Hoeveel rekenen jullie per uur/meubel?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Als beginnende ondernemer vind ik het nog lastig om prijzen te bepalen.
Ik werk nog niet snel genoeg om de gewerkte uren te verrekenen. Daar maak ik nog te veel fouten voor die soms een halve dag kosten om op te lossen. Ook heb ik niet de machines om super efficiënt en snel te werken.

Maargoed, er zijn hier ook veel hobby meubelmakers. Maken jullie ook meubels voor andere? Wat vraag je dan?

Ik ben wel benieuwd wat ieder zo rekent voor een meubel, en hoe je tot zo`n prijs komt..

Leek me dat er wel een topic over was.. maar kan die nog niet vinden.

Groeten,

Nico
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Alles waar naar geld, zo zal het ook voor vakmannen zijn, er zullen er zijn die 40 euro per uur rekenen maar wellicht ook die 100 of 200 rekenen
Fouten die je maakt kun je mijner inziens niet doorbereken, moet je gewoon zien als leerschool

Daarbij staat hetgeen je maakt/rekent niet altijd in verhouding tot elkaar
Stel je maat een grote/robuuste toffe eetaffel met een stalen onderstel

Die maak je sneller in elkaar dan een eiken keukentafeltje met allerlei tierelantijntjes, toch is de kans groot dat de eerste meer oplevert....
Dus, werk je in opdracht of maak je dingen en verkoop je die ?
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik werk in opdracht. Vind ik ook een leuke uitdaging.. de wensen van de klant horen en iets ontwerpen en maken waar hij heel gelukkig van wordt.
Maargoed.. ik wil me graag laten inspireren door jullie wijze van tot stand komen van een tarief, prijs..
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Misschien iets anders proberen...het is maar een idee.
Leg aan de klant uit dat je beginnend meubelmaker bent, klinkt raar maar als klanten jouw werken willen kopen omdat ze het mooi vinden hebben ze daar meestal geen probleem mee en wordt het eerder een gun factor.
Bespreek met de klant wat ze ongeveer uit willen geven aan het project en kijk of dat voor jouw ook voldoende is. Fouten die je maakt zijn helaas voor jouw rekening en dit moet je zien als leermoment.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Misschien iets anders proberen...het is maar een idee.
Leg aan de klant uit dat je beginnend meubelmaker bent, klinkt raar maar als klanten jouw werken willen kopen omdat ze het mooi vinden hebben ze daar meestal geen probleem mee en wordt het eerder een gun factor.
Bespreek met de klant wat ze ongeveer uit willen geven aan het project en kijk of dat voor jouw ook voldoende is. Fouten die je maakt zijn helaas voor jouw rekening en dit moet je zien als leermoment.

Toch moet je daar heel erg mee op passen, en zou ik dit zeker niet zo doen. Probleem is dat je dan het zakelijke karakter er af haalt door Van tevoren al aan te geven dat je een startend meubelmaker bent en nog niet per uur kan rekenen. Probleem is dan dat je dan met een klant gaat overleggen wat die er voor uit wil geven en als je dan ook nog zegt dat je beginnend bent krijgt die klant de indruk dat het dus wel iets goedkoper dan normaal zal zijn terwijl Niko juist het tegenovergestelde nodig heeft omdat hij nog aan het opstarten is en dus veel kosten heeft. Ander nadeel is dat het dan in de toekomst heel lastig is om weer in een normale zakelijke relatie met een bestaande klant te komen.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
misschien heb je gelijk en zal dit niet werken, maar het was een idee.

Maar als ik een meubel laat maken door iemand zou ik toch graag een indicatie willen van wat de kosten worden en niet halverwege te horen krijgen dat het meubel 2x zo duur wordt omdat de timmerman fouten heeft gemaakt.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Nee uiteraard en dat is ook iets wat de gemiddelde klant nooit zal accepteren. Een klant wil van tevoren een prijs en daar moet je het voor maken. Wel kan je daar soms stelposten in aanbrengen voor bepaalde dingen die je echt niet van tevoren kan inschatten.

