Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 69
    Dit is precies wat ik bedoel.

Een dergelijke hangende kast met ik denk twee grote laden over de volle breedte is een vrij uniek ding
    de golf aan de voorzijde maken het opvallend eigenzinnig en iets om me te pronken.
    (wel jammer dat het zo vlak naast de schouw hangt.)

Een kast met deurtjes en een metalen onderstel mag evenveel of misschien nog wel meer aan materiaal kosten,
    maar het mist die factor waar je 1000 euro extra voor kunt vragen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Kliko Bekijk Berichten
    dit meubel (niet zelfgemaakt) kost 3800 voor de lengte van 2,4 meter bij de concurrent ergens op internet
    Deze lengte wil mijn klant ook ongeveer. Ook in eiken.

Die die van mij krijgt wel een metalen onderstel en deurtjes. Maar opzocht komt het neer op een zelfde soort idee.. Een 2,5 meter lange kast waarbij de tekening van het hout van links naar recht doorloopt. En mijn meubel moet demontabel worden.
    Laten we niet ingaan op hoe ik t meubel precies ga maken maar meer om het idee..
    Ik denk dat ik er 1500/1750 euro voor zal krijgen. Ik ben nog in overleg met de klant.
    Hoe kom jij dan aan verkoopprijs van € 1500,- tot € 1750,- ?

Als je een verkoopprijs van € 1750,- neemt gaat daar 21% btw vanaf blijft er +/- € 1450,- over, maar eigenlijk moet je grofweg 30% rekenen aan belastingafdrachten
    Als startend ondernemer heb je meestal nog geen last van afdrachten IB/PVV en ZVW maar die moet je eigenlijk wel incalculeren, bij een bepaalde jaarwinst moeten die afdrachten nml.wel betaald worden.
    Bij een verkoopprijs van € 1750,- blijft er dan +/- € 1350,- voor jouw over om de klus te klaren.

Wat schat jij zelf in aan materiaalkosten?
    Hoeveel uur schat jij in om dit meubel te maken, hout inkopen indien niet voorradig, de afwerking en bezorging/montage bij de klant thuis?

En niet onbelangrijk, wat zijn je jaarlijkse bedrijfskosten zoals energie, huisvesting, auto/bestelwagen. verzekeringen, evt boekhouder, advertenties/website etc.
    Die bedrijfskosten zul je naar ratio moeten verdelen over de werk opdrachten zoals deze kast.

Algemene voorwaarden kun je vaak wel inzien op de sites van collega`s, kijk wel goed als je ze overneemt/aanpast of ze ook in jouw specifieke geval van toepassing zijn. Zo heb ik in mijn alg.vwd ook het webshop gebeuren (koop op afstand) meegenomen en die wijken af van de meubelmakerij activiteiten, grote delen ervan zullen dus op jouw situatie niet van toepassing zijn.

NB; Een meubel demontabel maken betekend ook vaak meer werk(uren) t.o.v een vast meubel zeker als het niet in serie productie gedaan kan worden.
    vriendelijke groet,
    Albert
    Website
    Meubelwas
    Waterbeitsen

beetje natte vinger werk, daarom dit topic...
    Ik kijk ook naar sites met "design" meubel die een stuk hoger zijn dan ikea meubelen.. maar niet zo hoog als op maat gemaakte meubelen van collega`s. Mede ook doordat ik dus geen idee heb wat mijn meubelcollega`s rekenen voor een meubel.
    Maar de de prijs van design meubelen is iets wat mijn netwerk "duur" vind voor een meubel. Of dat verwacht ik..
    Momenteel heb ik ook lage kosten in werkplaats. Ik deel de werkplaats met 3 andere makers. M`n boterham verdien ik nu met Naschoolse Opvang werk. En bijna alles wat ik nu verdien investeer ik weer terug in het bedrijf. Dus haal er nog niet echt winst uit. Ik hoop dit komend jaar of komende 2 jaar wel verandering in te brengen zodat ik er meer van zou kunnen leven.

Dan verwacht ik ook met een goedkopere prijs een goed portfolio hebben gemaakt zodat de klant weet wat voor meubelen ik voor ze kan maken. Op dit moment hoop ik dat de juiste klanten mij weten te vinden. Die ook hogere bedragen willen uitgeven voor een ambachtelijk massief meubel.

