Hoeveel rekenen jullie per uur/meubel?

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Volgens mij moet kwaliteit van het product spreken en niet opleiding of papiertjes. Daar heeft een klant echt geen boodschap aan, die wil gewoon een mooi meubel wat met liefde en gevoel is gemaakt.

Ik ben het met Emilio eens.
Ik ben wel 'ns vlak voor de zomer naar de open dagen van het HMC in Amsterdam geweest om 'ns te zien wat daar zoal gemaakt werd en dat verschilde enorm.
Ik zag bijv een gewoon bureau met weinig poespas maar kwalitatief gezien een prima bureau.
Daarnaast zag ik ook bijv een set stoelen met een prachtig design en dermate ingenieuze verbindingen dat je meteen zag dat je bij die persoon toch wel met een zeker talent te maken hebt.
Zo zie je ook hier op het forum mensen heel verschillende dingen maken; de een maakt een rechttoe rechtaan tafel en de ander maakt een heel bijzonder iets.
En ik vond het vroeger een genot om op de showpagina van FWW te kijken als ik die weer in de bus kreeg, de mooiste dingen zag je en dat werk was net zo vaak van gepensioneerde mannen die het als hobby deden als van meubelmakers die een opleiding hadden gevolgd.
Voor mij geldt in ieder geval dat een mooi portfolio met verschillend werk meer telt dan een papiertje, sommige eigenzinnige talenten die hebben misschien geen opleiding maar maken wel hele mooie en kwalitatief goede meubelen.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Je bent beginnend meubelmaker/startende ondernemer en denkt direct aan hoog/exclusief werk.

Het hele idee van dit topic is uitvinden wat je als beginner dus wel kan vragen.. wat is een hoog en wat is een laag bedrag.. de bedoeling is niet om er achter te komen wat Sam maloof vroeg voor een stoel dan kan ik dit ook vragen voor een simpele stoel. Zo naïef ben ik net ook weer niet.
En ja ik denk aan exclusief werk. dat is m`n doel. Om zulke meubels te maken. Ik denk dat ik dan als toevoeging ben tot de markt.. niet als ik precies dezelfde meubels maak als de ikea.

Ik maak meubels op maat, naar wens van de klant. Dat is al een grote meerwaarde ten opzichte van die zweedse ballen tent. Ook lever ik een massief meubel, wat niet iedere handige harry kan maken met een schroeftol en een decopeerzaag. Dus ik ben ervan overtuigd dat ik echt geen 100 euro moet gaan vragen van een mooi meubel.
www.nicobubberman.nl kun je zien wat voor meubels ik tot nu toe heb gemaakt. Of waarvan ik meer zou willen maken. Het kan allemaal natuurlijk een stuk perfecter.. maar ik durf te zeggen dat ik zeker niet een lage standaard heb van design afwerking en toepassing van redelijk wat meubelmaak kennis. Maar het is zeker niet perfect, of 3 dagen gemaakt.. Dus m`n uurprijs ligt nog niet zo hoog.. en ook m`n vraagprijs is naar mijn idee niet te hoog. En omdat ik daar nou net over twijfel ben ik dit topic gestart.

Wat zijn prijzen voor maatmeubels waar een klant van schrikt,, met wat voor te lage bedragen snij je jezelf in je vingers en kan je dus nooit doorgroeien naar een nog serieuzere meubelmaker met hogere prijzen omdat je gewoon erg deskundig en vlot werkt.

