Matteriaal voor keukendeurtjes

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Aangezien de folie van mijn huidige keuken begint los te laten, overweeg ik zelf nieuwe deuren te gaan maken. Ca 17 objecten 5,5m2.

Aangezien (laten) spuiten een kostbare zaak gaat worden ca 2000,- is mij verteld bij een interieurspuiterij, overweeg ik deuren in HPL, bv Resopal in eiglans.

Nu merk ik dat fabrikanten van keukens wisselend MDF of spaanplaat gebruiken, multiplex hoor ik echter (nog) niet. In geval van MDF zou ik voor watervaste kwaliteit gaan, maar welk materiaal is eigenlijk het meest stabiel?

Ik merk aan de huidige 9 jaar oude MDF+folie deuren, dat deze allen nog behoorlijk recht zijn (1<mm) muv vd deur waar een plintboiler onder licht, dat kastje is iets warmer en staat ca 4mm open.

Door de jaren heen heb ik de nodige klus en modelbouw ervaring, maar met HPL heb ik nog niet gewerkt. MDF heb ik vaker gebruikt, oa voor vensterbanken en gordijn/licht koven, dat gaat goed mits er geen vocht bij komt. Goede multiplex lijkt me stevig, maar ik heb nog nergens gelezen dat iemand daar keukendeurtjes van maakt?

bvd,
René
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat je het hier niet leest wil niet zeggen dat het niet gebruikt wordt.
Het is vaak een kostenkwestie voor de klant.
Al die plaatmaterialen die u noemt kunnen. Hoeft niet perse V313 (vochtwerend).
Als je het gaat beplakken sluit je toch alles op.
Een goede kwaliteit spaanplaat hoeft niet perse slechter te zijn dan een minder kwaliteit MDF.
Het meeste wordt voor hpl deuren mdf gebruikt. Bij goede kwaliteit dan.
Het kast beslag is daar een belangrijkere factor in, icm met de juiste schroeven.
Dat werken van die deuren blijf je toch houden, daar waar temperatuurverschillen zijn.
Dat sluipt er geleidelijk in.
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het meeste wordt voor hpl deuren mdf gebruikt. Bij goede kwaliteit dan.
Het kast beslag is daar een belangrijkere factor in, icm met de juiste schroeven.
Dat werken van die deuren blijf je toch houden, daar waar temperatuurverschillen zijn.
Dat sluipt er geleidelijk in.

Mbt het werken denk ik dat ook, het is eigenlijk alleen het deurtje vh warme kastje wat 'krom' is, de rest nauwelijks. De 91cm hoge bovenkast deuren zijn met 3 hettich potscharnieren geplaatst, de 65cm hoge onderkasten met 2. In principe wilde ik de scharnieren hergebruiken, ze lijken goed en ik weet niet of Blum zomaar past op het bestaande korpus.

Wat bedoel je met schroeven? nu heeft men een soort nylon plug in de MDF deuren geplaatst (scharnier) en daar een spaanplaat schroef in gedraaid. Mijn ervaringen met schroeven in MDF zijn niet heel best, voorboren misschien of ook pluggen gebruiken?
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Misschien ben ik al te laat voor dit topic, maar toch. Bij dik MDF merk ik altijd dat het aan de buitenkant vrij hard en glad is, maar naar het midden toe lijkt het vaak meer op 'poederkarton'. Door de zachtheid kan het in het midden gemakkelijk beschadigen. Zou het daarom een goed idee zijn om twee platen van bijvoorbeeld elk 10 mm dik op elkaar te lijmen?
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
bij keukenrestauratie zie je soms ook dat de folie verwijderd wordt en daarna alles gespoten. dat is wellicht economischer dan alles opnieuw te maken. zelf heb ik ervaring met betonplex, maar toen ik dat ging bekijken werd mij ook multiplex met eierschaallaagje geadviseerd als materiaal voor meubels. het is in feite een dun laagje (0.8mm) aan beide kanten met hpl laagje. zoiets als op de foto...

Berken-multiplex-kever1.jpg
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Overleg met een interieur/keukenbouwer heeft mij ook bevestigd dat vochtbestendige MDF de beste oplossing is, zowel voor lakken als HPL (~Formica, Resopla, etc..) Ik heb ondertussen heel wat tijd gestoken in het zoeken naar HPL, maar het is voor een particulier zonder een stapel fatsoenlijke stalen, niet mogelijk een goede keuze te maken qua kleur en structuur. Wit tinten en structuren qua toplaag moet je gewoon zien en dan nog moet ik de rest vh keukenblok toch schilderen, dus dan maar alles lakken.

Ik heb daarom zojuist 22mm Medite watervaste MDF besteld en ga het geheel lakken. Ik ga de oude deuren zeker niet hergebruiken. Om te beginnen zijn er een paar een beetje krom, ten tweede zijn er 2 zodanig geconstrueerd dat een nep lade front op de deur is bevestigd, met slechts 4mm opening, waar je de oude folie nooit goed weg krijgt of kunt spuiten/lakken. Daarnaast maak ik vd gelegenheid gebruik om de keuken op een paar punten aan te passen, meer laden ipv deuren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.