Hoeveel rekenen jullie per uur/meubel?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Dit is precies wat ik bedoel.

Een dergelijke hangende kast met ik denk twee grote laden over de volle breedte is een vrij uniek ding
de golf aan de voorzijde maken het opvallend eigenzinnig en iets om me te pronken.
(wel jammer dat het zo vlak naast de schouw hangt.)

Een kast met deurtjes en een metalen onderstel mag evenveel of misschien nog wel meer aan materiaal kosten,
maar het mist die factor waar je 1000 euro extra voor kunt vragen.
 

A.N

Actieve deelnemer
dit meubel (niet zelfgemaakt) kost 3800 voor de lengte van 2,4 meter bij de concurrent ergens op internet
Deze lengte wil mijn klant ook ongeveer. Ook in eiken.

Die die van mij krijgt wel een metalen onderstel en deurtjes. Maar opzocht komt het neer op een zelfde soort idee.. Een 2,5 meter lange kast waarbij de tekening van het hout van links naar recht doorloopt. En mijn meubel moet demontabel worden.
Laten we niet ingaan op hoe ik t meubel precies ga maken maar meer om het idee..
Ik denk dat ik er 1500/1750 euro voor zal krijgen. Ik ben nog in overleg met de klant.

Hoe kom jij dan aan verkoopprijs van € 1500,- tot € 1750,- ?

Als je een verkoopprijs van € 1750,- neemt gaat daar 21% btw vanaf blijft er +/- € 1450,- over, maar eigenlijk moet je grofweg 30% rekenen aan belastingafdrachten
Als startend ondernemer heb je meestal nog geen last van afdrachten IB/PVV en ZVW maar die moet je eigenlijk wel incalculeren, bij een bepaalde jaarwinst moeten die afdrachten nml.wel betaald worden.
Bij een verkoopprijs van € 1750,- blijft er dan +/- € 1350,- voor jouw over om de klus te klaren.

Wat schat jij zelf in aan materiaalkosten?
Hoeveel uur schat jij in om dit meubel te maken, hout inkopen indien niet voorradig, de afwerking en bezorging/montage bij de klant thuis?

En niet onbelangrijk, wat zijn je jaarlijkse bedrijfskosten zoals energie, huisvesting, auto/bestelwagen. verzekeringen, evt boekhouder, advertenties/website etc.
Die bedrijfskosten zul je naar ratio moeten verdelen over de werk opdrachten zoals deze kast.

Algemene voorwaarden kun je vaak wel inzien op de sites van collega`s, kijk wel goed als je ze overneemt/aanpast of ze ook in jouw specifieke geval van toepassing zijn. Zo heb ik in mijn alg.vwd ook het webshop gebeuren (koop op afstand) meegenomen en die wijken af van de meubelmakerij activiteiten, grote delen ervan zullen dus op jouw situatie niet van toepassing zijn.

NB; Een meubel demontabel maken betekend ook vaak meer werk(uren) t.o.v een vast meubel zeker als het niet in serie productie gedaan kan worden.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
beetje natte vinger werk, daarom dit topic...
Ik kijk ook naar sites met "design" meubel die een stuk hoger zijn dan ikea meubelen.. maar niet zo hoog als op maat gemaakte meubelen van collega`s. Mede ook doordat ik dus geen idee heb wat mijn meubelcollega`s rekenen voor een meubel.
Maar de de prijs van design meubelen is iets wat mijn netwerk "duur" vind voor een meubel. Of dat verwacht ik..
Momenteel heb ik ook lage kosten in werkplaats. Ik deel de werkplaats met 3 andere makers. M`n boterham verdien ik nu met Naschoolse Opvang werk. En bijna alles wat ik nu verdien investeer ik weer terug in het bedrijf. Dus haal er nog niet echt winst uit. Ik hoop dit komend jaar of komende 2 jaar wel verandering in te brengen zodat ik er meer van zou kunnen leven.

Dan verwacht ik ook met een goedkopere prijs een goed portfolio hebben gemaakt zodat de klant weet wat voor meubelen ik voor ze kan maken. Op dit moment hoop ik dat de juiste klanten mij weten te vinden. Die ook hogere bedragen willen uitgeven voor een ambachtelijk massief meubel.

Maar goed.. dit is dus een redelijke zoektocht naar een prijs wat de klant bereid is om uit te geven.

Hoe kom jij dan aan verkoopprijs van € 1500,- tot € 1750,- ?
=
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Volgens mij moet je juist proberen om de juiste klanten in je netwerk te krijgen als je dit als echte job wilt gaan doen. Daarmee bedoel ik dus klanten die afdoende budget hebben voor de prijs die je voor je werk moet rekenen om bestaansrecht te hebben. Ga je duiken met je prijs dan komnje in een netwerk terecht waarbij men verwacht dat je goedkoop werkt en dus niets kunt verdienen. Daar kom je niet makkelijk uit.
 

