Lamellos, deuvels of iets anders?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Langszaam aan naderen de deurtjes en ladefronten van m'n keuken hun voltooing. Het volgende project zijn de lades, en daarna komen de kasten zelf aan de beurt. Voor die laatste heb ik een vraag. Het duurt nog wel even voor ik daar aan toe ben, maar het spookt nu door mijn hoofd.

Het worden hele simpele boxen van massief eiken meubelplaat. Dus gewoon twee zijkanten en een bodem en top die daar tussen zitten. Voor de achterwand wil ik een groef in de 4 delen frezen en daar 15mm multiplex in lijmen. Ik zit nu met de vraag wat de beste methode is om de zijkanten aan de bodem en top te bevestigen. Hier komt kops hout samen met langshout, dus geen ideale lijmsituatie.

Zijn lamellos of deuvels sterk genoeg? Ziet er zo iel uit. Ik heb de Norm Abram videoserie over een keukenbouw weer eens bekeken. Hij gebruikt rabets (nederlands woord?). Maar hij gebruikt dan ook multiplex waarbij je tenminste nog lagen kops en langshout afwisselt, dus toch wel een goede lijmverbinding krijgt. En het frezen van zulke rabets is een hele klus als je niet zo'n mooie zaagtafel hebt. Kijk ik naar de Ikea bouwpaketten die zitten vaak alleen met een paar speciale schroeven in elkaar en dat blijft ook wel een tijdje stevig.

Dus wat is een simpele maar stevige verbinding om twee planken haaks aan elkaar te verbinden?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Seek,

je hebt het antwoord al gegeven, kies voor deuvels of domino's, beide zijn zeer geschikt voor de samenbouw van keukenkasten.
Ook de lamello voldoet, maar deze is iets lastiger in gebruik bij de montage.
Voor de blinde zijkanten kan je zelfs kiezen voor schroeven, deze zijn na inbouw toch onzichtbaar.
Zoek de oplossing niet te ver, bovenstaande oplossingen hebben hun nut al heel wat jaren bewezen.

Ps: een rugpaneel van 10mm dikte is al meer dan voldoende, dikker hoeft echt niet.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Lamellos moeilijker? Het leek me juist heel makkelijk, maar ik heb er nul ervaring mee. Deuvels zijn wat lastiger om netjes te boren. Daar zou ik een mal voor moeten knutselen. Wat ik wel gedaan heb met simpele constructies is eerst een paar schoeven of klemmen om de boel op z'n plaats te houden en dan van buiten af boren en zo de deuvels op z'n plaats te krijgen. Dat kan natuurlijk alleen als het uiterlijk er niet toe doet. Bij 90% van de verbindingen bij de keuken is dat het geval. Misschien ook een idee. Ik ben in elk geval blij dat ik het gewoon simpel kan houden.

Die 10mm achterplaat is ook een goed idee. Ik had Norm Abram nog in gedachten, die gebruikt 3/4" plaat als achterwand :eek:
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Beste, ik heb onlangs een domino-frees van festool aangekocht en maak hier nu de meeste verbindingen mee, ik krijg hier als amateur houtbewerker zeer mooie resultaten mee en moet ook vermelden dat de machine gemakkelijk in te stellen is, ook voor dunnere plaatmaterialen.
Ik was eerst van plan om een lamello te kopen maar zag er teveel mee misgaan op school.
Hieronder enkele foto's van de roomdivider die ik vandaag geplaatst heb en een foto van een volgend project dat ik ook met domino's ga verbinden.

Mvg, Kris

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
berke zei:
Beste, ik heb onlangs een domino-frees van festool aangekocht en maak hier nu de meeste verbindingen mee, ik krijg hier als amateur houtbewerker zeer mooie resultaten mee en moet ook vermelden dat de machine gemakkelijk in te stellen is, ook voor dunnere plaatmaterialen.
Ik was eerst van plan om een lamello te kopen maar zag er teveel mee misgaan op school.
Hieronder enkele foto's van de roomdivider die ik vandaag geplaatst heb en een foto van een volgend project dat ik ook met domino's ga verbinden.

Mvg, Kris

Wat een mooi hout! Wat is het en hoe kom je er aan als ik vragen mag?

Groeten Thom
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Inderdaad, wat tuoh zegt. Blinde zijkanten schroeven en de overige met lamello's. Achterwand zou ik er ook op schroeven. Als je de achterwand goed haaks zaagt, hoef je ook niet meer na te meten of dat deze haaks is.

Kasten koppelen met koppelbouten of met een schroefje in het schanier.