Maargoed, ik besef me dus dat hier op het forum erg uitlopende ideeën bestaan. Ik heb denk ik voldoende gehoord om een eigen richting uit te stippelen! Bedankt voor jullie input! Het was zeer kritisch en zeer waardevol!
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Nico,ik heb je site bekeken en als ik zo vrij mag zijn wil ik toch iets aan/opmerken.
Zoals bij platanen eettafel,ik vindt het geen bijzondere foto`s en mis juist de details,iets wat jou moet onderscheiden en juist jouw talent moet tonen zodat een klant juist daarom bij jouw zal aankloppen,bv foto tafelrand niet erg scherp,hoe ziet het onderstel van de tafel eruit???
(2x schoor aan lange zijde tafel,designfout? lijkt me niet makkelijk zitten aan tafel)
Gangkast in eik,dan mis ik detail foto van bovenblad/rand,welke verbindingen heb je gebruikt voor lade,foto met beide deuren open,afwerking binnenzijde,enz,enz.
Laat zien hoe speciaal je bent en toon je vakmanschap,laat detail foto`s zien van je gebruikte verbindingen,dingen die bijzonder zijn en kenmerkend zijn voor jouw meubelen & talent.
Je wilt anders /beter zijn dan de rest,toon dat!
Zie dit als advies,niet om je in de zeik te nemen of je neer te sabelen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.427
390
Dordrecht
Volgens mij richt je je commercieel op een particulier en niet op houtbewerkers. Inzoomen op de beslissingsfactoren van de particulier is dus belangrijk en ik denk dat het in dat respect zelden zwaluwstaarten zijn die de doorslag gven om contact op te nemen.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Nico,ik heb je site bekeken en als ik zo vrij mag zijn wil ik toch iets aan/opmerken.
Zoals bij platanen eettafel,ik vindt het geen bijzondere foto`s en mis juist de details,iets wat jou moet onderscheiden en juist jouw talent moet tonen zodat een klant juist daarom bij jouw zal aankloppen,bv foto tafelrand niet erg scherp,hoe ziet het onderstel van de tafel eruit???
(2x schoor aan lange zijde tafel,designfout? lijkt me niet makkelijk zitten aan tafel)
Gangkast in eik,dan mis ik detail foto van bovenblad/rand,welke verbindingen heb je gebruikt voor lade,foto met beide deuren open,afwerking binnenzijde,enz,enz.
Laat zien hoe speciaal je bent en toon je vakmanschap,laat detail foto`s zien van je gebruikte verbindingen,dingen die bijzonder zijn en kenmerkend zijn voor jouw meubelen & talent.
Je wilt anders /beter zijn dan de rest,toon dat!
Zie dit als advies,niet om je in de zeik te nemen of je neer te sabelen.
Om hier een beetje op in te haken, vakmanschap is inderdaad ook hoe je het etaleert. Prijs hangt ook samen met hoe jij het etaleert. Het gevoel van waarde onstaat met name als je dat gevoel ook uitdraagt. En dan is het makkelijker om iemand te overtuigen dat je een x-bedrag waard bent.

Deze bijv Nico, http://www.nicobubberman.nl/eettafel/, als je die nou in een mooie omgeving fotografeert, of de overview shot vanaf een mooi perspectief, upgrade je de prijs meteen ook. Je hebt daar bijvoorbeeld een mooi platanen blad, maar de foto is +/- 2 stops onderbelicht. De overzichts foto laat de tafel klein lijken.

Of deze; http://www.nicobubberman.nl/boekenkast/, zet de boekenkast niet in een hoek, maar langs een lange wand. Geef hem 1 recht toe vooraanzicht, lekker belicht.

Je werk is behoorlijk beeldend, presenteer het ook zo.

Die zwaluwstaart kan zo wel doorslaggevend worden. Inzoomen op de wensen van klanten is belangrijk, maar hoe je je eigen kwaliteiten presenteert zorgt er voor dat die wensen van klanten makkelijker een match worden. Klanten weten vaak niet heel bewust wat echt de beslissende factor is, maar als je er dingen uit licht die je de kwaliteit van je werk inzichtelijk maken kan je zorgen dat wat jij je USP vind ook de beslissende factor wordt in een koop.

Een houtbewerker kijkt snel naar het meubel, maar die klant die kijkt naar het gevoel. Je meubel, mooi strijklicht, mooie ruimte. Die denkt dan, oeh, hoe zou dit in mijn huis staan. En als jij een match weet te vinden in waar jij goed in bent, en wat je mooi kan presenteren, en wat bij de klant gevoel van waarde op wekt, dan is het makkelijker veel te vragen voor een meubel, dan dat je het meubel sec gefotografeerd ziet.