Ik vind het lastig om echt een goed advies te geven wat betreft prijs bepalen. Dit is ook heel afhankelijk van welke kant je met je bedrijf heen wilt. Wat voor budget er voor handen is om te investeren en zo nog wat zaken. Maar ik denk dat als je je echt wil gaan focussen op meubels dat dan nu het moment is om te in investeren in bepaalde machines zodat je concurrerend meubels kan produceren omdat zeker bij maatwerk meubels, efficiëntie een must is om bepaalde dingen betaalbaar te houden. Aan de andere kant vragen de klanten wel maatwerk dus hoeven ze niet op Ikea prijzen te rekenen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Misschien is een fixed price wel het beste om mee te beginnen, geeft duidelijkheid voor de klant en voor jezelf. In het begin zal je het waarschijnlijk niet altijd goed inschatten, maar als iets toch meer tijd blijkt te kosten kan je voor soortgelijke klussen in het vervolg meer rekenen. Gaandeweg zal je ook beter kunnen inschatten hoeveel uur je met iets bezig bent en dan kan je wel de mogelijkheid geven om per uur te factureren.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Belangrijk is om inzicht te krijgen in wat je eigen kostprijs per uur is. Dit betekent afschrijvingen , verzekeringen , huisvesting etc. en natuurlijk je eigen loon. Vervolgens schat je in hoeveel uur je eraan gaat werken en bepaal je de materiaalkosten. Menig starter rekent te weinig per uur met als gevolg geen eigen loon en geen geld voor AOV en pensioen.
Weet je van jezelf dat je overal 2x zo lang over doet dan een ander dan bereken je de helft v.d. Uren. Zo leer je snel vlotter werken ;) .
Calculatie wordt makkelijker als je veel projecten hebt gedaan, toch onlangs een klus door ervaren timmerman laten doen tegen afgesproken prijs, kwam achteraf terug op de prijs, klus was groter dan gedacht, maar afspraak is afspraak.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Neem de geraamde kosten van een maand, tel daar bij op je inkomstenbelasting, verzekeringen (ook die voor arbeidsongeschiktheid), je reserveringen, nog wat ruimte voor een foutje, deel dat totaal door het aantal uren wat je in een maand werkt. Er voila, een realistische uurprijs.

Uiteindelijk staat die prijs tegenover de kosten van een uur van jouw leven. Je kunt daar heel erg de waarde van specifiek vakmanschap mee in berekenen of juist een startersprijs, maar als je dan voorbij gaat aan de economische realiteit. Tsja dan houdt t ondernemen snel op.

Ik ben erg tegen gereduceerde beginnerstarieven, ik zag het na de kunstacademie veel gebeuren, en dat maakte het voor een hoop behoorlijk moeilijk om in die eerste jaren het allemaal rond te krijgen.

Je zal snel merken dat als je het lef hebt om de juiste prijs te vragen, voor jou dan, dat hij ook gewoon wel geaccepteerd kan worden. Moet je wel goede match tussen doelgroep en prijs hebben. Maar te goedkoop werken is killing. Verlies je altijd op.

En hou echt in je prijs rekening met het onvoorziene. Je moet als zzper toch echt reserves op kunnen bouwen of een goede arbeidsongeschiktheids verzekering hebben. Zeker met zulk fysiek werk.
 

A.N

Actieve deelnemer
Misschien is een fixed price wel het beste om mee te beginnen, geeft duidelijkheid voor de klant en voor jezelf. In het begin zal je het waarschijnlijk niet altijd goed inschatten, maar als iets toch meer tijd blijkt te kosten kan je voor soortgelijke klussen in het vervolg meer rekenen. Gaandeweg zal je ook beter kunnen inschatten hoeveel uur je met iets bezig bent en dan kan je wel de mogelijkheid geven om per uur te factureren.

