wolspinnen is ook vezeltjes draaien ;-))

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Jaap vroeg me of ik wilde laten zien wat ik zoal maak
van wat ik vroeger maakte heb ik geen fotoos - was ook niet iets dat ik nu zou willen laten zien
vanwege mijn passie voor - en dagelijkse bezigheden met - wol en wolspinnen, ben ik uiteindelijk weer gaan draaien....
een voorbeeld van een Spinkamer spintolzie je op de bijlage bij dit bericht.
Er staat ook een handhaspel waarvan het middenstuk een ander handig spinhulpstuk is.
Met dat middenstuk (een nöstepinne) kan je bolletjes maken, die je dan weer kunt gebruiken voor het twijnen van je draad.

Ik ben dus zelf erg vaardig op het spinnewiel (2 x nederlands kampioen) maar omdat ik mijn eigen werkstukken ook wil verkopen, heb ik dit jaar met mijn eigen spintollen meegedaan aan dat kampioenschap - en dat viel niet mee......dwz: het spinnen ging best, maar om er uberhaupt te worden ingeschreven heb ik heel wat moeten soebatten! Men dacht dat een spintolspinner geen concurrent zou kunnen zijn voor een spinnewielspinner....wel: I proved them wrong!
Ik werd overall 4de in een veld van 60 deelnemers, natuurlijk met twee speciaal voor dat doel gedraaide spintollen (een voor dik onderdeel en een voor dun onderdeel). Ik was zenuwachtig en daarom denk ik dat ik volgend jaar wel een beetje beter kan. Wie weet? De winnende tolstaat nog niet op de foto, maar zal ik ook nog proberen te uploaden deze week. Uiteindelijk ga ik mijn eigen spinnewiel maken: ontwerp ben ik al mee bezig. De moderne technieken voor spinnen zouden jullie verbazen. Er zijn in de loop van 35 jaar totaal andere inzichten gekomen over het bedienen van een spinnewiel. Vroeger diende de mens zijn lichaam in te zetten om een snellere doorstroom van te draaien vezels te krijgen (of een hogere draaisnelheid, wat bepaald niet hetzelfde hoeft te zijn), maar tegenwoordig stel je gewoon je spinnewiel op een andere manier in zoda je die hoge snelheid bij hetzelfde traptempo ook krijgt. Net als met een fiets: gemakt dient de mens - hoewel, op het moment dat spinnen van wol elektrisch moet gaan gebeuren, dan haak ik af ;-))


groetjes
Betty

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.