afwerken pot

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
hallo
op aanvraag van een vriendin ben ik bezig met het draaien van grote pot dit lukt goed maar de vriendin wil dat de pot zeer glanzend word afgewerkt heeft iemand hier de ideale oplossing voor alsook de bewerkingsmethode met vriendelijke groeten
malefe
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Voor een hele snelle super hoogglans afwerking gebruik ik Friction-polish van Rustin. Het geeft wel iets verkleuring bij lichte houtsoorten maar ik heb nog geen ander produkt gezien waarbij je zo snel resultaat hebt. Opbrengen met een doek of kwast, draaibank aanzetten, 1 minuutje met een poetsdoek ertegenaan en klaar ben je. Direkt droog en klaar voor gebruik! Ik zou alleen niet de binnenzijde van de pot er mee behandelen als er voedsel in gaat, het zijn volgens mij geen vitaminen...

hier een linkje: http://www.memenco-europe.com/danish-oil.html

mvg
Patrick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Zaag.
Afwerking begint met schuren, schuren en nog eens schuren: oplopend van b.v. korrel 80 tot b.v. korrel 800. Bij heel dichte houtsoorten kun je nog verder gaan. De machine op langzame toeren laten draaien.
Daarna gebruik ik shellac schuurpasta (schuurt en vult poriën): opbrengen met doek en gelijkmatig verdelen- vervolgens machine op b.v. 600 toeren, doek (zonder kunststof erin) er tegenaan en utipoetsen - vervolgens shellac hoogglans aanbrengen en poetsen herhalen - voor een nog gladder resultaat dit proces geheel herhalen (schuurpasta en hoogglans.
Een andere snelle manier is na het schuren 2x hoogglans glitsa parketlak aanbrengen laten drogen en daarna bij draaiende machine zonder druk opschuren met staalwol 0000. Daarna afwerken met een goede meubelwas en uitpoetsen.
Voor de binnenzijde gebruik ik hetzelfde procede of voedselveilige tungoil. Komt er een vaas in, dan ook de binnenzijde afwerken anders verpest eventuele condens het hout van binnenuit.
En zo zijn er nog wel een paar manieren.
Zeer nuttige informatie vind je op: http://www.rons.biz.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
:D ...En uiteraard begint en goede afwerking met schuren... maar ik denk dat de starter van dit topic dat wel door heeft

Die truc met Glitsa klink trouwens wel interresant, die ga ik aankomend weekend eens proberen, ben zeer benieuwd!

Patrick
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
hallo
alvast bedankt voor de reacties en ik ga hier enkele van uitproberen niet op men pot maar eerst op een kleiner werkstuk.
de pot zal niet gebruikt worden voor voedsel;
groeten malefe
 

Arthur v V

Nieuw lid
4 nov 2010
19
1
voor snel glans kan je ook celluloselak gebruiken, niet echt arbo, maar is in een half uurtje of sneller nog droog. Laagje en dan heel fijn staalwollen weer laagje tot je een beetje een laagdikte hebt en dan met commandant oppoetsen. dat gaat wel glimmen!
Zorg wel dat er geen staalwolprut in je lak komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.