(kan misschien wat hard klinken, maar ik zie veel mooiere meubels dan foto's, en dat lijkt me best een kans).

P.s., je kan met wat oplichten in Photoshop/Lightroom al een heel stuk komen. Let wel op je hooglichten, helemaal met glanzende oppervlaktes. En vergeet niet een schone achtergrondrol te nemen, ik zie bijv. bij je stoel afdrukken op de grond. Scheelt hoop weg-shop-tijd. Wat je altijd nog kan doen is keer vragen of voor je foto's hulp kan krijgen van een student fotografie. Is budget vriendelijker.
 
Laatst bewerkt:

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Simondelacourt,ben het met je eens,zien doet verkopen.
Je moet het presenteren,juist de eerste indruk is vaak doorslaggevend.
Juist laten zien waarom jouw meubel beter/mooier is dan.......
Laat zien waar je mee start,van ruw hout naar meubel,juist aandachtspunten als bv een zwaluwstaart,rondingen blad,enz,meubel ruw en na afwerking.
Zo creeer je een binding met het product/meubel.
Kijk in een autofolder,het merendeel weet niet half wat alles betekend,maar door de dingen juist te belichten weten ze wel je aandacht te trekken.
Ferrari is ook niet de beste auto die er gemaakt wordt,maar weet zich wel te presenteren en te onderscheiden en daar gaat het nu juist om.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Thx goede feedback! binnenkort hebben we bij ons kunstcollectief ook een studio die groot genoeg is voor meubels. Dat was voorheen nog moeilijk.
Maar goede foto`s is inderdaad belangrijk!

De platanen eettafel gaat vooral om het blad. Het onderstel heb ik ingekort. Maar de klant vond juist die schoren mooi. Dus die mocht ik niet weghalen. Nu is het inderdaad een grote tafel waar je niet overal kan zitten. Het was eerst een werktafel. Dan maakte die schoren minder uit. Maar ik zou inderdaad de tafel zo niet maken.

Nico,ik heb je site bekeken en als ik zo vrij mag zijn wil ik toch iets aan/opmerken.
Zoals bij platanen eettafel,ik vindt het geen bijzondere foto`s en mis juist de details,iets wat jou moet onderscheiden en juist jouw talent moet tonen zodat een klant juist daarom bij jouw zal aankloppen,bv foto tafelrand niet erg scherp,hoe ziet het onderstel van de tafel eruit???
(2x schoor aan lange zijde tafel,designfout? lijkt me niet makkelijk zitten aan tafel)
Gangkast in eik,dan mis ik detail foto van bovenblad/rand,welke verbindingen heb je gebruikt voor lade,foto met beide deuren open,afwerking binnenzijde,enz,enz.
Laat zien hoe speciaal je bent en toon je vakmanschap,laat detail foto`s zien van je gebruikte verbindingen,dingen die bijzonder zijn en kenmerkend zijn voor jouw meubelen & talent.
Je wilt anders /beter zijn dan de rest,toon dat!
Zie dit als advies,niet om je in de zeik te nemen of je neer te sabelen.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
179
29
Interessant topic. Ik denk dat de moeilijkheid van een te bepalen prijs ook zit in alle verschillende functies die je als meubelmaker hebt. Je bent designer/ontwerper, zoals een architect. Je bent dienstverlener die op locatie problemen oplost, zoals een loodgieter. Je bent kunstenaar, maakt een uniek product. Je bent productiemedewerker, in een meubelfabriek. Je bent sales medewerker, je verkoopt een product, doet aan detailhandel. Klanten vergeten vaak dat je al deze rollen vervult. Mijn tarief is afhankelijk van hoeveel rollen ik vervul. Fouten die ik maak heb ik nooit aan klanten doorberekend.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.