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
vakmanschap is onvoldoende voor een flink prijskaartje (niet rot bedoeld maar in een land als China is dat voor een prikkie te vinden)
en naar mijn mening mag je gewoon vakmanschap verwachten van een meubelmaker.

voor een flink prijskaartje moet je iets speciaals hebben waardoor jouw meubel vooral mooier is dan die van een ander zodat mensen er mee willen pronken.
en je moet jezelf goed kunnen verkopen.
Een op maat gemaakt meubel heeft altijd zijn prijs.Het kan best zijn dat ze dat in China voor een 'prikkie' maken, maar daar hangen dan wel nog wat nadelen aan vast. Mensen die slechts een prijs willen betalen vergelijkbaar met een massa geproduceerd meubel ga je toch moeten mijden. Lijkt me niet de doelgroep.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens, maar een meubel wat zich nauwelijks onderscheid van massaproductie word ook niet de hoofdprijs voor betaald
prijs komt ook met de ervaring/kwaliteit die je levert lijkt me
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Het lijkt me lastig om de juiste doelgroep te vinden en aquisitie te doen. Veel van de bovengenoemde zaken heb ik ervaren. Ook lokatie speelt een grote rol. Voor design moet je je doelgroep vinden waar veel geld zit. Dus de grotere steden, rijke slaapsteden. Een groot ego kan ook helpen. Maar Nederlanders zijn erg nuchter tov vormgeving. (helemaal hier in het noorden) Waar ik ook tegen aan liep is dat mijn projecten zo verschillend zijn dat ik nooit een productie workflow kon bereiken. De zakelijke diensverlening is weer een heel ander verhaal, bedrijven zijn misschien iets minder kritisch. Je moet veel discipline hebben om je administratie, urenregistratie, bij te houden en mijn ervaring is dat je vaak ook voor incassobureau moet spelen. Mijn tip is houd je baantje de eerste tijd gewoon aan.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik zit als hobby'er en pijpmaker ipv meubelmaker toch echt in een andere tak van de sport, maar wil toch even inpikken hier op de discussie.

Ik ben van mening dat je als meubelmaker net zoals in vele andere creatieve takken, geen uurloon kan bepalen om je prijzen mee te berekenen. Naar mijn mening kan je enkel prijzen bepalen en daarmee je uurloon berekenen.
Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende.
De laatste jaren zie ik véél pijpmakers die pas beginnen, en vervolgens hun pijpen proberen te verkopen voor €300 en meer (wat valt onder de categorie "high grade" pijpen). Dit onder het voorwendsel dat het "unieke", "handgemaakte" producten zijn, en dat ze een uurloon willen van €20 en 15uur nodig hebben om een pijp af te werken.
Echter maken ze daar 3 erg zware fouten:

Fout 1: De pijpen die ze maken zijn slecht afgewerkt en vormgegeven, en hebben maar een marktwaarde van hooguit €30. Hetzelfde kan gelden voor de OP hier. Heel leuk dat hij als beginnende meubelmaker €1750 wil vragen voor een meubel, maar dan moet de geleverde kwaliteit daar ook écht wel naar zijn (ik zeg niet dat dat niet het geval is, ik heb zijn werk nog niet gezien). Je kan willen zoveel je wil, als de kwaliteit van je product niet minstens even goed is als de kwaliteit door anderen die in jouw prijsklasse verkopen, ga je uiteindelijk onderuit.

Fout 2: Het aantal gespendeerde uren van een beginner ligt typisch stukken hoger dan dat van een ervaren rot, maar dat rechtvaardigt absoluut geen hogere prijs. Als ik dezelfde pijp kan maken in 5uur waar iemand anders 15 uur over doet, is die andere dan 3x meer waard? Ik dacht van niet. In het slechtste geval zijn ze evenveel waard (en is dus mijn uurloon 3x hoger). In de realiteit zal die van de ervaren rot vaak meer waard zijn omdat hij reeds naam & reputatie heeft opgebouwd die een meerprijs rechtvaardigen.

Fout 3: Ze willen een uurloon dat te hoog ligt. De rekenwijze hoort andersom te liggen. 15 uur werken aan een pijp die €30 waard is, betekent een uurloon van €2. Verkoop je product voor een prijs die realistisch is voor de kwaliteit die je levert en in verhouding tot wat de concurrentie vraagt voor hun producten, en bereken op basis daarvan je uurloon.
Kom je met dat uurloon niet rond na belastingen, kosten, ... Dan is je product jammer genoeg nog niet goed genoeg (of jij snel/efficiënt genoeg) om een rendabel eigen bedrijf mee op te starten.
 
