertellen over je werkwijze, afwerking en dergelijke?

Bedankt!
 
A

Athanor

Guest
Dag Frank,

Het is alweer 10 jr. geleden dat ik het meubel maakte, daarom heb ik de details niet meer zo paraat. Ik heb indertijd bij de aannemer de platen op maat gezaagd en in de badkamer het meubel geassembleerd. De MDF is in de grondverf gezet, geschuurd en daarna met een watergedragen matte verf afgewerkt. Voor de kanten van de plaat die op de hoeken koud tegen de andere plaat werden geschroefd moest ik nogal wat plamuur en schuurwerk verrichten. De bladen zijn van gelamineerde grenen meubelpanelen gemaakt. De spiegels op basis van kartonnen mallen door de glaszetter laten aanbrengen.

Ik heb er geen tekeningen meer van, maar ik herinner me dat ik nogal wat moest puzzelen voordat ik alle losse onderdelen had uitgekiend.

Succes met je project!
Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.