Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Hout met slaap

Athanor
    Guest

Hout met slaap

In het forum "marktplein" kwam de vraag naar voren over hout met slaap. Ariette vroeg het volgende: "kan je slaap veroorzaken in een stuk eikenhout door het een week lang ondergronds te stoppen?" Ik heb een artikel uit Fine Woodworking gevonden dat daar een methode voor beschrijft. In de bijlage kunnen jullie e.e.a. nalezen.

Fons

Attached files Spalted wood.pdf (337.4 KB)

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

Re: Hout met slaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor
    In het forum "marktplein" kwam de vraag naar voren over hout met slaap. Ariette vroeg het volgende: "kan je slaap veroorzaken in een stuk eikenhout door het een week lang ondergronds te stoppen?" Ik heb een artikel uit Fine Woodworking gevonden dat daar een methode voor beschrijft. In de bijlage kunnen jullie e.e.a. nalezen.

Fons
    Bedankt voor deze tip ,ik ga het gauw eens met een stuks essen uitproberen.
    Alleen 1 ding kan ik niet goed vertalen en dat is dat spul(vermiculite) uit die zak...is dat gewoon potgrond?

fred

Ik kan de tekst niet lezen. He document wordt wel geopend en de foto's zijn zichtbaar, maar de tekst wordt als bolletjes weergegeven. Iemand een oplossing.
    Volgens mij bedoelen ze met vermiculiet werkelijk vermiculiet. Dit is een natuurlijk materiaal dat veel als isolatiemateriaal wordt gebruikt. In losse vorm voor het opvullen van onder andere spouwmuren, maar in geperste vorm (platen en blokken) voor de bekleding van de vuurhaard van kachels en ketels. Misschien gebruiken ze dit hier om de potgrond een lossere structuur te geven.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu
    Volgens mij bedoelen ze met vermiculiet werkelijk vermiculiet. Dit is een natuurlijk materiaal dat veel als isolatiemateriaal wordt gebruikt. In losse vorm voor het opvullen van onder andere spouwmuren, maar in geperste vorm (platen en blokken) voor de bekleding van de vuurhaard van kachels en ketels. Misschien gebruiken ze dit hier om de potgrond een lossere structuur te geven.
    Correct

Athanor
    Guest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door timmertje
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor
    Ik heb een artikel uit Fine Woodworking gevonden
    kun je vertellen in welk nummer ?
    Juli/agustus 2008. Ik heb tekst en foto's uit het artikel een paar berichten eerder gepost.

Fons

Hallo Fons

Ook ik kan je bericht niet lezen. Ik heb zelf het blad niet en moet dus maar een beetje raden wat je bedoeld. Is het doel om het hout kunstmatig te verouderen zonder veel tijd te nemen?

Hartelijke groet Hugo

Athanor
    Guest

Het documentje had ik op mijn Ipad geproduceerd. Misschien dat daar de problemen uit voortkomen. Daarom hierbij vanaf mijn WINDHOOS machine een kopie van het originele artikel.

Fons

Attached files hout met slaap.pdf (664.7 KB)

Hallo Fons

Bedankt voor de pdf. nu snap ik het ook wat beter. Ik wil het in het voorjaar ( ivm de temperatuur) ook een keer proberen. Dan moet ik alleen nog lucht gedroogd hout zien te vinden.

Hartelijke groet Hugo

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door armadaman
    Hallo Fons

Bedankt voor de pdf. nu snap ik het ook wat beter. Ik wil het in het voorjaar ( ivm de temperatuur) ook een keer proberen. Dan moet ik alleen nog lucht gedroogd hout zien te vinden.

Hartelijke groet Hugo
    Luchtgedroogd hout ligt zat in Burgum....

Als ik stammen wil 'spalten' laat ik ze een paar maand of half jaartje op een hoop rottende bladeren in de schaduw liggen (af en toe even omkeren). Vooral met Berk is dat altijd een succes.
    Het wil uiteraard beter in vochtige seizoenen, herfst/winter/lente.

De schimmel stoppen is lastiger; gelijk de stam in stukken zagen, grondig schoonmaken en luchtdrogen. Kleine stukken gaan de magnetron in, dat stopt de zaak gelijk.

Forum Rechten