Laatst bewerkt:

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Ik zit als hobby'er en pijpmaker ipv meubelmaker toch echt in een andere tak van de sport, maar wil toch even inpikken hier op de discussie.

Ik ben van mening dat je als meubelmaker net zoals in vele andere creatieve takken, geen uurloon kan bepalen om je prijzen mee te berekenen. Naar mijn mening kan je enkel prijzen bepalen en daarmee je uurloon berekenen.
Wat ik daarmee wil zeggen is het volgende.
De laatste jaren zie ik véél pijpmakers die pas beginnen, en vervolgens hun pijpen proberen te verkopen voor €300 en meer (wat valt onder de categorie "high grade" pijpen). Dit onder het voorwendsel dat het "unieke", "handgemaakte" producten zijn, en dat ze een uurloon willen van €20 en 15uur nodig hebben om een pijp af te werken.
Echter maken ze daar 3 erg zware fouten:

Fout 1: De pijpen die ze maken zijn slecht afgewerkt en vormgegeven, en hebben maar een marktwaarde van hooguit €30. Hetzelfde kan gelden voor de OP hier. Heel leuk dat hij als beginnende meubelmaker €1750 wil vragen voor een meubel, maar dan moet de geleverde kwaliteit daar ook écht wel naar zijn (ik zeg niet dat dat niet het geval is, ik heb zijn werk nog niet gezien). Je kan willen zoveel je wil, als de kwaliteit van je product niet minstens even goed is als de kwaliteit door anderen die in jouw prijsklasse verkopen, ga je uiteindelijk onderuit.

Fout 2: Het aantal gespendeerde uren van een beginner ligt typisch stukken hoger dan dat van een ervaren rot, maar dat rechtvaardigt absoluut geen hogere prijs. Als ik dezelfde pijp kan maken in 5uur waar iemand anders 15 uur over doet, is die andere dan 3x meer waard? Ik dacht van niet. In het slechtste geval zijn ze evenveel waard (en is dus mijn uurloon 3x hoger). In de realiteit zal die van de ervaren rot vaak meer waard zijn omdat hij reeds naam & reputatie heeft opgebouwd die een meerprijs rechtvaardigen.

Fout 3: Ze willen een uurloon dat te hoog ligt. De rekenwijze hoort andersom te liggen. 15 uur werken aan een pijp die €30 waard is, betekent een uurloon van €2. Verkoop je product voor een prijs die realistisch is voor de kwaliteit die je levert en in verhouding tot wat de concurrentie vraagt voor hun producten, en bereken op basis daarvan je uurloon.
Kom je met dat uurloon niet rond na belastingen, kosten, ... Dan is je product jammer genoeg nog niet goed genoeg (of jij snel/efficiënt genoeg) om een rendabel eigen bedrijf mee op te starten.
Ook waar. Ik geloof dat Paul Sellers er ook een paar blogposts aan heeft besteed. Met ongeveer dezelfde conclusie, dat je eerder per project moet tellen ipv aan een uurloon.

Toxiq zei:
Mee eens, maar een meubel wat zich nauwelijks onderscheid van massaproductie word ook niet de hoofdprijs voor betaald
prijs komt ook met de ervaring/kwaliteit die je levert lijkt me
Terecht, maar onder op maat versta ik ook iets anders dan een massaproduct
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
voor een flink prijskaartje moet je iets speciaals hebben waardoor jouw meubel vooral mooier is dan die van een ander zodat mensen er mee willen pronken.
en je moet jezelf goed kunnen verkopen.
Het hoeft zelfs niet mooier te zijn.
Vooral dat laatste is het belangrijkst: als je naam bekend is en je netwerk goed dan heb je het belangrijkste werk gehad.
Piet Hein Eek maakt niet echt mooie dingen en het vakmanschap daar zwijgen we maar over maar hij is een heel handige verkoper.
Jan de Bouvrie in Naarden heeft de naam verkoopt dus rustig tafels voor 5000 euro per stuk.
Ze zijn wel kwaliteit maar om te zeggen dat ze heel mooi of bijzonder zijn dat is wat anders.
Het is een niet al te grote groep mensen die geld over hebben voor meubels en iets handgemaakt willen, dat zijn meestal mensen met geld.
Dus als je zorgt dat je op exposities te zien bent, een goede website en vooral ook een paar keer aan een klant hebt geleverd die in dit soort kringen vertoeft dan ga je de goede kant op.
Dat zorgt voor een goed cv en een uitstraling.
Je ziet het ook op marktplaats; ik had een unieke handgemaakte bank tweedehands te koop en die heeft een tijd te koop gestaan en ging uiteindelijk weg voor 350 maar als je een bank van Leolux of Rolf Benz hebt staan dan heb je gelijk bieders, het is echt een kwestie van naam in zo'n geval.
Daarnaast is de markt voor exclusieve meubelen in Nederland vrij klein in tegenstelling tot bijv de UK of de States, daar mag het allemaal wat extravaganter/uitbundiger zijn.
Hier zijn mensen wat soberder over het algemeen, niet te veel poespas.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Willem misschien is mooier niet juist geformuleerd smaak is immers iets persoonlijks
Maar het meubel moet iets extra's hebben daar zijn we het over eens.
Jouw voorbeelden zijn overigens beide ontwerpers zij laten de door hun ontworpen meubels gewoon (voor de scherpste prijs) ergens maken
dan hangt de prijs meestal samen met de oplage
Ikea verkoopt hun ontwerpen ook die zijn echt niet zo duur