Dat ben ik grotendeels met je eens.
De klant wil weten wat een meubel op maat kost, in de bouwsector kun je nog wel eens met een uurtarief werken maar dat gaat meestal in de meubelbranche niet lukken.
Als je een tijdje meedraait kun je wel aardig inschatten wat een bepaald meubel aan materiaal en uren gaat kosten, als beginnend meubelmaker cq ondernemer is dat iets lastiger.

Het ligt er ook aan wat je doelstellingen zijn, wil je bijv. op termijn nog een huis of bedrijfspand kopen dan moet je al minimaal een uurtarief van € 45,- ex btw gaan rekenen om voor de bank aanvaardbare jaarcijfers te krijgen m.b.t een hypotheek. Zorg er wel altijd voor (financieel gezien) dat je ook Nee kunt zeggen tegen een opdracht.

De tijd zal leren dat niet elke opdracht die je aanneemt ook de financiële beloning oplevert die je eigenlijk had moeten hebben. Leergeld betalen is niet erg maar het moet niet uit de hand lopen. Maar eerlijk gezegd betaal ook ik na 30 jaar nog wel eens leergeld na een opdracht, je bent wat dat betreft nooit uitgeleerd :cool:

Albert
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Klopt Albert, je blijft leren, dit geldt in iedere beroep waar je een prijs moet afgegeven. Vergeet niet dat soms de klus veel sneller geklaard is dan je had verwacht en dan geef je de mensen ook geen geld terug.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik ben 5 jaar geleden begonnen met mijn bedrijf met €25 ex btw per uur, ik was toen 24 en woonde toen thuis bij mij ouders dus vaste lasten had ik niet. Nu ben ik 29 en reken ik €35 per uur en in de werkplaats 37,50. Dit omdat er met een (huur)huis en tegenwoordig ook een kleintje van 4 maanden gewoon echt niet meer genoeg overbleef om nog van te leven na aftrek van alle zaken als afschrijving machines en dergelijke.

Wat ik ook heb gemerkt is dat je met bv €25 per uur een werk vaak niet krijgt als er nog een andere partij heeft geteld die zomaar een paar 1000 duurder is, je prijs is dan niet meer geloofwaardig naar de klant toe. Ik heb dit meermaals meegemaakt.

Genoemde prijzen zijn als ik bij particuliere klanten werk. Als ik me laat inhuren als zzp-er reken ik doorgaans 30 per uur. Dit omdat je dan geen tijd hoeft te steken in het verkrijgen van opdrachten en offertes enzo. Want ook deze uren moeten onder de streep natuurlijk ook betaald zijn.

Alle genoemde prijzen zijn excl btw.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Thanks allen voor de feedback.
Momenteel werk ik nog in de naschoolse-opvang voor m`n boterham. Ik moet vooral m`n werkplaatskosten en hout terug verdienen... en daarnaast investeer ik veelal het geld in nieuwe machines. Gelukkig heb ik 2 en binnenkort 3 werkplaats genoten die ook machines hebben. Dus ik hoop te gaan sparen voor m`n eigen gereedschap.. Verwacht over 2 3 jaar te verhuizen en moet rekening houden dat ik een hoop gereedschap dan weer zelf moet aanschaffen.
Even wat met prijzen gooien zodat jullie weten hoe ik het nu aanpak. De klanten komen nu veelal uit m`n netwerk. Ik communiceer dat de prijs lager is dan zou moeten. En vertel ze dat ze me ook betalen door mij een mooi meubel te laten ontwerpen en maken. Een portfolio met indrukwekkende meubels zal me helpen om onbekende klanten vertrouwen te geven dat mijn meubels vakwerk zijn en dus een flink prijskaartje hebben.
Afgelopen 3 meubels zitten rond de 900 euro (boekenkast, lage kast, en bureau) Komende meubels probeer ik richting de 1500 euro te gaan.. Meestal gaat dit om grotere opdrachten zoals tafels, lange sidetables, lang sideboard. Alles massief hout, dus dat kost ook weer wat meer tijd dan plaatmateriaal.