Maar goed.. dit is dus een redelijke zoektocht naar een prijs wat de klant bereid is om uit te geven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A.N Bekijk Berichten
    Hoe kom jij dan aan verkoopprijs van € 1500,- tot € 1750,- ?
    =

Volgens mij moet je juist proberen om de juiste klanten in je netwerk te krijgen als je dit als echte job wilt gaan doen. Daarmee bedoel ik dus klanten die afdoende budget hebben voor de prijs die je voor je werk moet rekenen om bestaansrecht te hebben. Ga je duiken met je prijs dan komnje in een netwerk terecht waarbij men verwacht dat je goedkoop werkt en dus niets kunt verdienen. Daar kom je niet makkelijk uit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    vakmanschap is onvoldoende voor een flink prijskaartje (niet rot bedoeld maar in een land als China is dat voor een prikkie te vinden)
    en naar mijn mening mag je gewoon vakmanschap verwachten van een meubelmaker.

voor een flink prijskaartje moet je iets speciaals hebben waardoor jouw meubel vooral mooier is dan die van een ander zodat mensen er mee willen pronken.
    en je moet jezelf goed kunnen verkopen.
    Een op maat gemaakt meubel heeft altijd zijn prijs.Het kan best zijn dat ze dat in China voor een 'prikkie' maken, maar daar hangen dan wel nog wat nadelen aan vast. Mensen die slechts een prijs willen betalen vergelijkbaar met een massa geproduceerd meubel ga je toch moeten mijden. Lijkt me niet de doelgroep.

Mee eens, maar een meubel wat zich nauwelijks onderscheid van massaproductie word ook niet de hoofdprijs voor betaald
    prijs komt ook met de ervaring/kwaliteit die je levert lijkt me
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Het lijkt me lastig om de juiste doelgroep te vinden en aquisitie te doen. Veel van de bovengenoemde zaken heb ik ervaren. Ook lokatie speelt een grote rol. Voor design moet je je doelgroep vinden waar veel geld zit. Dus de grotere steden, rijke slaapsteden. Een groot ego kan ook helpen. Maar Nederlanders zijn erg nuchter tov vormgeving. (helemaal hier in het noorden) Waar ik ook tegen aan liep is dat mijn projecten zo verschillend zijn dat ik nooit een productie workflow kon bereiken. De zakelijke diensverlening is weer een heel ander verhaal, bedrijven zijn misschien iets minder kritisch. Je moet veel discipline hebben om je administratie, urenregistratie, bij te houden en mijn ervaring is dat je vaak ook voor incassobureau moet spelen. Mijn tip is houd je baantje de eerste tijd gewoon aan.

Ik zit als hobby'er en pijpmaker ipv meubelmaker toch echt in een andere tak van de sport, maar wil toch even inpikken hier op de discussie.

Ik ben van mening dat je als meubelmaker net zoals in vele andere creatieve takken, geen uurloon kan bepalen om je prijzen mee te berekenen. Naar mijn mening kan je enkel prijzen bepalen en daarmee je uurloon berekenen.
    Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende.
    De laatste jaren zie ik véél pijpmakers die pas beginnen, en vervolgens hun pijpen proberen te verkopen voor €300 en meer (wat valt onder de categorie "high grade" pijpen). Dit onder het voorwendsel dat het "unieke", "handgemaakte" producten zijn, en dat ze een uurloon willen van €20 en 15uur nodig hebben om een pijp af te werken.
    Echter maken ze daar 3 erg zware fouten:

Fout 1: De pijpen die ze maken zijn slecht afgewerkt en vormgegeven, en hebben maar een marktwaarde van hooguit €30. Hetzelfde kan gelden voor de OP hier. Heel leuk dat hij als beginnende meubelmaker €1750 wil vragen voor een meubel, maar dan moet de geleverde kwaliteit daar ook écht wel naar zijn (ik zeg niet dat dat niet het geval is, ik heb zijn werk nog niet gezien). Je kan willen zoveel je wil, als de kwaliteit van je product niet minstens even goed is als de kwaliteit door anderen die in jouw prijsklasse verkopen, ga je uiteindelijk onderuit.