We hebben het hier over de prijs van vakmanschap of de meerprijs voor een op maat gemaakt meubel die is niet zo hoog.
vakmanschap zou een gegeven moeten zijn als je een vakman inhuurt.

Vergeet niet dat je tegenwoordig in een meubelwinkel ook een vrijwel op maat samengesteld product besteld.
Je hebt er is zoveel keus dat er waarschijnlijk geen twee kasten exact het zelfde worden afgeleverd.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Voor wat het waard is:

Ik ben IT-er geweest. Toen ik ging ZZP'en kon ik net aan 50 gulden per uur rekenen. Dat was niet echt een vetpot. Ik ben gaan schrijven in vakbladen, heb me in het lezingencircuit gestort en ben 'gewoon' mijn prijzen gaan verhogen. Het stomme was, hoe meer ik vroeg, hoe meer ik werd gevraagd. Kennelijk een mechanisme van 'als het zo duur is moet het wel goed zijn'. Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik ook wel vaak een probleem in 4-6 uur tackelde, waar anderen al maanden vergeefs naar hadden gezocht. Uiteindelijk liep mijn dagtarief afhankeliojk van de klus en de haast op tot 2000-4000 euro

Mijn vrouw is beeldend kunstenaar, keramiste. Internationaal prijzen gewonnen, maar in Nederland raakt ze haar werk aan de straatstenen niet kwijt, terwijl op een markt in Duitsland iemand zo 1200 euro neertelt voor iets wat-ie mooi vindt. We zijn in Nederland ook op zoek naar een 'selecter' publiek. Daarbij zijn we gestopt met deelname aan gratis toegankelijke markten. Als mensen voor een dedicated keramiekmarkt 1-3 euro toegang moeten betalen levert dat al een betere selectie op. We gaan dit jaar een paar (veel duurdere qua deelnamekosten) 'art fairs' op ons lijstje zetten, om te kijken of daar wel geinteresseerd publiek op afkomt. Zo niet, dan stoppen we met Nederlandse events en gaan naar events in Noord-Duitsland en Scandinavie, waar vakmanschap/ambacht beter op waarde wordt geschat dan in het 'kostenbewuste' Nederland.
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Een mooie link om uit te rekenen wat je jaarlijks nodig denkt te hebben.. en dat inderdaad delen in het aantal uren wat je kan factureren.


http://blog.creativelive.com/how-to...campaign=freelancer-pricing&utm_medium=social

Beste Nico,
Ik ben het niet met je eens.
Ik weet niet of je de discussie op de website van Paul Sellers gelezen hebt die Hurck hierboven aangehaald heeft, maar uren rekenen is niet realistisch.
Heel zwart-wit voorbeeld:
Als jij 2 weken nodig hebt om een bepaald meubel te maken en een zeer ervaren rot als Paul Sellers maar 1 week voor hetzelfde meubel (in zijn geval volledig handgemaakt natuurlijk).
Zou Paul dan maar de helft van jouw prijs mogen vragen voor dat meubel?
Met alle respect voor jou, maar ik denk dat Paul een veel meer ervaren houtbewerker is die extreem hoge kwaliteit levert en dat zijn meubel waarschijnlijk (veel) meer waard is.

De kwaliteit van het product zou de maatstaf moeten zijn, maar hoe meet je die?
Er bestaat geen eenvoudig antwoord op die vraag en deels is het "wat de gek ervoor geeft".
Maar nogmaals, aantal uren en kwaliteit van het eindproduct hebben geen enkel verband met elkaar.

Met vriendelijke groet,
Hans
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Gewoon het aantal uren rekenen die je regulier zou moeten besteden om iets te maken in de gevraagde kwaliteit en dan heb je je prijs. Leergeld kun je niet doorberekenen maar de rest wel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn vrouw is beeldend kunstenaar, keramiste.
[...]
dan stoppen we met Nederlandse events en gaan naar events in Noord-Duitsland en Scandinavie, waar vakmanschap/ambacht beter op waarde wordt geschat

wat mij weer doet denken aan een keramiek-atelier in Røros waar ze prachige borden en groter werk maken. Wij hebben er een aan de muur hangen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.