Ik zie prijzen van concurrenten rond de 2000/3000 euro zitten. Is dat meer een acceptabel bedrag voor een wat groter meubel?
Of is dit ook nog steeds lastig te zeggen?
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zou je misschien eens een plaatje kunnen posten van een kast bv waar de concurrent 2000/3000 voor vraagt en jij 1000/1500.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
vakmanschap is onvoldoende voor een flink prijskaartje (niet rot bedoeld maar in een land als China is dat voor een prikkie te vinden)
en naar mijn mening mag je gewoon vakmanschap verwachten van een meubelmaker.

voor een flink prijskaartje moet je iets speciaals hebben waardoor jouw meubel vooral mooier is dan die van een ander zodat mensen er mee willen pronken.
en je moet jezelf goed kunnen verkopen.
 

BMWtje

Actieve deelnemer
1 jan 2017
33
0
even een tip:

Ik heb een tijdje wat handgemaakte meubels vervoerd en kwam veel te vaak tegen dat ik het spul weer mee terug kon nemen omdat het niet exact was wat de klant wenste.

-Dingen zoals de kleur hout zag er op het fotootje lichter uit dus heb ik dit niet besteld, gevolg de tafel moest retour van 3 hoog zonder lift en staat daar nog steeds in de werkplaats.
-Een tafel die in de werkplaats mooi en stabiel staat maar op een laminaatvloertje ineens niet stabiel staat en begint te wiebelen.

Dit zijn maar een paar dingen maar neem het in je achterhoofd mee als je afspraken maakt.
Voorbeelden vanaf een foto laten zien en de klant laten bestellen, zeker als het om de kleur gaat is altijd link want elke nieuwe plank geeft net weer een andere kleur, maak dat de klant nadien maar eens duidelijk.

Misschien klinkt dit allemaal wat overbodig maar wat voor een houtbewerker logisch klinkt hoeft niet zo te zijn voor een klant.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Zou je misschien eens een plaatje kunnen posten van een kast bv waar de concurrent 2000/3000 voor vraagt en jij 1000/1500.

Een voorbeeld is dit meubel.
TV-meubel-met-de-boomstam-lijn-in-eiken-Goeters-800x600.jpg
dit meubel (niet zelfgemaakt) kost 3800 voor de lengte van 2,4 meter bij de concurrent ergens op internet
Deze lengte wil mijn klant ook ongeveer. Ook in eiken.

Die die van mij krijgt wel een metalen onderstel en deurtjes. Maar opzocht komt het neer op een zelfde soort idee.. Een 2,5 meter lange kast waarbij de tekening van het hout van links naar recht doorloopt. En mijn meubel moet demontabel worden.
Laten we niet ingaan op hoe ik t meubel precies ga maken maar meer om het idee..
Ik denk dat ik er 1500/1750 euro voor zal krijgen. Ik ben nog in overleg met de klant.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ja thanks, dat is inderdaad iets waar je goed over moet nadenken. Ik ga ook zeer binnenkort een voorwaarden document maken.
Hout is een natuurlijk materiaal en kan verschillen in kleur. Ook foto`s kunnen afwijken van kleur.
Op maat gemaakte meubelen kunnen niet worden terug genomen.
Voor de start van een meubel 40% betalen(zodat je hout kan kopen etc) bij aflevering de overige 60%.
Constructieve fouten zullen gerepareerd worden, defecten door onjuist gebruik niet.
En nog wat van deze afspraken mooi geformuleerd.

Heeft 1 van jullie ook al zo`n voorwaarden document die ik zou kunnen inzien?

Dit zijn maar een paar dingen maar neem het in je achterhoofd mee als je afspraken maakt.
Voorbeelden vanaf een foto laten zien en de klant laten bestellen, zeker als het om de kleur gaat is altijd link want elke nieuwe plank geeft net weer een andere kleur, maak dat de klant nadien maar eens duidelijk.

Misschien klinkt dit allemaal wat overbodig maar wat voor een houtbewerker logisch klinkt hoeft niet zo te zijn voor een klant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.