Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Lamellos, deuvels of iets anders?

Langszaam aan naderen de deurtjes en ladefronten van m'n keuken hun voltooing. Het volgende project zijn de lades, en daarna komen de kasten zelf aan de beurt. Voor die laatste heb ik een vraag. Het duurt nog wel even voor ik daar aan toe ben, maar het spookt nu door mijn hoofd.

Het worden hele simpele boxen van massief eiken meubelplaat. Dus gewoon twee zijkanten en een bodem en top die daar tussen zitten. Voor de achterwand wil ik een groef in de 4 delen frezen en daar 15mm multiplex in lijmen. Ik zit nu met de vraag wat de beste methode is om de zijkanten aan de bodem en top te bevestigen. Hier komt kops hout samen met langshout, dus geen ideale lijmsituatie.

Zijn lamellos of deuvels sterk genoeg? Ziet er zo iel uit. Ik heb de Norm Abram videoserie over een keukenbouw weer eens bekeken. Hij gebruikt rabets (nederlands woord?). Maar hij gebruikt dan ook multiplex waarbij je tenminste nog lagen kops en langshout afwisselt, dus toch wel een goede lijmverbinding krijgt. En het frezen van zulke rabets is een hele klus als je niet zo'n mooie zaagtafel hebt. Kijk ik naar de Ikea bouwpaketten die zitten vaak alleen met een paar speciale schroeven in elkaar en dat blijft ook wel een tijdje stevig.

Dus wat is een simpele maar stevige verbinding om twee planken haaks aan elkaar te verbinden?

Re: Lamellos, deuvels of iets anders?

Hallo Seek,

je hebt het antwoord al gegeven, kies voor deuvels of domino's, beide zijn zeer geschikt voor de samenbouw van keukenkasten.
    Ook de lamello voldoet, maar deze is iets lastiger in gebruik bij de montage.
    Voor de blinde zijkanten kan je zelfs kiezen voor schroeven, deze zijn na inbouw toch onzichtbaar.
    Zoek de oplossing niet te ver, bovenstaande oplossingen hebben hun nut al heel wat jaren bewezen.

Ps: een rugpaneel van 10mm dikte is al meer dan voldoende, dikker hoeft echt niet.

Mvg,

André

Lamellos moeilijker? Het leek me juist heel makkelijk, maar ik heb er nul ervaring mee. Deuvels zijn wat lastiger om netjes te boren. Daar zou ik een mal voor moeten knutselen. Wat ik wel gedaan heb met simpele constructies is eerst een paar schoeven of klemmen om de boel op z'n plaats te houden en dan van buiten af boren en zo de deuvels op z'n plaats te krijgen. Dat kan natuurlijk alleen als het uiterlijk er niet toe doet. Bij 90% van de verbindingen bij de keuken is dat het geval. Misschien ook een idee. Ik ben in elk geval blij dat ik het gewoon simpel kan houden.

Die 10mm achterplaat is ook een goed idee. Ik had Norm Abram nog in gedachten, die gebruikt 3/4" plaat als achterwand

Beste, ik heb onlangs een domino-frees van festool aangekocht en maak hier nu de meeste verbindingen mee, ik krijg hier als amateur houtbewerker zeer mooie resultaten mee en moet ook vermelden dat de machine gemakkelijk in te stellen is, ook voor dunnere plaatmaterialen.
    Ik was eerst van plan om een lamello te kopen maar zag er teveel mee misgaan op school.
    Hieronder enkele foto's van de roomdivider die ik vandaag geplaatst heb en een foto van een volgend project dat ik ook met domino's ga verbinden.

Mvg, Kris

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berke
    Beste, ik heb onlangs een domino-frees van festool aangekocht en maak hier nu de meeste verbindingen mee, ik krijg hier als amateur houtbewerker zeer mooie resultaten mee en moet ook vermelden dat de machine gemakkelijk in te stellen is, ook voor dunnere plaatmaterialen.
    Ik was eerst van plan om een lamello te kopen maar zag er teveel mee misgaan op school.
    Hieronder enkele foto's van de roomdivider die ik vandaag geplaatst heb en een foto van een volgend project dat ik ook met domino's ga verbinden.

Mvg, Kris
    Wat een mooi hout! Wat is het en hoe kom je er aan als ik vragen mag?

Groeten Thom

Inderdaad, wat tuoh zegt. Blinde zijkanten schroeven en de overige met lamello's. Achterwand zou ik er ook op schroeven. Als je de achterwand goed haaks zaagt, hoef je ook niet meer na te meten of dat deze haaks is.

Kasten koppelen met koppelbouten of met een schroefje in het schanier.

Succes!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TH0M
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berke

Mvg, Kris
    Wat een mooi hout! Wat is het en hoe kom je er aan als ik vragen mag?

Groeten Thom
    Het is zebrano-hout, heb ik gekocht van een meubelmaker die er mee ophield, heb er ook al een mooie tafel van gemaakt van 2 bij 1m.

Zeker mooi hout! En die dominos lijken me ook wel handig maar ver boven het budget.

er staan verschillende toppics hier over gebruik van Lamello's en de meeste zijn er reuze enthousiast over.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Hallo Seek,

Ook de lamello voldoet, maar deze is iets lastiger in gebruik bij de montage.
    De lamello's frezen en aanbrengen is inderdaad een fluitje van een cent, maar je zal ondervinden dat bij het monteren van een kast deze maar staat te wankelen zolang er geen klemmen opstaan, je hebt drie handen nodig om de kast te lijmen en te fixeren.
    Bij gebruik van deuvels of domino's staat de gelijmde kast al stevig ineen( zonder klemmen), je kan ze desnoods draaien en keren zonder dat de delen terug uit elkaar vallen, en dat is een groot voordeel.

Voor de rest, geen kwaad woord over de lamello

Mvg,

André

Forum Rechten