Succes!
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
TH0M zei:
berke zei:
Beste, ik heb onlangs een domino-frees van festool aangekocht en maak hier nu de meeste verbindingen mee, ik krijg hier als amateur houtbewerker zeer mooie resultaten mee en moet ook vermelden dat de machine gemakkelijk in te stellen is, ook voor dunnere plaatmaterialen.
Ik was eerst van plan om een lamello te kopen maar zag er teveel mee misgaan op school.
Hieronder enkele foto's van de roomdivider die ik vandaag geplaatst heb en een foto van een volgend project dat ik ook met domino's ga verbinden.

Mvg, Kris

Wat een mooi hout! Wat is het en hoe kom je er aan als ik vragen mag?

Groeten Thom

Het is zebrano-hout, heb ik gekocht van een meubelmaker die er mee ophield, heb er ook al een mooie tafel van gemaakt van 2 bij 1m.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zeker mooi hout! En die dominos lijken me ook wel handig maar ver boven het budget.
 

tuoh

Oud hout
tuoh zei:
Hallo Seek,

Ook de lamello voldoet, maar deze is iets lastiger in gebruik bij de montage.

De lamello's frezen en aanbrengen is inderdaad een fluitje van een cent, maar je zal ondervinden dat bij het monteren van een kast deze maar staat te wankelen zolang er geen klemmen opstaan, je hebt drie handen nodig om de kast te lijmen en te fixeren.
Bij gebruik van deuvels of domino's staat de gelijmde kast al stevig ineen( zonder klemmen), je kan ze desnoods draaien en keren zonder dat de delen terug uit elkaar vallen, en dat is een groot voordeel.

Voor de rest, geen kwaad woord over de lamello :D


Mvg,

André
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
het kan er aan liggen dat ik er niet mee kan werken, maar ik vind zulke klemmen ondingen.
zelf gebruik ik vaak een spanband met een klosje op de hoeken van de kast.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb mijn keuken ook zelf gemaakt. Ik heb de kasten ook gewoon geschroefd, zonder deuvels, lamello's of wat dan ook. Als de achterkant er tegen staat is dit voldoende stevig. De zichtbare zijkanten zijn bekleed met MDF. Deze platen zijn lang de binnenkant van de kast geschroefd. Achterkant is dunne plaat. Weet de naam niet, maar is zo een plaat die maar enkele mm dik is en een gewafelde achterkant, zichtbare kant is melanine. Voorboren van de schroefgaten is gedaan met een mal.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik maak dergelijke kastverbindingen met lamello.
Voorheen met de Ferm, daarbij viel de zaak inderdaad uit elkaar. Maar sinds ik een betere lamellofrees heb (Bosch) heb ik hier geen last meer van. De verbindingen moet ik zelfs met een kunstof hamer zachtjes in eklaar kloppen.
Als ik een kastje in elkaar heb, schiet ik er met de tacker een paar brads in om te zorgen dat de delen goed tegenelkaar zitten bij het drogen v/d lijm.
Trouwens, voor de achterwand frees ik met de lamellofrees zo'n 1,5 a 2 cm vanaf de achterkant een groef in alle panelen. In die groef stop ik meestal een paneel van board met een witte laag erop. Werkt lekker snel. Je kan natuurlijk elk willekeurig paneel gebruiken als het maar max 4 mm is.
Dit paneel moet er naar mijn mening wel los in, i.v.m. werken van het hout.
Als je dit paneel netjes haaks zaagt wordt je kastje ook netjes haaks.
Op deze manier heb je niks geen gedoe met lijmklemmen.
succes,
gandel
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb ook die Ferm liggen. Nog niks mee gedaan dus. Maar misschien moet ik toch eens m'n gierige aard laten varen en een fatsoenlijk stuk gereedschap lopen. Nou ja, ik heb nog even de tijd. Alleen schroeven staat me gewoon een beetje tegen, een drupje lijm hier en daar en wat deuvels of lamellos kan vast geen kwaad.

Dat met die groef voor de achterwand wil ik ook doen. Dat moet veel extra stabiliteit geven. Volgens mij kan je die best vastlijmen. Het multiplex achterpaneel is behoorlijk maatvast en het massieve hout van de kastwanden zal vooral in de diepte van de kast krimpen/uitzetten.

Gisteren heb ik mijn laatste esdoorn planken uitgezocht en zo te zien heb ik net genoeg hout. Er komen een paar kastpanelen in het zicht, dus die wil ik van esdoorn maken. Past beter bij de esdoorn deurtjes dan eiken. De rest wordt dan allemaal eiken, waarschijnlijk. Eiken panelen zijn niet eens zoveel duurder dan fatsoenlijke kwaliteit gefineerd multiplex.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.