Nachtkastje uit pallethout

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Kleine rechtzetting: ik let er nu op dat het handvatje eigenlijk niet enkel gelijmd mag worden, omdat het kops hout op langshout is. Daar moet dus nog een schroefje of 2 in langs de binnenkant van de lade.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt, Willem! Je nieuwsgierigheid wordt vanavond nog beloond. Volgende stap is het inwerken van de lade:

IMG_20170216_143343.jpg

Kies welke kant van het nachtkastje je als voorkant wil, leg de lade erop, en teken af. De bovenkant van de lade moet gelijk komen met de onderkant van het frame (onderaan het blad). Om de vorm van de lade uit te zagen heb ik een decoupeerzaag gebruikt:

IMG_20170216_144333.jpg

Dat ziet er dan zo uit:

IMG_20170216_144907.jpg

Test even of de lade er al in past, en trim een beetje bij waar nodig:

IMG_20170216_150409.jpg

Doe dit een paar keer tot de lade past. Laatste stap in de montage is het bevestigen van de ladegeleiders:

IMG_20170216_153638_modified.jpg

Die leg je gewoon op de onderkant van de lade, met een gevouwen papier (of dun karton) eronder om wat speling te hebben. De bovenkant van de geleiders (die in contact komt met de lade) heb ik ook glad geschaafd, zodat de lade makkelijk kan bewegen. De gaten had ik al voorgeboord, dus eens de positie bepaald is, kun je de ladegeleider vastklemmen, lade verwijderen en alles vastschroeven:

IMG_20170216_154445.jpg

Zelfde werkwijze voor de andere geleider, maar in mijn geval kon de boormachine er niet meer tussen. Dus dan maar met de hand:

IMG_20170216_161815.jpg

Tot slot heb ik het handvatje nog een andere kleur gegeven met gekleurde schellak:

IMG_20170216_163508.jpg

Ik had ook nog een restje transparante polyurethaanvernis staan, dus heb alles 1 laagje gegeven. Je ziet haast geen verschil met onbehandeld, dus heel tevreden mee. Dit is dan het eindresultaat:

DSC03417.jpg

DSC03420.jpg

Hier nog eentje in de natuurlijke habitat:

DSC03422.jpg

Ik heb deze instructies ook op Instructables.com gezet en doe mee aan een wedstrijd. Mag ik vragen dat jullie ook stemmen voor mij via volgende link?
https://www.instructables.com/id/Pallet-Wood-Nightstand-with-Minimal-Tools/

Eens ingelogd kun je klikken op het oranje vlagje naast de titel en dan klik je op "vote". Alvast bedankt!

groetjes,
Stijn
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja leuk Bossy, staat hartstikke leuk zo bij je bed, heel geslaagd!
By the way; ik vind je vloermotief ook mooi trouwens.
Heb je al oorlog gemaakt op je risktafel ondertussen?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt voor de complimenten en de stemmen! Het geeft altijd nog wat extra voldoening als je werk ook bij anderen in de smaak valt.
Mijn vriendin is er ook heel tevreden mee.
@willem: het vloermotief lag er al, dus dat is niet mijn verdienste. Helaas zijn er nog geen bloedige veldslagen geweest, maar de uitnodiging is verstuurd :)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt! Heb ook nog een 3 maanden pro lidmaatschap te geef voor Instructables.com. Daarmee kun je gratis alle 'online classes' zien, en nog wat andere voordelen. Wie kan ik hiermee blij maken?
 

Duvel

Nieuw lid
31 okt 2016
11
0
Mooi werk. Ik als beginner zou het aandurven. Mijn eyeopener was hoe je de planken van de bovenkant van het kastje aan elkaar hebt gemonteerd inclusief de latjes die je verlijmd en geschroefd hebt aan de onderkant.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bedankt, Duvel! Het is wel belangrijk dat je de latten dwars op de nerf van het bovenblad niet vastlijmt, anders kan het hout niet meer bewegen, waardoor het bovenblad scheurt. Dat heb ik recent ondervonden bij een ander werkstuk. Ondertussen heb ik nog een gemaakt, dit keer met gespijkerde lade:

IMG_20170303_114944.jpg

Het was voor een vriend die fan is van de film "The Big Lebowski", dus daarom heb ik er dit ingebrand:

IMG_20170303_115001.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.