Fout 2: Het aantal gespendeerde uren van een beginner ligt typisch stukken hoger dan dat van een ervaren rot, maar dat rechtvaardigt absoluut geen hogere prijs. Als ik dezelfde pijp kan maken in 5uur waar iemand anders 15 uur over doet, is die andere dan 3x meer waard? Ik dacht van niet. In het slechtste geval zijn ze evenveel waard (en is dus mijn uurloon 3x hoger). In de realiteit zal die van de ervaren rot vaak meer waard zijn omdat hij reeds naam & reputatie heeft opgebouwd die een meerprijs rechtvaardigen.

Fout 3: Ze willen een uurloon dat te hoog ligt. De rekenwijze hoort andersom te liggen. 15 uur werken aan een pijp die €30 waard is, betekent een uurloon van €2. Verkoop je product voor een prijs die realistisch is voor de kwaliteit die je levert en in verhouding tot wat de concurrentie vraagt voor hun producten, en bereken op basis daarvan je uurloon.
    Kom je met dat uurloon niet rond na belastingen, kosten, ... Dan is je product jammer genoeg nog niet goed genoeg (of jij snel/efficiënt genoeg) om een rendabel eigen bedrijf mee op te starten.
    Laatst gewijzigd door massis; 06-02-17 om 11:04.

reuze interessant draadje...
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massis Bekijk Berichten
    Ik zit als hobby'er en pijpmaker ipv meubelmaker toch echt in een andere tak van de sport, maar wil toch even inpikken hier op de discussie.

Ik ben van mening dat je als meubelmaker net zoals in vele andere creatieve takken, geen uurloon kan bepalen om je prijzen mee te berekenen. Naar mijn mening kan je enkel prijzen bepalen en daarmee je uurloon berekenen.
    Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende.
    De laatste jaren zie ik véél pijpmakers die pas beginnen, en vervolgens hun pijpen proberen te verkopen voor €300 en meer (wat valt onder de categorie "high grade" pijpen). Dit onder het voorwendsel dat het "unieke", "handgemaakte" producten zijn, en dat ze een uurloon willen van €20 en 15uur nodig hebben om een pijp af te werken.
    Echter maken ze daar 3 erg zware fouten:

Fout 1: De pijpen die ze maken zijn slecht afgewerkt en vormgegeven, en hebben maar een marktwaarde van hooguit €30. Hetzelfde kan gelden voor de OP hier. Heel leuk dat hij als beginnende meubelmaker €1750 wil vragen voor een meubel, maar dan moet de geleverde kwaliteit daar ook écht wel naar zijn (ik zeg niet dat dat niet het geval is, ik heb zijn werk nog niet gezien). Je kan willen zoveel je wil, als de kwaliteit van je product niet minstens even goed is als de kwaliteit door anderen die in jouw prijsklasse verkopen, ga je uiteindelijk onderuit.

Fout 2: Het aantal gespendeerde uren van een beginner ligt typisch stukken hoger dan dat van een ervaren rot, maar dat rechtvaardigt absoluut geen hogere prijs. Als ik dezelfde pijp kan maken in 5uur waar iemand anders 15 uur over doet, is die andere dan 3x meer waard? Ik dacht van niet. In het slechtste geval zijn ze evenveel waard (en is dus mijn uurloon 3x hoger). In de realiteit zal die van de ervaren rot vaak meer waard zijn omdat hij reeds naam & reputatie heeft opgebouwd die een meerprijs rechtvaardigen.

Fout 3: Ze willen een uurloon dat te hoog ligt. De rekenwijze hoort andersom te liggen. 15 uur werken aan een pijp die €30 waard is, betekent een uurloon van €2. Verkoop je product voor een prijs die realistisch is voor de kwaliteit die je levert en in verhouding tot wat de concurrentie vraagt voor hun producten, en bereken op basis daarvan je uurloon.
    Kom je met dat uurloon niet rond na belastingen, kosten, ... Dan is je product jammer genoeg nog niet goed genoeg (of jij snel/efficiënt genoeg) om een rendabel eigen bedrijf mee op te starten.
    Ook waar. Ik geloof dat Paul Sellers er ook een paar blogposts aan heeft besteed. Met ongeveer dezelfde conclusie, dat je eerder per project moet tellen ipv aan een uurloon.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq
    Mee eens, maar een meubel wat zich nauwelijks onderscheid van massaproductie word ook niet de hoofdprijs voor betaald
    prijs komt ook met de ervaring/kwaliteit die je levert lijkt me
    Terecht, maar onder op maat versta ik ook iets anders dan een massaproduct

Forum Rechten